Kanske flytta ihop igen - påtvingat?
Jag och min man har separerat men funderar på att flytta ihop igen nu efter 3 år, mest för vårt barns skull - men kanske även för vår egen? Eller min? Det är svårt att veta? Hur ska vi tänka?
Jag funderar på ett enda entimmes-familjerådgivning, men svar här, kan kanske underlätta för vårt samtal på familjerådgivningen.
Jag ska försöka göra den här historien så kort som möjligt, även om det är svårt:
Två månader in i förhållandet blev jag gravid. Vi fick panik och flyttade ihop. Vi bodde då 40 mil ifrån varandra och jag flyttade till hans håla, där jag vantrivdes något så fruktansvärt, för att det var så ensamt. När vårt barn var 1 år så blev jag gravid igen och då sa jag att antingen så skiljer vi oss, eller så får du flytta med mig "hem till mig" igen och han följde med 40 mil.
Det var svårt att hitta bostad i storstan, så alternativet blev en lägenhet i kranskommunen till stan där jag är född och uppvuxen. Mitt i allt det här blev jag gravid igen, men vårt barn dog i vecka 18 i magen (strax innan flytten) och jag fick dessutom diskbråck och kunde knappt gå. Livet kändes minst sagt skit. Efter det följde katastrof på katastrof och vårt förhållande som redan tidigare hade gnisslat (för att vi inte riktigt kände varandra), brast till slut totalt, med allt annat som hamnade ovanpå (arbetslöshet, vårt döda barn, dödsfall i familjen etc. etc.).
När vårt barn var 3,5 år, så hade vi upplevt så mycket sorg att vi inte stod ut med varandra. Vi flyttade vi isär och jag flyttade till "min" stad. Ett halvår senare kom han efter och bosatte sig 8 minuters gångavstånd från min lägenhet. Livet blev långsamt bättre. Vi bråkade periodvis, men aldrig om vårt barn och när vi bråkade så gick vi åt varsitt håll eller lade på luren. Kring vårt barn funkade allting! Långsamt, långsamt, började vi också uppskatta varandra alltmer och bråken uteblev till slut helt.
Nu är vårt barn 6 år och ska börja skolan till hösten. Kärleken mellan mig och min man finns där och vi är ihop igen, även om vi är särbo. Vi ses varje dag sedan minst ett år tillbaka och innan dess sågs vi ca 4 ggr/vecka sedan en lång tid tillbaka.
Vi hade förlikat oss med att förbli särbo - eftersom vi mår bra av det - men så visade det sig att vår son har kommit in på en friskola till hösten som är riktigt bra (lååång kö - han har stått i kö sedan han var 1,5 år) men som ligger på tok för långt bort, men inom kommunen.) Vi kan inte missa den här chansen! Jag kommer att flytta närmare skolan, för att det inte kommer att funka annars. Det innebär dock att hans pappa är för långt bort.
Ekonomiskt vinner vi mycket på att flytta ihop igen, eftersom vi båda har lågbetalda jobb och höga hyror. Logistiskt vinner vi ännu mer på det. Vår son mår bäst när vi är hela familjen tillsammans och Vi älskar varandra, men räds båda att flytta ihop igen, ifall det skulle brista och vi skulle börja bråka igen. Vi vill inte utsätta någon av oss för det igen.
Hur ska man tänka? Vad ska man lyfta på familjerådgivningen? Hur lever man ihop igen, när man har separerat en gång? Går det ens att göra det? Våra liv är väldigt, väldigt bra just nu och har varit så länge, men nu är vi ju särbo.
Jag måste få råd här, för boendet måste ordnas, men ensam kan jag inte stå för samma typ av boende som vi hade kunnat om vi var två vuxna. Vi vill tro att det ska funka, men vi vill inte utsätta vårt barn för uppslitande bråk igen, bara för att vi ska "leka" kärnfamilj igen.