• Anonym (Ambivalent)

Stanna eller skiljas

Jag och min man har varit tillsammans i 8,5 år varav gifta i 5. Att påstå att vår tid tillsammans varit friktionsfri är att ta i sig jag baxnar.

Vi har idag 2 barn och bor i hus sen 2 år.

Är sjukskriven för utmattning så har en del tid till att reflektera om dagarna.

Häromdagen slog det mig att jag är inte lycklig i vårt äktenskap. Jag känner ingenting för honom. Ingen attraktion, ingen kärlek, vi bor bara ihop.

Jag behöver inga råd om familjerådgivning osv, jag vill bara veta.. Ni som känt som jag.. Kan man hitta tillbaka, eller har det gått för långt?

• Svar på tråden Stanna eller skiljas
  • Sandrasöt88

Det har gått för långt. Vad ska du göra nu?

• Anonym (.)

Börja med att bli frisk?? Utmattningen lär göra att du mår kasst. När du är uppe på banan igen kan du fundera. Beslut om skilsmässa är inget man bör ta om man inte är i mental balans och kan tänka igenom konsekvenserna.

• DasNerd

Har nog inga råd att ge.
    Sitter mer eller mindre i samma sits. Känns som att jag är inneboende. När man skrattar och har det kul på jobbet / utanför jobbet och hemmet är någon gnällig (eller i bästa fall neutral plats), är det nåt som är tokigt.

• Anonym (Fia)

Jag har varit i samma läge. Som tur var gick jag i bra terapi betald av jobbet! Anledningen till utmattningen visade sig vara att jag "utplånade" mig själv för barnens och mannens skull. Jag var varken lycklig eller olycklig i relationen så tänkte att det vore elakt mot barn och man att förstöra deras liv. Alltså tryckte jag ner mina egna behov och levde för resten av familjen, med resultatet att jag blev utmattad och deprimerad. Psykologen förklarade att själen inte ser någon anledning till att leva om den inte får något utrymme.

När jag väl förstod hur det hängde ihop så talade jag om för mannen att jag ville skiljas, och direkt blev det en markant skillnad i hur jag mådde. Veckan efter gick jag upp från 50% till 75% jobb utan några som helst problem.

Svar på tråden Stanna eller skiljas