• Anonym (Undrande)

Har jag alkoholproblem

Hej!
    Jag måste fråga vad ni anser då jag och min särbo som sällan dricker alkohol har lite delade meningar.
    Jag dricker 1 falska vin fredag och en på lördagen. Då pratar vi om att jag dricker en flaska mellan ca 17-21.
    Under veckan kan jag ta några glas en vardagkväll om vi äter gott och har mysigt. Han anser att detta inte är normalt men jag har inget problem med detta och blir sällan bakis...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Har jag alkoholproblem
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-03-05 18:27:18 följande:
    Hm... Det är inga problem att vara nykter en helg och jag har inga problem att vara nykter vid sociala sammanhang mm.
    Det tar inte bort resten av ekvationen, det betyder bara att du kanske inte har utvecklat ett så starkt beroende ännu. Du är som sagt alkoholist och om du nu har så lätt för att låta bli så skulle jag rekommendera några vita månader och sedan om du ska sätta igång igen så max hälften av det du dricker nu.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-05 18:39:33 följande:
    Det tar inte bort resten av ekvationen, det betyder bara att du kanske inte har utvecklat ett så starkt beroende ännu. Du är som sagt alkoholist och om du nu har så lätt för att låta bli så skulle jag rekommendera några vita månader och sedan om du ska sätta igång igen så max hälften av det du dricker nu.
    Tack så mycket för tipset!!
  • Anonym (Anonym)

Det finns ingen riktigt klar definition av begreppet alkoholism då det inte är någon medicinsk term. Alkoholist används bland annat inom gemenskapen anonyma alkoholister (AA) som ett sätt att beskriva ett sjukligt förhållande till alkohol. En sjukdom eller allergi som tar sig i uttryck mentalt, fysiskt och själsligt. Inom sjukvård, socialtjänst, lagstiftning och forskning använder man lite olika termer så som riskbruk, missbruk, skadligt bruk, beroende och substansbrukssyndrom.

https://www.drugsmart.com/faq/vad-ar-definitionen-av-alkoholism/

TS: Jag skulle säga att du har ett skadligt bruk.

Vem är alkoholist? En definition som många kan känna igen sig i låter så här: Den, som trots ökande negativa konsekvenser av sitt drickande, ändå fortsätter att dricka, är förmodligen alkoholist.

http://www.aa.se/om-aa/vad-ar-alkoholism

TS: Fundera på vad din partner har uttryckt kring ditt drickande, och trots detta har du tydligen fortsatt på samma sätt. Vilka fler negativa konsekvenser kan du se i ditt liv?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-05 18:44:54 följande:

Det finns ingen riktigt klar definition av begreppet alkoholism då det inte är någon medicinsk term. Alkoholist används bland annat inom gemenskapen anonyma alkoholister (AA) som ett sätt att beskriva ett sjukligt förhållande till alkohol. En sjukdom eller allergi som tar sig i uttryck mentalt, fysiskt och själsligt. Inom sjukvård, socialtjänst, lagstiftning och forskning använder man lite olika termer så som riskbruk, missbruk, skadligt bruk, beroende och substansbrukssyndrom.

https://www.drugsmart.com/faq/vad-ar-definitionen-av-alkoholism/

TS: Jag skulle säga att du har ett skadligt bruk.

Vem är alkoholist? En definition som många kan känna igen sig i låter så här: Den, som trots ökande negativa konsekvenser av sitt drickande, ändå fortsätter att dricka, är förmodligen alkoholist.

http://www.aa.se/om-aa/vad-ar-alkoholism

TS: Fundera på vad din partner har uttryckt kring ditt drickande, och trots detta har du tydligen fortsatt på samma sätt. Vilka fler negativa konsekvenser kan du se i ditt liv?

Tack för svar! Jag tycker ju själv att jag inte har något problem. Min kille säger bara att han tycker att det är mycket. Jag blir inte personförändrad på något sätt, arg eller ledsen eller ligger bakis. Utan det är mer att han tycker det är mycket.

