• MammaMia87

Mina ena äggstock växer - gravid vecka 6

Hej! Någon som har varit med om att ena äggstocken växer? Jag är tidigt gravid vecka 6.

Förra måndagen var min ena äggstock 53 mm. Denna måndagen 57mm .. i fredags 63mm. Har även två stycken corpus luteum liknande förändringar på samma äggstock (17mm och 19mm) .. min andra äggstock är normal stor 31 mm inga cystor där.

Jag har ätit provera och letrozole pluss ovitrelle för att bli gravid. Jag ha haft flera missfall och ma. Jag har pcos.

Jag hade två ägg som släppte vid denna ägglossning, dem ser en uppklarning i slemhinnan. Men är oroliga över min äggstock att något växer där också? Mitt serum HCG växer som det ska .

Är det någon som varit med om detta? Jag har ett konstant obehag till vänster i magen.. får "attacker" att det hugger i magen till vänster.

• Svar på tråden Mina ena äggstock växer - gravid vecka 6
  • Lilant

Bäbisen har satt sig äggstocken åk in akut det kan kosta dig livet

• MammaMia87
    Lilant skrev 2020-02-29 20:33:41 följande:

Bäbisen har satt sig äggstocken åk in akut det kan kosta dig livet

Är det så säkert :/ jag har en uppklarning i livmoder slemhinna som växer.. mitt serum HCG ökar .. 2800 i onsdags.. dem har ju koll menar dem på :/ :(
  • MammaMia87
    Maily skrev 2020-02-29 20:44:33 följande:

Kan det vara tvillingar och att ena satt sig fel...?

Dem har ju aldrig pratat tydligt med mig då dem än inte vet något . Men nu senast sa dem att jag får åka in om jag får akut ont. Mitt hcg stiger och spec MVC tar över på onsdag... Men vad räknas som akut ont. Jag får ju bara attacker det gör ont hela tiden:/ dock obehag konstant..

Någon som vet ifall fostret i livmodern kan överleva om de är så att ett satt sig i äggstocken å andra i livmodern..
  • Maily
    MammaMia87 skrev 2020-02-29 20:59:25 följande:

Dem har ju aldrig pratat tydligt med mig då dem än inte vet något . Men nu senast sa dem att jag får åka in om jag får akut ont. Mitt hcg stiger och spec MVC tar över på onsdag... Men vad räknas som akut ont. Jag får ju bara attacker det gör ont hela tiden:/ dock obehag konstant..

Någon som vet ifall fostret i livmodern kan överleva om de är så att ett satt sig i äggstocken å andra i livmodern..

Ja det borde gå om man opererar ut det som sitter fel, men du kan förlora äggstocken då. En sådan operation borde gå att göra trots foster i livmodern. Däremot kan du inte ta medicin för att det ska brytas ner själv för det är skadligt även för det andra.

Jag har haft utomkvedes men i äggledaren. Det var nog längre gånget än v6 för det gick att se ett slående hjärta där dagen då jag opererades men kan ju berätta hur det kändes. Det var som stark sveda/värk i buken, ungefär som mensvärk och inte bara på ena sidan utan över hela som kom i omgångar. Sällan i början men mer ofta i slutet. De varande kanske 2h eller så. Fick förklarat för mig att fostret tryckte på äggledaren så att den blödde och smärtan kom av blod i buken. Sedan absorberades blodet av kroppen och då gick smärtan över. Den var alltså inte konstant. Just dagen när jag fick op vid lunch så hade jag tex inte ont alls. Men det kan ju kännas annorlunda om den sitter på äggstocken.

Bra att de har koll på dig. Mitt hcg ökade också normalt tror jag för fick starka plus på testen.
  • Anonym (åk in)
    MammaMia87 skrev 2020-02-29 20:59:25 följande:

(snabbt... du har ingen koll på de/dem... Det är därför bättre du använder dom... annars prova att byta ut mot jag och mig.... Jag=de och mig= dem... Jag har aldrig pratat tydligt... eller Mig har aldrig pratat tydligt... Hör du att det ena låter helt fel??)

