• Slemmis

Bröllop 2 veckor innan BF?

Jag tror jag vet vartåt det lutar men slänger upp en tråd ändå. Jag bor i Stockholm och är gravid. Har nu blivit bjuden på bröllop uppe i Jämtland i mitten på augusti, vilket är två veckor innan BF! Hade ni åkt? Jag vill supergärna gå på bröllopet och fjällen på sommaren har varit en dröm! Men två veckor innan BF, då kan man ju föda närsom egentligen... inte supersugen på att vara ?mitt i ingenstans? långt hemifrån och så går vattnet... :(

• Svar på tråden Bröllop 2 veckor innan BF?
  • Rebecca1987

Om de är bilresa så hade jag bätt min Bm om att få journalen med mig utskriven. Och hade jag mått bra så hade jag åkt

• Barbro45
    Slemmis skrev 2020-03-05 19:41:22 följande:

Jag tror jag vet vartåt det lutar men slänger upp en tråd ändå. Jag bor i Stockholm och är gravid. Har nu blivit bjuden på bröllop uppe i Jämtland i mitten på augusti, vilket är två veckor innan BF! Hade ni åkt? Jag vill supergärna gå på bröllopet och fjällen på sommaren har varit en dröm! Men två veckor innan BF, då kan man ju föda närsom egentligen... inte supersugen på att vara ?mitt i ingenstans? långt hemifrån och så går vattnet... :(

Ta med dig din journal och åk dit. Det finns ett alldeles utmärkt BB i Östersund. 
  • Kabbleka

Klart att du ska åka! Har du fött är det ju bara att lämna återbud. 

• Fröken W

Absolut kan bebisen komma då, men det kan lika gärna dröja en månad till innan bebben tittar ut.

Så tala om för brudparet att ni gärna kommer förutsatt att du mår bra, förhoppningsvis har de överseende med detta.

Jag skulle åkt.

• emmwr

Jag har varit i precis samma situation. Min kompis skulle gifta sig 1,5 vecka före min BF. Tyvärr var detta på Gotland och jag ville inte riskera att vara fast på båten när det skulle vara dags att föda. Hade det varit på fastlandet hade vi åkt. Jag kan tillägga att mitt första barn föddes 2,5 veckor före BF därför kändes det också lite mer nervöst.

Hur gick det då till slut? Bebisen kom en dag före BF :)

• Caliot

Jag hade personligen inte vågat åka. Jag åkte i princip inte längre än 20-30 min hemifrån mina sista veckor. Med första pga att mamma fött alla barn 3-5 veckor tidigt och enligt BM kunde sånt va ärftligt. Med andra vågade ja inte då andra förlossningen brukar gå snabbare och min första va redan snabb. Så det var ju lite orsak bakom att jag inte vågade åka iväg.

Har du inget sånt i bagaget och känner dig bekväm med att ta annat BB så åk. Kolla bara upp vart det ligger i förhållande till vart ni skall vara så du vet hur lång tid det tar att åka. Jag tänker också att det kanske är jobbigt att sova borta så sent i graviditeten. Alla är ju olika men jag hade ont i hela kroppen i slutet. Sån där trött i kroppen-ont samt foglossning och behövde massa kuddar här å var för att sova gott. Då va de bara egna sängen som dög.

Men egentligen så vet du ju inte fören få hur du mår osv. Hoppas de löser sig :)

• fjanten

Jag hade inte åkt, men å andra sidan hade det varit en icke-fråga då 2/3 barn redan var födda mer än två veckor innan BF. Hade inte åkt då jag har väldigt specifika förlossningsplaner, och hade INTE velat att dessa omkullkastades på något vis för att jag var på ett annat läns förlossning. Hade också ogärna behövt resa hem med en nyfödd (+ själv nyförlöst) längre än nödvändigt, så jag föder gärna så nära hemmet som möjligt av den anledningen.

• Slemmis

Tack för alla svar! Lite olika åsikter.

Det är inte det att jag tror jag kommer ha ont eller så, det är min andra graviditet och jag mådde bra i första och mår hittills bra nu också. Utan det är oron att vara ute ?i skogen? om det skulle dra igång. Två veckor före BF är man ju egentligen fullgången. Närmsta stad verkar vara Östersund och dit är det 1,5 h med bil. Min första förlossning gick snabbt och andra förväntas gå snabbare. Vi kommer nog behöva lämna vår lilla hemma hos farmor och farfar i Stockholm eftersom det är ett vuxenbröllop. Jag är inte så sugen på bilresan på 7,5 h hem igen som nyförlöst med en liten bebis, om det nu skulle bli så.. Det lutar åt att jag kommer tacka nej faktiskt, bara för jag är rädd att det drar igång just de dagar jag är uppe :( lite ledsen för det men tanken på att åka gör mig verkligen nervös. Synd att bröllopet inte var i tex juni, då hade jag lätt åkt! Jag kommer vara så bitter om jag är hemma på bröllopet och så händer inget förrän flera veckor senare. Men det där kan man ju inte veta ... :(

• Caliot
    Slemmis skrev 2020-03-07 07:00:51 följande:

Tack för alla svar! Lite olika åsikter.

