• MaNo93

Väntar mitt första barn bf Oktober 2020

Hej allihopa!

Hittade ingen ?ny? och bra tråd om missfall för oss som inte har barn sen tidigare, så tänkte jag startar en själv. Jag plussade på stickan 21/2 och har fortfarande inte smält det, då jag haft tre missfall tidigare.

Nu går jag med ständig oro över att få missfall igen, och det enda man tänker på i stort sätt och känner efter i sin kropp om jag har ont i magen eller något.

Någon som känner igen sig ? Som vill ventilera lite ????

• Svar på tråden Väntar mitt första barn bf Oktober 2020
  • AISP

Skönt med positivt besked på kub! Och en liten där inne! Kunde inte heller förstå det och det gör jag inte nu heller. Har äntligen börjat må bättre, nu i v 16 så jag hoppas det håller i sig! Hur går det för dig MaNo93. Har du fortfarande kräkningar?

Sorgligt med cancer. Hoppas beskedet kan kännas positivt trots allt, för familjen! Något att glädjas åt!

Vi vill helst inte veta kön men får väl se om det är väldigt tydligt. Har RUL 8:e juni så en månad kvar. Känns segt att vänta men tiden går ganska fort ändå. Magen har iaf en liten kula så fortsätter den växa är väl allt som det ska.

Jag funderar lite på hur mycket en får ta i och lyfta? Hur tänker ni? Vi grejar mycket på huset och i trädgården och jag tar gärna i mycket. Tränar en del med och även styrketräning. Försöker att ta det lite lugnt med lyft oså men är en ganska envis person så jag glömmer av mig hela tiden. Och nu ligger jag med ryggont i soffan.. klantigt.

• Hola666

Hej,

Nu har vi berätta för sambons föräldrar och med min mamma satt jag upp en ultraljud bild på kylskåpet bredvid min systers ultraljudbild (hon är också gravid nu) gjorde detta i lördags och de har fortfarande inte märkt av något.. Lite kul när de ser de sitter två ungar. Men får nog ge en ledtråd snart..

Jag kunde inte hålla mig till rul 12 juni så har bokat in ett extra ultraljud nu på fredag för jag vill så gärna veta kön så man kan börja shoppa kläder samt överraska familjen, ska nog köpa såna ballonger med färg i. Tycker de är svårt att hitta könsneutrala kläder, mest grått/vitt osv.

Jag grejar också massa i trädgården men låter sambon ta de tyngst grejerna, lägger stenplattor till en uteplats som väger kanske 50 kg så de skulle jag inte lyfta själv. Man känner nog själv vad man klarar av, brukar få ont i nedre delarna om man tar i för mycket. Man kan väl få blödningar i värsta fall.

Jag gymmade en del innan jag blev gravid men nu tack vare corona och att min mormor är såpass sjuk så går jag inte till gymmet pga smittorisken annars hade jag gärna tränat under graviditeten. Men man får försöka röra på sig ändå.

• AISP

Hoppas mamma såg bilden tillslut. Fyndigt sätt att berätta! Vi har också berättat för de flesta nu. Syns väldigt tydligt så går inte att dölja längre.

Vi vill inte veta kön och tycker inte det är så viktigt. Personligen tycker jag alla färger är fina och kommer ha så mycket av allt som möjligt oavsett. Älskar färger. Men vi har avvaktat med att köpa eller planera för mycket till RUL på måndag. Efter det hoppas jag känna mig tryggare. Har känt mig lite osäker för jag känner den inte än. Även om magen växer. Har du känt av några sparkar än? Hur gick ultraljudet?

• Hola666

ja de var lite kul men fick ge lite ledtrådar efter den suttit uppe på kylen i 2 dygn. Jag köpte någon body efter ultraljudet bara annars inte köpt något, kommer ärva mycket av min syster som också ska få en pojke vilken dag som helst. Det syndes väldigt dåligt på sista ultraljudet jag gjorde privat men fick se att det var en pojk iallefall. Ska iväg på rul 12/6.

Jag har inte heller känt något vilket är lite tråkigt men de är vanligt som förstföderska vad jag förstått. Däremot brukar sambon lyssna på hjärtljuden bara genom o ha örat emot, tog en toarulle först men sen gick det och lyssna utan med. Har ganska jobbiga nätter springer på toan flera gånger och huvudvärk till och från. Annars haft en väldigt bra graviditet hittills.

Synd att tråden dött ut lite.. Är ni med i andra grupper? Jag är med i fb gruppen gravid/mammagrupp med bf 2020. Den är bra tycker jag :)

• Anonym som hoppas

Hej!

Jag hänger på er. Då jag följt er hela tiden men varit för nojjig för att skriva. Efter MA i december plussade jag i februari så är ungefär i samma veckor som ni. Gick in i v.21 20+0 idag och var på rul i tisdags.

Har funderat på att gå med i någon fb grupp nu när jag känner mig lite tryggare.

