• Quarizzzz

    Enbart bröstpump

    Hej. Jag vill höra era åsikter om att enbart bröstpumpa och ge på flaska? för/nackdelar? hur ofta ska man då pumpa? 


    Jag vill av helt PRIVATA skäl bröstpumpa och sen ge på flaska. 

  • Svar på tråden Enbart bröstpump
  • Ebo88

    Jag pumpade i början av graviditeten pga för tidig födsel.

    Det kan ju vara väldigt individuellt men jag pumpade 8ggr om dagen 6-8 gånger om dagen ungefär.

    Fördelar är ju att om du vill flaskmata så får barnet i sig do bröstmjölk. Nackdelar är att det är svårt att få tid ibland med en liten och ska man iväg så tar det längre tid mellan pimpling och brösten kan göra ont.

    Men det är min uppfattning gällande nackdelar.

  • Solblomma30
    Quarizzzz skrev 2020-03-20 13:24:27 följande:

    Hej. Jag vill höra era åsikter om att enbart bröstpumpa och ge på flaska? för/nackdelar? hur ofta ska man då pumpa? 

    Jag vill av helt PRIVATA skäl bröstpumpa och sen ge på flaska. 


    Hej!

    Jag pumpade och flaskmatade första veckorna med två av mina barn. De är inte för tidigt födda men pga att de mådde dåligt första tiden så orkade de inte amma. Jag upplevde det som urjobbigt och extremt tidskrävande att pumpa och ge på flaska. Att pumpa ur bröstmjölk är för många inte alls lika effektivt som när bebisen suger själv från bröstet. För mig tog det ungefär 20-60 minuter att pumpa ut en måltid till bebisen och sen tog det ungefär 20-40 minuter att ge bebisen mjölken på flaska. Nyfödda äter varannan-var tredje timme (man räknar från det att bebisen börjar äta, inte från när den slutar äta, så tar matningen en timme så är det då bara 1-2 timmar kvar till nästa måltid ska börja) så det blev inte mycket tid kvar för att vila emellan pumpningen och matningen. Utöver det skulle flaskor diskas och kokas och maskinen rengöras. Tid för egen sömn, mat osv blir minimal.

    Om du känner dig peppad att testa pumpning ändå så tycker jag att du ska strunta i att köpa egen bröstpump och istället hyra en dubbelpump på sjukhuset/apoteket. Den heter Medela Symphony och är så enormt mycket bättre än den bästa pumpen man kan köpa privat. Motorn är jättestark och man pumpar bägge brösten samtidigt vilket sparar en massa tid och ger större mängd urpumpad mjölk.

    Mitt tips är annars, om du inte vill amma, att strunta i pumpandet och ge modersmjölksersättning direkt. Då får du mer tid till vila och slipper allt meck med bröstpumpen. Jag har helammat några barn, delammat några och gett några bara flaska och jag upplever ingen skillnad på deras utveckling. De som fick ersättning sov bättre. Det är väl det enda. Lycka till hur du än väljer att göra :)
Svar på tråden Enbart bröstpump