Jag kanske ska tillägga att jag dricker 10% vin så det är inte så starkt och jag får ju liksom inga minnesluckor eller så. Men jag vet inte.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-03-05 18:48:41 följande:
    Tack för svar! Jag tycker ju själv att jag inte har något problem. Min kille säger bara att han tycker att det är mycket. Jag blir inte personförändrad på något sätt, arg eller ledsen eller ligger bakis. Utan det är mer att han tycker det är mycket.

Jag kanske ska tillägga att jag dricker 10% vin så det är inte så starkt och jag får ju liksom inga minnesluckor eller så. Men jag vet inte.
    Nej det är lätt att bli blind för andras uppfattningar, men han har ju helt rätt. En halverad mängd vore mer normalt, men sedan kanske inte varje helg, varje fre och lör. Dessutom är det ju hälsofarligt med sådana där mängder. Det spelar ingen roll att du dricker "svagt" vin, det hade varit samma sak om du hade druckit öl i motsvarande mängd.
  • Anonym (Grabben bredvid)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-03-05 18:06:58 följande:

Hej!
    Jag måste fråga vad ni anser då jag och min särbo som sällan dricker alkohol har lite delade meningar.
    Jag dricker 1 falska vin fredag och en på lördagen. Då pratar vi om att jag dricker en flaska mellan ca 17-21.
    Under veckan kan jag ta några glas en vardagkväll om vi äter gott och har mysigt. Han anser att detta inte är normalt men jag har inget problem med detta och blir sällan bakis...

Vad tycker ni?

Du blir inte lite väl rultig med alla dom kalorierna du stoppar i dig då? Det kan ju inte vara roligt att gå runt och vara fet jämt.
  • Anonym (Som mig)

Det är ungefär som mig, eller något mindre. Min sambo är nykterist pga en förälder som drack för mycket.

Min sambo tycker att jag slösar mycket pengar på vin, lägger mycket tid på det och får dålig andedräkt när jag dricker. Jag är också med i en vinklubb och går kurser. Däremot ser han inte att jag har problem då jag som du dricker långsamt och inte ställer till med något eller blir bakis.

För en kvinna bör man vara under 1,9 flaskor vin per vecka och 0.8 flaska per dag. Så vi båda dricker över max rekommendationerna. Då jag i övrigt lever hälsosamt med mat, sömn, träning osv ser jag det som ok att dricka så. Men är uppmärksam på att det inte ska öka, att jag får högre tolerans eller andra problem. Jag har typ 2 vita veckor per år, det är inför idrottstävlingar på över 5-6 timmar där jag vill prestera. Har druckit så flera år.

• Anonym (Som mig)

Kan lägga till att vi dricker ungefär som en vuxen man utan barn, sett till medeltal. Snittet i Sverige är 90 flaskor vin per år för vuxna.

• isolande

Prova att inte dricka alls (inte en droppe) på 3-4 dagar och se hur du reagerar. Får du sömnproblem, blir irriterad och känner dig orolig så är det en fingervisning om att du börjar få abstinensbesvär om du inte dricker = tecken på begynnande fysiskt beroende = stor red flag

• Anonym (Y)
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2020-03-06 07:43:04 följande:

Du blir inte lite väl rultig med alla dom kalorierna du stoppar i dig då? Det kan ju inte vara roligt att gå runt och vara fet jämt.

Hahaha.. du är inte lite skadad du? Eller tror du att du är rolig?
  • Rudbeckius
    Det låter rätt mycket. Jag förstår din partner.

Har själv erfarenhet av partner som dricker vin ungefär som du gör. Hennes barn stressar upp sig kring detta och säger ifrån, hon slår ifrån sig men det är helt klart inte så behagligt för oss andra. Hon blir lite gapig och går och lägger sig tidigt. 

Här är en bra självtest för dig från Systembolaget:

https://www.omsystembolaget.se/alkoholproblematik/alkoholberoende/sjalvtest/

S
    ök hjälp. Då fixar du att dricka mindre. Varmt lycka till.
Svar på tråden Har jag alkoholproblem