Kram på er

• Hola666

Nu har jag gjort RUL för 1 vecka sedan, såg bra ut där med. Men eftersom jag inte hade papper från kuben som var i annat landsting så har jag nu fått nytt bf 10 november. Hade 4 innan. Vilket stör mig då både min mor o syster gått över tiden 2 veckor så lär jag också göra det och då kommer jag gå över 2-3 veckor eftersom jag inte tror på bf datumet från rul eftersom mina 3 andra ultraljud visade 4 november. Inte hela världen kanske men är bara o hoppas jag slipper gå över då det innebär en viss risk.

Nu är moderskapsintyget inskickat så inte mycket o göra. Ska ansöka om graviditetspenning då jag jobbar inom vården så hoppas de blir godkänt.

Är som sagt hemma nu på närståendepenning men kommer iallefall behöva jobba 3-4 veckor innan graviditetspenning vilket känns lite jobbigt nu när jag varit ifrån arbetet så länge och inte riktigt trivs.

Har fortfarande viktnedgång på 3 kg men var ingen fara enligt bm..

Hur har ni andra de med allt? :)

• Hola666

Hallå någon som är kvar här på familjeliv? Hur går det för er? Själv mår jag oförskämt bra. Börjar dra ihop sig till förlossning så lite skraj börjar man bli. De jag kan klaga på är väl ryggen ibland och att bebis ligger o trycker vid revbenen.

Känns fortfarande overkligt att man snart kommer ha en liten att ta hand om..

• AISP

Hej! Har varit fullt upp med jobb och en del fix hemma. Här är allt bra! RUL gick bra och sen dess har jag fått göra extra ultraljud. De upptäckte lite extra hjärtslag för några veckor sedan och de kollade då extra. Nu är det borta och allt såg då bra ut med bebisen. Fick dessutom se 3D ultraljud i samband med detta, overkligt! Jag mår också oförskämt bra och kan för det mesta jobba på som vanligt hemma (rensar och fixar i huset) och på jobbet. Får väl lite ont efter att ha tagit i för mycket ibland. Men har mindre ont nu än för några månader sedan. Har troligen fått en släng karpaltunnelsyndrom och är väldigt osmidig men i övrigt känns det bra.

Har en ofta väldigt sprattlig krabat som är lite lugnare vissa dagar vilket gjort att jag oroat mig av och till men den har alltid kommit igång igen. Tror inte jag kan sluta oroa mig helt och fokuserar på att få bebis att klara sig där inne även om det inte finns så mycket Jag kan göra. Ngt som oroar mig är att sova på ?fel?-sida. Vissa säger ju att en ska ligga på vänster sida vilket är så svårt då jag får ont om jag ligger för länge på samma sida. Min bm säger att jag inte så tänka på det där. Har ni tänkt nått på det?

Har bf 31 oktober men fått någon känsla av att den kommer komma tidigare, kanske för att alla kommenterar att magen ser ut att sprängas snart. Haha. Ska jobba 2 veckor till bara.

• AISP

Drömmer förresten ofta att jag blir gravidmage barn nr 2 medan första är i magen och drömde att jag fick missfall med nr 2 när 1an var i magen häromdagen. Så knäppt och visar ju att rädslan för missfall säkert alltid kommer vara kvar efter att en upplevt det några gånger..

• Hola666

Oj vad jobbigt med hjärtljuden men tur de inte var någon fara! Jag har inte gjort ultraljud sen i v 19 så man får hoppas allt är bra. Gjorde ju många ultraljud i början då jag var så orolig för missfall men de har släppt nu.

Däremot innan jag kände sparkar var det jobbigt, hade vissa dagar jag kände och sen var de lugnt nån dag, sen när jag hörde att man skulle åka in och kolla så fort man inte känner bebisen på några timmar blev jag nästan besatt av o känna hela tiden. Men nu känner jag sparkarna speciellt kvällen men även under dagen.

De där med o ligga på vänster sida var jag också orolig över men sen läste jag att man blir illamående och känner när man behöver vända. När jag sover på natten byter jag sida flera gånger per natt och är även uppe o kissar minst 3 gånger.

På min senaste kontroll hos bm höll jag på och svimma när jag låg på britsen och hon skulle känna efter hur bebisen låg. Hon sa de kunde bli så om man låg på hårt underlag på rygg. Har även ganska lågt blodtryck. De var lite obehagligt.. Jag har bara gått upp 2-3 kg och i v 35 nu. Tycker magen blir full på en gång så mycket mat blir de inte. Men bebisen tar ju det den behöver sägs de.

Även fast jag har en bra graviditet hade jag nog inte klarat av att jobba, då sömnen är dålig och får ont när jag går längre sträckor och ständigt kissnödig. Har varit hemma sedan 1 maj, först på närståendepenning o gick över på graviditetspenning ganska nyligen. Har fortfarande min mormor kvar i livet men nu är det bara dagar från att hon somnar in så tillbringat mycket tid där. Tycker dagarna går snabbt ändå och jag är väl ingen person som blir speciellt rastlös av att gå hemma.. Har fortfarande lite mer att inhandla men annars har vi renovera klart lillens rum och så. Man behöver ju inte allt heller men är svårt och veta med första barnet vad som man verkligen behöver.

