• NollKontroll

Sjukresa till förlossning i annat län?

Hej!

Jag är just nu i vecka 38+5 och inställd på förlossning vilken dag som helst nu. Jag har ett barn sen tidigare som kom i vecka 39+2 så det skulle inte förvåna mig om den här lilla också blir lite tidig.

Problemet är att jag just läst på 1177 att man inte får åka sjukresa till andra län än det man bor i?

Jag födde min första på sjukhus A, och blev väldigt dåligt bemött och omhändertagen där, vilket lett till en högskalig förlossningsrädsla den här gången. Men min barnmorska lovade redan vid första besöket att man är fri att välja vilket sjukhus man vill föda vid, och det gjorde mig lite lugnare. Jag sa då att jag ville föda på sjukhus B, som är det näst närmsta, men som tyvärr ligger i ett annat län. Då visste jag inte att det skulle kunna ställa till problem. Avståndet skiljer sig inte mycket heller, det är ca 40 min till sjukhus A och 1 timme till sjukhus B.

Jag frågade min barnmorska hur det var med sjukresa redan tidigt i graviditeten, för jag har ingen som kan köra mig, och det blir troligtvis en snabb förlossning igen så att ta bussen känns inte så aktuellt... Hon sa att eftersom man får välja sjukhus själv så förmodade hon att man också skulle få sjukresa, men hon skulle kolla upp det. När jag sedan frågade igen vid en senare telefonkontakt, sa hon att jag skulle be förlossningen vid sjukhus B ordna transport åt mig när jag ska åka in dit. Men jag har alltså inte fått något riktigt svar. Om jag inte kan få sjukresa, så kan jag inte föda på sjukhus B, eftersom det skulle kosta alldeles för mycket att behöva betala resan själv.

En taxiresa på ca en timme går absolut inte in i budgeten, eftersom jag är ensamstående. Jag får just nu föräldrapenning i förtid, och innan dess studerade jag. Jag och pappan till barnen separerade under den här graviditeten vilket betyder att jag står för hyra och räkningar m.m själv, och det är även jag som tagit hand om vårt tidigare barn sen vi separerade, utan att han har betalat något underhåll, så jag har inte kunnat spara undan något, och är faktiskt stolt över att jag klarat av det ändå, och haft mat på bordet varje dag...

Som jag skrev tidigare har jag inte heller någon som kan köra mig, jag flyttade hit för mitt ex skull så all familj och vänner m.m är en bra bit bort. Och mitt ex eller hans familj har inget intresse av att hjälpa mig ta mig till förlossningen, eftersom han påstår att han inte ens är säker på att det är hans barn. Vidrigt att han ens anklagar mig för något sådant men det finns goda skäl till att han är ett ex alltså.

Finns det någon som varit i en liknande situation? Hur kan jag lösa det här? Kan jag verkligen inte få sjukresa till sjukhus B, bara för att det ligger i ett annat län, som jag bor precis på gränsen till?

Jag kan verkligen inte tänka mig att föda på sjukhus A igen, det var väldigt traumatiskt och i så fall skulle jag hellre föda hemma, men det känns inte som ett säkert alternativ heller.

Jag tänkte försöka ringa min barnmorska under dagen och fråga igen, men nu när jag ligger vaken och oroar mig över det tänkte jag att jag kan ju fråga här i alla fall... Det kanske finns någon som vet.

• Svar på tråden Sjukresa till förlossning i annat län?
  • möjligt

Vad kostar egentligen taxiresan? 60 min borde väl gå på runt 1000 kr max ?

Nu vet jag inte om du har någon att låna av men varför inte annars kontakta taxibolaget och berätta om din situation och dels se om du kan delas dig till ett bra pris och dels be om att få betala med faktura. Kanske till och med dela upp betalningen över 3 månader?

Om du går runt precis nu så borde du ju kunna använda första barnbidraget till bebisen till att betala av fakturan.

• möjligt

Det finns ju även möjlighet att lägga ut annons på Facebook eller här för att se om någon kanske bor i närområdet och hade kunnat tänka sig att skjutsa.

• fjanten
    möjligt skrev 2020-03-03 23:26:24 följande:

Det finns ju även möjlighet att lägga ut annons på Facebook eller här för att se om någon kanske bor i närområdet och hade kunnat tänka sig att skjutsa.

Bra idé! Jag hade lätt ställt upp om någon jag inte kände på min 'ö' behövde skjuts in till förlossningen i stan, bara jag visste att behovet fanns. Tror nog många hade varit helt villiga att ställa upp.
  • Anonym
    möjligt skrev 2020-03-03 23:26:24 följande:

Skjutsa i sin egen bil???

