• Wkdvlsö

En fråga om bolån, hur ska vi göra?

Min fru och jag har hittat vårt drömhus, men tajmingen är inte den allra bästa men samtidigt inte jättedålig. Jag ringde banken för att få råd men blev inte klokare för det.

Jag är fast anställd med cirka 35000kr i lön före skatt, och min fru håller på att gå färdigt sin utbildning och gör praktik denna termin som är hennes sista. Efter praktiken är det väldigt stor chans att hon får jobba kvar, historiskt sett har alla praktikanter fått vara kvar, och de är redan jättenöjda med hennes insatser. Det är även stor efterfrågan på arbetsmarknaden. Vi räknar med att hon kommer få en liknande lön som mig fr o m juni.

Vi kan lägga in 30-35% av värdet av bostaden, men eftersom det finns två större renoveringsbehov vill vi lägga max 30%. De är inte akuta utan kan göras inom 5 år. Då har vi cirka 500 000kr kvar att renovera för vilket räcker gott och väl. Vi har inga lån eller betalningsanmärkningar sedan tidigare.

Problemen är för det första att jag inte kan lägga till min fru som medsökande får då får jag inget lånelöfte. Men söker jag själv utifrån ovanstående premisser får jag lånelöfte. Men då är jag belånad till över 450% av min årsinkomst och måste amortera mer. Vilket egentligen är okej, vi vill amortera mycket redan från början.

Men för det andra, när jag frågade banken om jag köper huset nu och när min fru har fått fast tjänst (kan ta 6 månader pga de troligtvis börjar med en provanställning) om vi då kan lägga till henne på lånet för att dels få bestämma själva mer över hur vår ekonomi ska se ut, hur mycket vi ska amortera, och att vi inte kommer vara belånade över 450%, så kunde banken inte riktigt svara på det? Nya regler sade de, och att de inte har stött på detta tidigare. Möjligtvis om vi har en obunden ränta men troligtvis kommer det vara svårt att ändra de andra faktorerna, blev vi tillsagda.

Sätter vi oss i en skitsituation genom att köpa huset? Varför kan inte båda stå på lånet? Jag vill ju inte bli ?straffad? (belånad över 450%) för en situation som löser sig om sex månader. Ekonomiskt sett kommer vi inte att ha problem med månadskostnaden. Vi har i nuläget en hyreslägenhet med över 10 000kr i hyra. Självklart kan banken inte lita på mitt ord om att hon blir fast anställd men förutsättningar förbättras och ändras väl för alla genom livet?

• Svar på tråden En fråga om bolån, hur ska vi göra?
  • Ms H
    Wkdvlsö skrev 2020-03-08 08:21:10 följande:

I nuläget har hon inte lön (bara CSN) eftersom hon gör praktik. I juni förväntar vi oss att hon blir anställd och då blir belåningen cirka 250%. Hon kommer inte skriva på ett kontrakt förrän i april, så vi är precis på gränsen till att slippa extra amorteringen, om vi köper huset nu.

Fast ändras amorteringskrav direkt vid förändrad inkomst?
  • Limeblad
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 07:58:01 följande:

Eftersom ni är gifta så spelar det ingen roll vem som står på lånet, det räknas ändå ihop i en klump när man gör bodelningen. Alla skulder minus alla tillgångar, dela resten på två. Men det beror ju lite på om ni har äktenskapsförord som säger annat, i värsta fall kan ni då skriva ett privat skuldebrev mellan varandra.

Ja man får ju inte låsa lån så många år numera, max tio år, och det ska man bara göra om man får bra ränta.

Det är klart det spelar roll vems lånet är. Under äktenskapet är det ju inte gemensamt. Beroende på vilka andra skulder och tillgångar som finns kan det påverka utfallet av en bodelning också eftersom det är varje persons nettotillgångar som slås ihop och sen delas lika och inte samtliga skulder och tillgångar som nettas och delas.

Ts, finns det ingen möjlighet för henne att fråga om anställning före april? Har ni hört med andra banker?
  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2020-03-08 08:43:27 följande:
    Det är klart det spelar roll vems lånet är. Under äktenskapet är det ju inte gemensamt. Beroende på vilka andra skulder och tillgångar som finns kan det påverka utfallet av en bodelning också eftersom det är varje persons nettotillgångar som slås ihop och sen delas lika och inte samtliga skulder och tillgångar som nettas och delas.

Ts, finns det ingen möjlighet för henne att fråga om anställning före april? Har ni hört med andra banker?
    Du har fel och rätt samtidigt. Nettotillgångarna är just efter att man räknat av skulderna.

https://lawline.se/answers/10818

I ett äktenskap har makarna giftorätt i varandras egendom. Giftorätten innebär att varje make har rätt att vid en bodelning få hälften av det sammanlagda värdet på makarnas tillgångar efter att varje make har fått räkna av sina skulder.
  • Ignoramus

När vi köpte vårt hus och skulle bestämma hur högt vi ville belåna oss (1 eller 2% amortering, vi låg precis på gränsen) så menade banken på att amorteringen var låst (i fem år?) även om vi efter nån månad betalade av skulden så att vi var under 70%-gränsen.

• Limeblad
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 08:50:08 följande:

Du har fel och rätt samtidigt. Nettotillgångarna är just efter att man räknat av skulderna.

lawline.se/answers/10818

I ett äktenskap har makarna giftorätt i varandras egendom. Giftorätten innebär att varje make har rätt att vid en bodelning få hälften av det sammanlagda värdet på makarnas tillgångar efter att varje make har fått räkna av sina skulder.