Drömmer också konstigt.. En gång att min sambo var otrogen med min syster och inatt drömde jag om min första pojkvän att jag ville ha honom tillbaka fastän jag gick runt o var höggravid med min nuvarande sambo. Haha.

Jag tror jag går över tiden eftersom både min mamma o syster gjorde det nästan 2 veckor -. - så börjat dricka hallonbladste och köpt hem dadlar. Men veet inte om jag tror på sånt men man kan ju få hoppas :)

• AISP

Tråkigt med mormor men fint att ni kunnat få tid ihop nu då!

Skönt att inte gå upp så mycket. Det är ju tungt som det är. Har gått upp runt 12 kg totalt tror jag vilket är normalt. Har också upplevt att jag nästan svimmat hos MVC och vid läkarbesök. Har också känt att magen pulserar mycket när jag vänt mig från rygg till vänster sida igen så har ändå varit lite orolig när jag sover. Men det kanske beror på något annat. BM verkar inte tycka det ligger något i det även om vissa verkar rekommendera vänster sida.

Vi har lånat och fått mycket grejer så det har varit skönt att inte behöva köpa in allt nytt. Säkert mycket som är onödigt.

Hoppas sista tiden blir bra för dig! Lite mer än en månad kvar då!

• MaNo93

Hur går det för alla ?

Jag har bf på fredag den 30/10. Haft mycket sammandragningar tidigare som kommer och går. Igår började jag må jätte illa och gick och la mig, tänkte jag kan nog sova ifrån det. Men icke, det gick inte. Mådde lika dåligt imorse när jag öppnade ögonen. Så idag har jag varit

Sängliggande hela dagen. Kallsvettats, mått illa, fått springa på toa flera gånger och kräkt en gång. Vad är det som händer ?

Jag har inte ont någonstans, inga värka eller sammandragningar alls. Jag är

Dock jätte förlossnings rädd och stressar upp mig väldigt mycket. Hoppas bara på att mitt illamående ska hinna försvinna innan bebis bestämmer sig för att titta ut, annars kommer detta bli väldigt jobbigt mentalt.

• Hola666

Hej här går det bra!

Börjar såklart vara trött på att vara gravid men har fortfarande lite overklighets känslor inför att de snart kommer vara en bebis jag ska ta hand om på utsidan.

Känt mej ganska lugn men kommer nog få lite panik när de sätter igång. Har lyssnat på föda utan rädsla men tyckte de var lite flummigt o segt att lyssna på. Bästa är nog att lyssna på kroppen och komma ihåg andningen.

Igår hade jag ganska stark mensvärk som höll i sig hela förmiddagen sen blev de inget mer så är nog inget på gång än så länge. Känt ett ökat behov av att tömma mej på toan med. Hade gärna tagit lavemang innan förlossning men min bm tyckte inte de var nödvändigt för "alla" skiter på sig i princip.. Där jag ska föda finns dessutom toaletterna i korridoren o inte på rummet.

Jag har bf 4 november och ska på begravning för min mormor 5 november o sen fyller jag själv år 6 november så hoppas han stannar kvar lite extra. (enligt rul bf 10 november men valt att gå efter kub)

Jag känner inget behov av känna smärtan under förlossningen så kommer ta allt som finns.. Lustgas, epidural och eventuellt bäckenbottenbedövning eller bedövningspray/varma handdukar.

Hoppas de går bra för er! Vore kul o skriva när dem är ute sen våra bäbisar :) då har man nog många andra funderingar kan jag tänka mej..

• MaNo93

Jag har idag haft lite andra känningar i kroppen, precis som något är på gång att hända. Jätte svår känsla att beskriva och förklara. Men har haft lite konstig färg på urinen idag lite åt de bruna hållet och i mellan åt även lite liknande flytningar.

Jag är jätte nojig och orolig inför förlossningen och vill inte åka in i onödan osv. Men nu under kvällen har det börjar till ta smärta som trycker i ryggen och blygdbenet. Den kommer och går, känns som något är på gång. Den gör faktiskt väldigt ont och jag börjar få panik. Ändå intalar jag mig att jag ska ta det lugnt, känna efter hur ont det egentligen gör och om jag behöver ringa ännu. Paniken växer mer inom mig, hemsk känsla. Så om detta inte är något som är på gång så fasar jag för hur det verkligen ska kännas när det är dags.

Behövde skriva av mig nu också under min oro nu på natten när kl är 02:30. Varför ska allting hända på nätterna för ? Tycker man blir mer nojig utav det.

Svar på tråden Väntar mitt första barn bf Oktober 2020