• Anonym (Anna)

Ivf som ensamstående, psykolog samtal?

Hört att de som gör ivf som ensamstående måste genomgå en psykosocial utredning och möte med psykolog, stämmer det? De som gör ivf med egna ägg alltså.... vet redan att det är så vid äggdonation men hört att det är så när man använder egna ägg också..

• Svar på tråden Ivf som ensamstående, psykolog samtal?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 21:35:28 följande:

Menar du att svenska landstinget kan betala en IVF behandling utomlands, eller att utlandet kräver denna utredning från Sverige om man ska göra IVF utomlands?

Svenska landstinget kan godkänna fertilitetsbehandling utomlands om detta sker på grund av lång kötid eller brist på spermier i Sverige.
  • Anonym (Sanna)

Jag spärrade min journal inför psykologbedömningen, faktiskt. Jag har blivit våldtagen ca 15 år innan jag ens började fundera på att skaffa barn som singel, och p.g.a. det haft en del kontakter med div. kuratorer etc., ätit antidepp en period i livet. Var helt enkelt rädd att det skulle kunna ligga till last för mig att bli godkänd. Frågan om varför journalen var spärrad kom aldrig upp.

Handlade till 99 % om rent praktiska saker: Hur jag bor (BR i barnvänligt område), jobb (tillsvidareanställd inom det jag är utbildad till - ekonom - ingen OB eller så), mitt sociala nätverk (bor nära mina systrar i hyfsat nära ålder och träffas regelbundet, bor nära mina hyfsat unga - fortfarande arbetande - föräldrar som jag träffar regelbundet, har många nära vänner o.s.v.). Och typ 1 % om VARFÖR jag ville skaffa barn på egen hand (klockan tickar... Jag är otroligt barnkär och har alltid velat ha barn, men har inte lyckats hitta "den rätte").

Man gör denna bedömning när någon skaffar barn med donerade könsceller helt enkelt. Jag kan ju inte tillverka ett barn med BARA mina ägg... Behövs ju spermier också = donerade könsceller.

Blev f.ö. godkänd och har idag en 7 månaders

• Anonym (-)
    Anonym (l) skrev 2020-11-01 21:50:28 följande:

Spermier är manliga könsceller så de är givetvis donerade könsceller även om kvinnan har egna ägg.

Ja, men det är ändå inte samma sak. Kvinnan använder sina könsceller, barnet bär hennes DNA osv.

Vet inte vad anledningen till att det görs denna bedömning vid donerade könsceller men antar att det beror på att kvinnan ska uppfostra ett barn som inte bär hennes gener och som egentligen är någon annans, typ som adoption. Men det gäller ju inte när det är kvinnans egna ägg och en mans spermier, så är det ju även vid ett vanligt samlag.
  • Anonym (-)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-01 21:55:21 följande:

Jag spärrade min journal inför psykologbedömningen, faktiskt. Jag har blivit våldtagen ca 15 år innan jag ens började fundera på att skaffa barn som singel, och p.g.a. det haft en del kontakter med div. kuratorer etc., ätit antidepp en period i livet. Var helt enkelt rädd att det skulle kunna ligga till last för mig att bli godkänd. Frågan om varför journalen var spärrad kom aldrig upp.

Handlade till 99 % om rent praktiska saker: Hur jag bor (BR i barnvänligt område), jobb (tillsvidareanställd inom det jag är utbildad till - ekonom - ingen OB eller så), mitt sociala nätverk (bor nära mina systrar i hyfsat nära ålder och träffas regelbundet, bor nära mina hyfsat unga - fortfarande arbetande - föräldrar som jag träffar regelbundet, har många nära vänner o.s.v.). Och typ 1 % om VARFÖR jag ville skaffa barn på egen hand (klockan tickar... Jag är otroligt barnkär och har alltid velat ha barn, men har inte lyckats hitta "den rätte").

Man gör denna bedömning när någon skaffar barn med donerade könsceller helt enkelt. Jag kan ju inte tillverka ett barn med BARA mina ägg... Behövs ju spermier också = donerade könsceller.