Det skulle jag knappt göra ens åt någon jag kände!

Går vattnet så är bilen i stort sett förstörd.
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2020-03-04 05:22:59 följande:

Det går att sitta på en presenning/handdukar osv. Jag åkte in i egen bil efter att vattnet gått, och fortsatte rinna på vägen in. Inte ett spår i bilen.
  • uhsumkat

Du behöver också fundera på hur du ska ta dig hem från förlossningen. Säg att det ordnar sig med transport till sjukhus B, hur tar du dig hem med en nyfödd?

• NollKontroll

Ja, ett facebook-inlägg där jag ber om hjälp och förklarar min situation kanske skulle få fram några godhjärtade främlingar, det får jag prova. Så är det ju självklart att man gör allt man kan för att inte kladda ner såklart! Ska jag leta efter någon speciell typ av grupp att posta i i så fall? För postar jag på min sida når det inte ut till så många i den här staden... Jag är med i ett par köp- och säljsidor men det kanske finns någon relevantare typ av grupp?

Att ta sig hem är i alla fall inget problem, eftersom jag ska få eftervården i staden jag bor och det är inte samma problem när man åker mellan vårdställen. Det är bara själva födandet och första kontrollen av barnet som måste ske på annan ort, men sen kan min hemstad ta emot mig och den lilla, förutsatt att barnet mår bra och inte behöver stanna på ett riktigt, fullt utrustat sjukhus.

• möjligt
    Anonym skrev 2020-03-04 05:22:59 följande:

Sunt bondförnuft att täcka sätet med ett par sopsäckar. Är ju inte som att kvinnan exploderar i ett splatt a?la Alien film när vattnet går :P
  • möjligt

Men jag tror fortfarande bästa sättet är att ringa taxibolaget och be om ett fast pris och faktura betalning. Finns ju säkert flera taxibolag att tala med också

• Anonym (hej)

Ts var bor du? Kanske finns någon här som kan hjälpa dig

• NollKontroll
    Taxi har enligt mina sökningar legat på mellan 979 och över 2000 kr, ganska stor variation beroende på när på dygnet, och ifall det skulle hinna bli helg, och variation mellan taxibolagen. Men säkrast är det nog att ringa och fråga de olika bolagen ja, speciellt om de kan tänka sig ta det på faktura för det står det ingenting om på någon av deras sidor. 
  • Anonym (hej)
    NollKontroll skrev 2020-03-04 19:16:36 följande:

Taxi har enligt mina sökningar legat på mellan 979 och över 2000 kr, ganska stor variation beroende på när på dygnet, och ifall det skulle hinna bli helg, och variation mellan taxibolagen. Men säkrast är det nog att ringa och fråga de olika bolagen ja, speciellt om de kan tänka sig ta det på faktura för det står det ingenting om på någon av deras sidor. 

Kom bara på en tanke... Tar du någon föräldrapenning nu? Kan ett alternativ vara att plocka föräldrapenning nu före bf för att hinna få ut pengar till taxi? Kanske plocka på helgen om du bara tar vardagar? Men risk att du inte hinner få den utebetalnkngen antar jag
  • möjligt
    NollKontroll skrev 2020-03-04 19:16:36 följande:

Det är ju ett bra första steg iaf
  • Anonym (Hmm)

Det kan väl inte finnas ett enda län som beviljar sjukresa till förlossningen? Någon form av eget ansvar har väl personer i barnafödande ålder?

• uhsumkat
    Anonym (Hmm) skrev 2020-03-05 03:09:06 följande:
    Det kan väl inte finnas ett enda län som beviljar sjukresa till förlossningen? Någon form av eget ansvar har väl personer i barnafödande ålder?
    Vad bra att våra styrande är oerhört mycket klokare. De beslutar/bestämmer inte efter sina egna fördomar och kunskapssfär. Dehar insett att världen är ganska stor och att människor behov kan vara radikalt annorlunda än deras egna.
  • Anonym (gravid o sympatisk)

JAg tycker det är sorgligt om du inte kan hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig. Om så är fallet, och det krisar,  ring en ambulans. Dessutom är sannorlikheten att du möter samma personal på sjukhuset som du mötte sist väldigt liten, även om du åker till det sjukhus som är nära.

LYCKA TILL !!!!!

• NollKontroll

Hej igen.

Tänkte uppdatera och berätta hur det gått, men det är helt otroligt så ni kommer ju inte tro mig.