Det är inte det att jag tror jag kommer ha ont eller så, det är min andra graviditet och jag mådde bra i första och mår hittills bra nu också. Utan det är oron att vara ute ?i skogen? om det skulle dra igång. Två veckor före BF är man ju egentligen fullgången. Närmsta stad verkar vara Östersund och dit är det 1,5 h med bil. Min första förlossning gick snabbt och andra förväntas gå snabbare. Vi kommer nog behöva lämna vår lilla hemma hos farmor och farfar i Stockholm eftersom det är ett vuxenbröllop. Jag är inte så sugen på bilresan på 7,5 h hem igen som nyförlöst med en liten bebis, om det nu skulle bli så.. Det lutar åt att jag kommer tacka nej faktiskt, bara för jag är rädd att det drar igång just de dagar jag är uppe :( lite ledsen för det men tanken på att åka gör mig verkligen nervös. Synd att bröllopet inte var i tex juni, då hade jag lätt åkt! Jag kommer vara så bitter om jag är hemma på bröllopet och så händer inget förrän flera veckor senare. Men det där kan man ju inte veta ... :(

Jag förstår dig verkligen. Man får väga alla bitarna. 1.5 timma till BB är ganska långt (tycker jag) Spec med andra barnet. Jag upplevde (och läste även om många andra) som upplevde att andra förlossningen inte startar lika tydligt som första heller. Svårare att veta när de e allvar och dags att åka. Jag var osäker på att åka in då mina sammandragningar var lite oregelbundna och inte superkraftiga, men min mamma tjatade på mig att åka trotts att de va 6 minuter mellan. Hux flux 30 min senare va de bara 1 minut emellan. Väldigt glad att ja redan hunnit till BB då.

Och som du skriver. Så många timmar i bil som nyförlöst och med en liten är inte kul. Jag avböjde ett par event när jag var gravid och det är aldrig nån som ifrågasatt det. Man kan aldrig veta. Jag gick över en vecka så jag hade kunnat åka på alla mina event, men det blev som de blev helt enkelt :)
  • Slemmis
    Caliot skrev 2020-03-07 15:49:32 följande:

Jag förstår dig verkligen. Man får väga alla bitarna. 1.5 timma till BB är ganska långt (tycker jag) Spec med andra barnet. Jag upplevde (och läste även om många andra) som upplevde att andra förlossningen inte startar lika tydligt som första heller. Svårare att veta när de e allvar och dags att åka. Jag var osäker på att åka in då mina sammandragningar var lite oregelbundna och inte superkraftiga, men min mamma tjatade på mig att åka trotts att de va 6 minuter mellan. Hux flux 30 min senare va de bara 1 minut emellan. Väldigt glad att ja redan hunnit till BB då.

Och som du skriver. Så många timmar i bil som nyförlöst och med en liten är inte kul. Jag avböjde ett par event när jag var gravid och det är aldrig nån som ifrågasatt det. Man kan aldrig veta. Jag gick över en vecka så jag hade kunnat åka på alla mina event, men det blev som de blev helt enkelt :)

Nä det får nog bli så. Min första förlossning började med magont som blev värre, första känslan av magont var ca 07:30, då trodde jag att jag behövde gå på toaletten bara. Sen eskalerade det i ett väldans tempo och 09:30 låg jag på golvet och spydde för sammandragningarna var så starka att hela kroppen var som en jävla sammandragning som pressade ut det som gick att pressas ut. och inne på bb 11:30 var jag 7 cm öppen. Tanken på detta och att det ev går ännu snabbare och vara uppe i fjällen med biltur på 1,5 h till Östersund ... nej tack. Riktigt tråkigt att tacka nej då det som sagt är ett drömbröllop att vara på som gäst men jag vågar fan inte ????
  • Caliot
    Slemmis skrev 2020-03-08 09:26:45 följande:

Nä det får nog bli så. Min första förlossning började med magont som blev värre, första känslan av magont var ca 07:30, då trodde jag att jag behövde gå på toaletten bara. Sen eskalerade det i ett väldans tempo och 09:30 låg jag på golvet och spydde för sammandragningarna var så starka att hela kroppen var som en jävla sammandragning som pressade ut det som gick att pressas ut. och inne på bb 11:30 var jag 7 cm öppen. Tanken på detta och att det ev går ännu snabbare och vara uppe i fjällen med biltur på 1,5 h till Östersund ... nej tack. Riktigt tråkigt att tacka nej då det som sagt är ett drömbröllop att vara på som gäst men jag vågar fan inte ????

Med den bakgrunden hade jag absolut stannat hemma även om det är supertrist. Mitt sista råd är att åka in till BB tidigt. Mina sammandragningar var som sagt både klena och aningen oregelbundna med andra barnet och ändå va ja öppen 6-7 cm när ja kom in.
Svar på tråden Bröllop 2 veckor innan BF?