Isåfall borde även de som skaffar barn via ett samlag genomgå en sådan bedöming om spermier nu är "donerade könsceller"
  • Anonym (-)

Isåfall borde även de som skaffar barn via ett samlag genomgå en sådan bedöming om spermier nu är "donerade könsceller"
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 22:00:58 följande:

Ja, det hade såklart varit jättebra - men såklart omöjligt att faktiskt genomföra. Men HÄR har man ju chansen.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 21:37:38 följande:

Ändå skillnad på donerade spermier och donerade ägg. Kvinnan använder sina egna könsceller vid spermiedonation, då borde det inte räknas som donerade könsceller.

Jag förstår absolut hur du resonerar, men nu ser det ut så här i svensk fertilitetsvård. Jag lägger ingen värdering i det, utan förklarar bara hur det går till idag. Det kommer säkert att ändras i framtiden.
  • Anonym (-)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-01 22:06:41 följande:

Ja, det hade såklart varit jättebra - men såklart omöjligt att faktiskt genomföra. Men HÄR har man ju chansen.

Det är som att sparka på de som redan ligger, misstänkliggöra ofrivilligt barnlösa och bedöma dom bara för att de kan..
  • Anonym (-)
    Anonym (Nina) skrev 2020-11-01 22:08:07 följande:

Jag förstår absolut hur du resonerar, men nu ser det ut så här i svensk fertilitetsvård. Jag lägger ingen värdering i det, utan förklarar bara hur det går till idag. Det kommer säkert att ändras i framtiden.

Tror dessvärre inte det. Nu när barnkonventionen blivit lag och allt, barn är ingen mänsklig rättighet osv osv.

Görs den bedömningen även vid IVF som man själv bekostar i Sverige?
  • Anonym (Nina)

Min egen erfarenhet av psykosociala utredningen är lik din. Däremot har jag hört hur det kan skilja sig rejält åt mellan landsting och även olika kliniker.

Grattis till den lilla!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 22:08:36 följande:

Det är som att sparka på de som redan ligger, misstänkliggöra ofrivilligt barnlösa och bedöma dom bara för att de kan..

Så ser inte jag det. Det bästa hade ju varit om man alltid kunde ha koll på att vettiga personer skaffar barn. Tänk vad få barn som skulle fara illa i hemmen då! Men nu kan man bara göra det i särskilda fall, så varför inte?
  • Anonym (-)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-01 22:38:52 följande:

Så ser inte jag det. Det bästa hade ju varit om man alltid kunde ha koll på att vettiga personer skaffar barn. Tänk vad få barn som skulle fara illa i hemmen då! Men nu kan man bara göra det i särskilda fall, så varför inte?

Absolut, men det behöver man inte lägga på alla ofrivilligt barnlösa och särbehandla dom bara för att man kan. Det är redan tillräckligt hjärtskärande att vara det.

Det borde snarare vara en bedöming som görs om man har tillräckliga skäl att misstänka att någon inte kommer kunna ta hand om sitt barn, annars inte.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (-) skrev 2020-11-01 22:48:25 följande:

Absolut, men det behöver man inte lägga på alla ofrivilligt barnlösa och särbehandla dom bara för att man kan. Det är redan tillräckligt hjärtskärande att vara det.

Det borde snarare vara en bedöming som görs om man har tillräckliga skäl att misstänka att någon inte kommer kunna ta hand om sitt barn, annars inte.

Och hur skulle man kunna bedöma om bedömning behövs UTAN att bedöma..?
  • Anonym (-)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-01 22:58:15 följande:

Och hur skulle man kunna bedöma om bedömning behövs UTAN att bedöma..?

Ibland är det redan uppenbart innan en utredning är gjord om någon skulle kunna anses vara olämplig. Om någon tex kommer dit med massa ärr på armarna som är ett tecken på tidigare självskadebeteende.

Det är ju så socialtjänsten bedömer om en utredning behöver startas, de gör först en sk förhandsbedöming.
Svar på tråden Ivf som ensamstående, psykolog samtal?