Du bör åka in. Be om ett ultraljud på äggledaren. Jag skulle inte riskera något. När jag fick utomkveds började det inte göra ordentligt ont på flera veckor... Så åk in och kolla upp det...  

• Anonym (Men alltså)
    Anonym (åk in) skrev 2020-03-01 04:28:45 följande:

(snabbt... du har ingen koll på de/dem... Det är därför bättre du använder dom... annars prova att byta ut mot jag och mig.... Jag=de och mig= dem... Jag har aldrig pratat tydligt... eller Mig har aldrig pratat tydligt... Hör du att det ena låter helt fel??)

Du bör åka in. Be om ett ultraljud på äggledaren. Jag skulle inte riskera något. När jag fick utomkveds började det inte göra ordentligt ont på flera veckor... Så åk in och kolla upp det...  

Nej men seriöst. Detta är väl inte en svenskalektion utan ett forum där man pratar familjeliv? Varför känner du att du måste undervisa TS i grammatik? Hon har väl nog att tänka på med sina buksmärtor och ev en bebis som måste tas bort med hjälp av operation? Medkänsla nu tycker jag! Lycka till TS. Hoppas att det bara är en cysta på äggstocken och inget utomkvedshavandeskap <3
  • Anonym (hffyj)

Vilka översittarfasoner! Finns något som heter empati och medkänsla. Kanske något du borde fundera över om du saknar. Betydligt viktigare att ha än att stava korrekt. Skärpning!
  • Anonym (åk in)
    Anonym (Men alltså) skrev 2020-03-01 07:27:37 följande:
    Nej men seriöst. Detta är väl inte en svenskalektion utan ett forum där man pratar familjeliv? Varför känner du att du måste undervisa TS i grammatik? Hon har väl nog att tänka på med sina buksmärtor och ev en bebis som måste tas bort med hjälp av operation? Medkänsla nu tycker jag! Lycka till TS. Hoppas att det bara är en cysta på äggstocken och inget utomkvedshavandeskap <3
    Anonym (hffyj) skrev 2020-03-01 07:54:54 följande:
    Vilka översittarfasoner! Finns något som heter empati och medkänsla. Kanske något du borde fundera över om du saknar. Betydligt viktigare att ha än att stava korrekt. Skärpning!

Medkänsla och medkänsla... Jag saknar knappast medkänsla för att jag hade svårt att läsa vad TS skrev för att felen gjorde texten svårläst. 

Som sagt jag råder ju TS att åka in och kolla upp det.

• Anonym (Men alltså)
    Anonym (åk in) skrev 2020-03-01 17:32:16 följande:

Medkänsla och medkänsla... Jag saknar knappast medkänsla för att jag hade svårt att läsa vad TS skrev för att felen gjorde texten svårläst. 

Det var inte svårt att förstå TS text, hon hade bytt ut pronomenet de mot pronomenet dem. Inte rätt förvisso men det blev inte syftningsfel någonstans i texten pga detta. Det var mycket tydligt att hon med ordet dem hela tiden syftade på vårdpersonalen. Du vet ju det också. Kanske en idé att läsa till lärare i svenska om du vill undervisa ;)
  • MammaMia87

Vet du vad? Jag har en värdelös telefon som inte fungerar likt den ska, hoppar över ord och ändrar på de ord lite fel i t9. Jag skriver snabbt och har ett barn som behöver mitt fokus mer än att det jag skriver blir fullt korrekt. Jag är gravid och mår piss. Så jag bryr mig inte ett piss över grammatik och felstavningar i mobilen. Är det jobbigt att läsa? Gör det inte då?
  • Anonym (hffyj)
    Anonym (åk in) skrev 2020-03-01 17:32:16 följande:

Jo det gör du. Man påpekar inte sånt så som du gjorde när TS va orolig och ledsen. Det är ytterst okänsligt.
Svar på tråden Mina ena äggstock växer - gravid vecka 6