• Karina85

Ni med föreliggande moderkaka bak, flyttade den upp sig?

Hej

Jag väntar mitt första barn och fick reda på Rul att min moderkaka sitter lågt och att den sitter i bakvägg. Ska nu få en kallelse att kolla detta i V32. Hittar dåligt med info om detta på nätet och de flesta jag läst om som haft det så ligger moderkakan fram. Läste på en sida att det är mindre chans att moderkakan flyttar upp sig när den ligger i bakvägg. Vet någon om detta stämmer?

Fick höra att jag inte behövde oroa mig/inga restriktioner alls just nu. Samtidigt vet jag en nära vän till mig som haft detta och hon hade en fruktansvärd graviditet från V27 och framåt, stört blödningar, sjukhuset i stort sett varje vecka, fick inte röra sig mer än 20 min från sjukhuset och slutade i akutsnitt för att hon och bebis var nära att dö. 
    Tycker det är sent att få en kontroll till i V32.........

Jag tränar ganska mycket ca 3-4 ggr veckan, och går ofta minst 15 000-20 000 steg om dagen. Kommer fortsätta med detta eftersom de säger att jag inte ska oroa mig alls, men vill gärna höra från andra som har erfarenhet om detta.
    Förstår att dom inte vill oroa en, men till min kompis sa dom samma sak och fatta skräcken när hon vaknar upp i en pöl av blod och fått NOLL info om ev risker

Ni som hade lågt sittande/för i bakvägg runt V20 flyttade den på sig vid kontrollen?

tacksam för svar, är ny här på forumet. Men hittade ingen bra tråd om just när den ligger i bakvägg  :)

• Svar på tråden Ni med föreliggande moderkaka bak, flyttade den upp sig?
  • Anonym (Filippa)

Jag är i liknande situation som dig! På RUL visade det sig att jag också har moderkakan lågt och i bakvägg, barnmorskan sa att jag inte skulle oroa mig för att den nästan alltid flyttat på sig inför nästa ultraljud v 32. Nu är jag i v 32 och har nyss varit på ul igen, min moderkaka har fortfarande inte flyttat på sig. Nästa steg blir ett vaginalt ultraljud om 2 veckor för att se mer exakt hur den sitter. Fick inte direkt några restruktioner nu heller utan det enda barnmorskan sa var att jag skulle förbereda mig på att det kan bli snitt. Började googla massor på låg moderkaka när jag kom hem från ultraljudet och nu känner jag mig LIVRÄDD.. som en tickande bomb som bara går och väntar på en blödning typ.. bor dessutom långt ifrån ett sjukhus.. den här graviditeten känns plötsligt väldigt orolig :(

• Karina85

Förstår dig, är orolig redan och bara i V21. Skönt att du sluppit blödningar hittills iaf, tror min vän kanske var ett extremfall  (får vi hoppas för våran skull) som hade blödningar i stort sett varje vecka from V27. Skönt att du närmar dig bf mer iaf och håller tummarna för att du slipper komplikationer. Nu har jag hört om 3 stycken som har moderkakan i bakvägg som inte flyttat upp sig så verkar inte som att oddsen för det är jätte höga, även om det står på nätet att 95% eller så flyttar sig uppåt kanske det just är svårare i bakvägg. Håller tummarna att allt går bra iaf, du får gärna uppdatera hur det går

• syntharen

Med mitt tredje barn fick jag också höra att moderkakan låg väldigt nära utgången och dessutom i bakvägg. Jag fick komma tillbaka på ett ultraljud i v 32 och då hade den flyttat upp sig till en säker placering.

Jag tycker inte du ska vara orolig. Moderkakan brukar flytta med livmodern när den växer.

• Karina85

Oki, skönt att höra om någon som har den i bakvägg och flyttat upp ???? nej får försöka att inte göra det,mest orolig för just blödningar då jag dessutom tränar/är så aktiv men får leva som vanligt och hoppas på det bästa helt enkelt

• Oove

Jag hade samma som dig, hade flyttat sig på ultraljud i v 32!

• sodisa

Jag hade också föreliggande moderkaka i bakvägg med mitt andra barn. Jag fick inte heller någon information om risker - och vet typ inget om det än idag - mer än att jag skulle vara medveten om att snitt kunde vara tvunget om den inte flyttas. I vecka 32 hade den flyttat sig och allt gick bra. 

Svar på tråden Ni med föreliggande moderkaka bak, flyttade den upp sig?