Under förmiddagen kände jag lite ?förvärkar?, trodde jag i alla fall. Så jag bestämde mig för att ta bussen till staden där sjukhus B är, helt enkelt för att stanna där tills det drog igång på riktigt. Bussresan är på ca 1h 20 min och under den blev det värre. Mycket värre mot slutet, men jag förstod inte själv hur nära det var, jag skulle ju inte föda förrän onsdag nästa vecka. Och såklart kan ju barn bli tidiga men 6 dagar? Det kändes lite väl mycket, intalade jag migsjälv i alla fall och andades genom värkarna. In genom munnen, ut genom näsan.

Men nånstans förstod jag ändå att det nog är bäst att åka till förlossningen och kolla i alla fall. Jag ringde dem så fort jag gick av bussen, och de sa att jag var välkommen, på en gång. Så det var bara att gå till busskuren och vänta på nästa buss dit. Jag ringde min syster för att möta upp mig. Värkarna gjorde ganska ordentligt ont, men inte ohanterliga. Jag stod och ?gungade? från sida till sida när de kom, och det var okej. Min syster kom precis i tid för bussen, och det var tur det för jag hade inte klarat mig utan henne.

Så bussen var framme vid sjukhuset 15.17. Jag kände att det tryckte men trodde ju det skulle ta lite tid i alla fall. Det var en liten bit att gå från busshållplatsen till entrén. Två steg innanför dörren gick vattnet! Och då började det trycka ORDENTLIGT. Som tur var hade jag en förlossningsbinda som jag egentligen bara hade ?ifall det skulle hända något? men det var ingenting jag räknat med. Min syster sprang in till receptionen, och hämtade en rullstol åt mig som jag fick sitta i, sen tillbaka till receptionen för vägbeskrivning till förlossningen.

Och hon sprang med mig genom korridorerna, och jag kunde inte tänka på annat än värkarna och hur mycket det tryckte.

Vi kom fram till förlossningen, fick ringa på en klocka och de kanske 15 sekunderna det tog för barnmorskan att komma var en evighet för mig. De märkte på en gång att det var på gång ordentligt, och jag fick det närmsta rummet.

Kastade av mig skorna och byxorna, satte mig försiktigt i sängen och ?rullade? bakåt till liggande position. Barnmorskorna hjälpte mig av med trosorna och utbrast ?Barnet kommer!? Huvudet var redan synligt. Och så kom hela han nästa värk, helt enkelt. Klockan var då 15.28, alltså bara 11 minuter efter att vi anlänt till sjukhuset, med BUSSEN. Här slösar vi ingen tid... Jag tror vi var inne i förlossningsrummet i 3 minuter totalt innan han var ute. Galet orealistisk upplevelse!

Men det var alltså en väldigt enkel förlossning. Helt komplikationsfri. Behövde få två stygn, och klarade mig ju tydligen utan massa smärtlindring. Hann få två indragningar lustgas, men det var allt.

Det har nog inte riktigt sjunkit in än, men jag känner mig väldigt lycklig och har min lilla pojke i famnen när jag skriver det här. Mycket bättre förlossning än förra gången, och mycket bättre bemötande från personalen under och efteråt. Nu ska vi stanna på patienthotellet över natten och så ska han kontrolleras av barnläkare imorgon innan vi får åka hem, men allt ser perfekt ut.

Däremot får jag ju se till att bosätta mig granne med ett sjukhus om jag ska ha en till nån gång i framtiden... Det var ju alldeles för nära att vi inte hann. Barnmorskorna sa att jag borde ha ringt ambulans! Men jag förstod nog inte på fullt allvar hur nära det var förrän vattnet gick och då var vi ju redan på sjukhuset.

Slutet gott, allting gott?

Vi får se hur vi tar oss hem imorgon också med på förlossningen sa de att de ordnar med transporten, så jag får väll lita på det helt enkelt. Är för trött för att oroa mig just nu i alla fall. Sitter bara och njuter av min bebis.

ÅHHHHHH! GRATTIS! Vad fint att du delade din berättelse med. Glad att din upplevelse blev så bra. Jag väntar själv på kommande vecka.... då ska ju bebisen komma har de sagt :D

ÅHHHHHH! GRATTIS! Vad fint att du delade din berättelse med. Glad att din upplevelse blev så bra. Jag väntar själv på kommande vecka.... då ska ju bebisen komma har de sagt :D

• Anonym (hej)

Stort grattis! Vad bra att du litade på din känsla och åkte med bussen på en gång!

Skönt att allt gick bra ocj komplikationsfritt, inte alls en självklarhet när det går så fort. Har själv haft en snabb första förlossning så känner igen oron att inte hinna in. Lycka till nu med allt!

Svar på tråden Sjukresa till förlossning i annat län?