• Rosblomman

Söker andra som haft Gbs och uvi

Är så orolig och behöver få prata med andra som varit med om liknande sits.

V 17 fick jag reda på att jag har gbs genom en urinodling. Jag har haft mycket sammandragningar och kissar ofta och har haft feber. Fick kåvepenin kur på 5 dagar. 3dje dagen på kuren fick jag ännu kraftigare sammandragningar och fick en akut gynundersökning. Några dagar senare fick jag ett brev där det står att jag har gbs i underlivet också och fick utskrivet vagiatorier som innehåller antibiotika.

Är så rädd. Min bm ger mig ingen info heller. Hur stora är riskerna för att något går snett, kan det trots allt gå bra? Jag har bara läst om gravid som haft gbs i underlivet som det gått bra för, men inte om någon som haft uvi av gbs? Hur har det gått för er som fått uvi av gbs? När födde ni och hur mår barnet?

• Svar på tråden Söker andra som haft Gbs och uvi
  • zivv

Jag vet inte så mycket om det.

Jag hade uvi hela graviditeten och gbs, vet inte skillnaden på att ha det i underlivet.

Hursomhelst har allting gått bra, jag åt dock olika penicillin kurer under i stort sett hela graviditeten.

Barnet föddes en vecka efter utsatt tid och mådde bra

• Ellifant

Som jag har har fattat det på min bm så är gbs vanligt och att det är streptokocker i underlivet. Oftast ligger det latent i underlivet (Om man har gbs) men kan i bland växa till sig och bli Uvi.

Den enda skillnaden är att när man kommer in på förlossningen får man antibiotika intravenöst för att skydda barnet från att bli smittad.

Som sagt så fatta jag det när min bm förklara för mig men jag otta detta på 1177 och det stämmer ju bra med vad min Bm sa..

www.1177.se/Skane/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/grupp-b-streptokocker/

• Ebo88
    Rosblomman skrev 2020-03-07 22:36:05 följande:

Är så orolig och behöver få prata med andra som varit med om liknande sits.

V 17 fick jag reda på att jag har gbs genom en urinodling. Jag har haft mycket sammandragningar och kissar ofta och har haft feber. Fick kåvepenin kur på 5 dagar. 3dje dagen på kuren fick jag ännu kraftigare sammandragningar och fick en akut gynundersökning. Några dagar senare fick jag ett brev där det står att jag har gbs i underlivet också och fick utskrivet vagiatorier som innehåller antibiotika.

Är så rädd. Min bm ger mig ingen info heller. Hur stora är riskerna för att något går snett, kan det trots allt gå bra? Jag har bara läst om gravid som haft gbs i underlivet som det gått bra för, men inte om någon som haft uvi av gbs? Hur har det gått för er som fått uvi av gbs? När födde ni och hur mår barnet?

Jag har dålig erfarenhet av GBS men även graviditet där det har gått bra.

Det kan gå illa men i de flesta fall går det bra. Det är ca 30% av gravida kvinnor som bär på GBS och många kvinnor vet heller inte om att det kan ha infektionen och det går bra ändå.

Vi hade otur under vår andra graviditet men under den tredje gick allt bra.

Om du besväras av infektionen så ska du behandlas, stå på dig gälande antibiotika. Jag åt från v.12 fram till vår dotter kom.

Grattis till graviditeten!! :)
  • Rosblomman
    Ebo88 skrev 2020-03-08 00:44:26 följande:

Jag har dålig erfarenhet av GBS men även graviditet där det har gått bra.

Det kan gå illa men i de flesta fall går det bra. Det är ca 30% av gravida kvinnor som bär på GBS och många kvinnor vet heller inte om att det kan ha infektionen och det går bra ändå.

Vi hade otur under vår andra graviditet men under den tredje gick allt bra.

Om du besväras av infektionen så ska du behandlas, stå på dig gälande antibiotika. Jag åt från v.12 fram till vår dotter kom.

Grattis till graviditeten!! :)

Får man fråga vad som hände under er andra graviditet? Upptäcktes gbs under graviditeten? Eller först vid förlossning? Jag har precis avslutat en antibiotika behandling och behandlas nu med vagitorier med antibiotika.
  • Ebo88
    Rosblomman skrev 2020-03-08 19:50:51 följande:

Får man fråga vad som hände under er andra graviditet? Upptäcktes gbs under graviditeten? Eller först vid förlossning? Jag har precis avslutat en antibiotika behandling och behandlas nu med vagitorier med antibiotika.

Vår dotter dog i magen i v.25. Väldigt ovanligt och händer sällan men vi råkade tyvärr ut för det.

Vi upptäckte GBS när jag fick vår son för tidigt.

Så under tredje graviditeten åt jag Kåvepenin 3x5 och därefter Furudantin från v.12 fram tills det Stella kom.
Svar på tråden Söker andra som haft Gbs och uvi