Det förutsätter att nettovärdet för båda personerna är positivt. Så om bolånet är på ena personen kan den personens nettotillgångar hamna på noll kronor (eller egentligen negativt men det påverkar inte bodelningen). Större del av den andre makens tillgångarna övergår då till den skuldsatta maken.
  • Anonym (...)

Vi fick lån när jag läste sista terminen på min utbildning. Jag hade då fått en tidsbegränsad anställning som skulle leda till en tillsvidareanställning när utbildningen var färdig, men det var ju bara muntliga löften som baserades på mina studieresultat. Vi fick stå båda på lånet 50 % vardera trots att bara en hade fast inkomst (och dessutom har vi barn). Men då läste jag till lärare och det spelade säkert en stor roll i det hela - bristyrke. Så vad är det din fru läser? 

Vi har Nordea. 

• Ms H
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 08:50:08 följande:

lawline.se/answers/10818

Make 1 räknar sina tillgångar minus sina skulder.

Make 2 räknar sina tillgångar minus sina skulder.

Sen jämför man dessa två och fördelat överskottet så att båda får lika mycket över. Om någon får minus (har mer skulder än tillgångar), räknas det som 0 kr i tillgångar.
  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2020-03-08 08:58:17 följande:
    Det förutsätter att nettovärdet för båda personerna är positivt. Så om bolånet är på ena personen kan den personens nettotillgångar hamna på noll kronor (eller egentligen negativt men det påverkar inte bodelningen). Större del av den andre makens tillgångarna övergår då till den skuldsatta maken.
    Du har fortfarande både rätt och fel, jag förstår inte hur du kan säga emot dig själv liksom. Om den ena personen (t ex TS) har mer skulder så kommer den andra parten (frun) behöva ge honom pengar i bodelningen, klart det påverkar om den ena hamnar på "noll" efter sina skulder. Hur man än vänder och vrider på det så blir det som två sandhögar man slår samman och sedan delar.
  • Anonym (Anonym)

För att vara tydlig: det beror också på vilken typ av skuld det rör sig om osv. Eftersom vi pratar om huslån för gemensam bostad så kommer det att räknas in. Andra personliga skulder ska inte räknas in.

• Ms H
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 09:09:35 följande:

För att vara tydlig: det beror också på vilken typ av skuld det rör sig om osv. Eftersom vi pratar om huslån för gemensam bostad så kommer det att räknas in. Andra personliga skulder ska inte räknas in.

Enligt vilken lag då?
  • Limeblad
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 09:06:18 följande:

Du har fortfarande både rätt och fel, jag förstår inte hur du kan säga emot dig själv liksom. Om den ena personen (t ex TS) har mer skulder så kommer den andra parten (frun) behöva ge honom pengar i bodelningen, klart det påverkar om den ena hamnar på "noll" efter sina skulder. Hur man än vänder och vrider på det så blir det som två sandhögar man slår samman och sedan delar.

Nej det blir det inte. Det blir som Ms H skriver.
  • Anonym (***)

Om du står ensam på bolånet, så förlorar du på det om ni skiljer er.

Om ni båda står på lånet: huset säljs för 4 miljoner, ni har 3 miljoner i lån, då får ni 500 000 vardera (om inga andra tillgångar finns).

Om du står på lånet, så har du 0 kr (2 miljoner för huset, men 3 miljoner i lån).
    Ditt ex har 2 miljoner för huset. Ni lägger ihop vad ni har, 2 miljoner, och delar på det. 1 miljon vardera.

• Anonym (***)

Om du ska stå på bolånet själv, då ska du äga huset själv också. Skriv då ett äktenskapsförord, att du äger huset.

Sedan när din fru får jobb, så kan ni ändra så att båda äger huset samt står på lånet.

• Anonym (Z)
    Anonym (***) skrev 2020-03-09 09:11:42 följande:

Om du ska stå på bolånet själv, då ska du äga huset själv också. Skriv då ett äktenskapsförord, att du äger huset.

Sedan när din fru får jobb, så kan ni ändra så att båda äger huset samt står på lånet.

Plus 1 på den. Köp huset själv med äktenskapsförord, ändra sen.

Att du får sämre lånelöfte om du tar med henne jämfört med om du är själv beror antagligen på att banken räknar med att du måste försörja henne eftersom hon inte har inkomst.
  • Jamesdio

Är du ens säker på att du kommer att få bolånet beviljat sedan då när alla detaljer framgår (att du är gift och har försörjningsbörda)? Om lånelöftet är digitalt och du skriver att du är ensam får du ju låna helt andra summor än om du är gift och står på lånet ensam. Vilken bank har du räknat lånelöften på? Har du testat SBAB där man kan fylla i att man är gift men ska stå på bolånet ensam?

• Anonym (12345)

Om ni betalar över 10k idag för hyresrätt vad vinner ni på att inte köpa om ni nu klarar av lånet på en lön.

10k för hyresrätt är är lite pengar i sjön om man bortser fördelen att man hyr en bostad om det är det man vill.

• Volvov70PerErik68

Innan man tar ett lån bör man göra noggrann research!! Det är viktigt att jämföra alla låneförmeldare för att sedan ta ett lån som ger lägst ränta! Välj även en låneförmedlare som är insatt rörlig bunden ränta för att spara pengar! Glöm heller inte bort att göra skatteavdrag!! 

Svar på tråden En fråga om bolån, hur ska vi göra?