• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad föredrar du: katt eller hund?
  • Anonym (ace)
    Gizmo skrev 2020-03-23 07:37:40 följande:

    Hund, då jag är hundvakt/dagmatte varje dag.
    Det är trevligt att gå långpromenader när det är fint väder. 


    Men det är alla morgnar kl 0530, och alla turer när det regnar/blåser/är skitväder som är "vardagen"...
    De gånger det både är fint väder och möjlighet till långpromenad (2+ timmar) uppgår sällan till mer än 60-80 gånger om året. Övrig tid får man ta långpromenaden i regn, rusk och slask, eller hasta en snabbis på 30 min i vackert solsken.
  • Anonym (Kattis)

    Katt!

    De luktar gott, spinner, gosar och är helt underbara! De går sin egen väg men väljer DIG för att de älskar dig, inte för att ?lyda?.

    Tycker om hundar också men katter är verkligen speciella!

  • Physalis

    Jag har två ragdollkatter och de är underbara och jättestöriga. Den ena ser mig som din gud/mamma och det kan bli too much. Han följer mig överallt och bryter upp dörrar om han hamnar på "fel sida", han står till och med i duschen med mig och han drägglar när vi kelar. Den andra är mer självständig men fortfarande väldigt tillgiven och kärleksfull. Han lägger sig på mage när man klappar honom och han kramar, pussar och klappar tillbaka. Han springer till dörren och hälsar när det kommer gäster, som han behandlar lika kärleksfullt.

    Dde är helt enkelt fantastiska små varelser. Fördelen jämfört med hund är att de klarar sig ensamma lite längre och man måste inte gå ut med de. För även om jag gillar tanken på att tvingas gå ut och röra mig varje dag så är det soliga lagom varma dagar när jag är frisk och glad som jag föreställer mig. Men i realiteten så måste man även gå ut när det stormar, regnar och man har feber och hosta.

    Så i dagsläget föredrar jag katter, men med rätt förutsättningar i framtiden hade jag gärna haft hund också.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Katt!)

    Katt! Hundar är för mesiga, katter är självständiga och coola.

  • Deceree1

    Jag upplever dessutom att jag har blivit mjukare sen jag skaffade katten. Mjukare och mer harmonisk.

    Med en hund är det mer tillrättavisningar och lite tjata ibland. Men självklart älskar jag min hund också. Det går liksom inte att jämföra hund och katt för de är så olika i sitt sätt.

  • flygrl

    Jag gillar både hundar och katter. Det är olika djurarter med lite skilda egenskaper men jag kan absolut se charmen med båda. Fast sen föredrar jag nog ändå katter och det är nog delvis just för att man inte behöver gå ut med dom i ur och skur och kan lämna dom ensamma lite längre än hundar.

    Är själv uppvuxen med katt och har nu egen katt som jag älskar och har mycket utbyte av. Hon är innekatt men går ut med mig ibland när hon tycker vädret duger och då i koppel, vi gosar mycket och hon sover i min säng. <3

  • flygrl
    erikaABC skrev 2020-03-22 22:54:08 följande:

    katt? eftersom det är det du saknar...


    Ha ha bra där!!!
  • flygrl
    Deceree1 skrev 2020-03-23 05:55:33 följande:

    Jag har haft hund ( schäfer) i 35 år och har sett mig själv som en enbart hundmänniska.

    Jag har väl inte haft några större känslor för katter och har tyckt att hundar är det som gäller för mig.

    Det självklara valet.

    Men! I December tog jag över en Devon Rex av min syster eftersom den här katten och hennes andra katt bråkade jämt.

    Och nu, ja alltså, jag är så kär i denna lilla goa katten att det inte går att beskriva.

    Hon är helt underbar. Jag trodde faktiskt inte att jag kunde bli så kär i en katt.

    Hunden älskar henne oxå.

    Hade nån sagt till mig för ett år sen att jag skulle skaffa katt så hade jag avfärdat det o sagt: katt!!

    Är du inte klok, jag är hundmänniska!!!

    Men där ser man hur det kan bli :))))


    Deceree1 skrev 2020-03-23 12:05:27 följande:

    Jag upplever dessutom att jag har blivit mjukare sen jag skaffade katten. Mjukare och mer harmonisk.

    Med en hund är det mer tillrättavisningar och lite tjata ibland. Men självklart älskar jag min hund också. Det går liksom inte att jämföra hund och katt för de är så olika i sitt sätt.


    Va roligt och gulligt, inte minst att din katt och hund också verkar va vänner.
  • flygrl
    Anonym (Kattis) skrev 2020-03-23 10:50:49 följande:

    Katt!

    De luktar gott, spinner, gosar och är helt underbara! De går sin egen väg men väljer DIG för att de älskar dig, inte för att ?lyda?.

    Tycker om hundar också men katter är verkligen speciella!


    Katter är underbara små väsen.
    Physalis skrev 2020-03-23 10:53:23 följande:

    Jag har två ragdollkatter och de är underbara och jättestöriga. Den ena ser mig som din gud/mamma och det kan bli too much. Han följer mig överallt och bryter upp dörrar om han hamnar på "fel sida", han står till och med i duschen med mig och han drägglar när vi kelar. Den andra är mer självständig men fortfarande väldigt tillgiven och kärleksfull. Han lägger sig på mage när man klappar honom och han kramar, pussar och klappar tillbaka. Han springer till dörren och hälsar när det kommer gäster, som han behandlar lika kärleksfullt.

    Dde är helt enkelt fantastiska små varelser. Fördelen jämfört med hund är att de klarar sig ensamma lite längre och man måste inte gå ut med de. För även om jag gillar tanken på att tvingas gå ut och röra mig varje dag så är det soliga lagom varma dagar när jag är frisk och glad som jag föreställer mig. Men i realiteten så måste man även gå ut när det stormar, regnar och man har feber och hosta.

    Så i dagsläget föredrar jag katter, men med rätt förutsättningar i framtiden hade jag gärna haft hund också.


    Roligt att läsa om dina fina tillgivna katter. Jag älskar också katter men utesluter inte heller möjligheten att en dag ha hund med.
  • Aniiee
    Anonym (ace) skrev 2020-03-23 07:46:52 följande:
    Men det är alla morgnar kl 0530, och alla turer när det regnar/blåser/är skitväder som är "vardagen"...
    De gånger det både är fint väder och möjlighet till långpromenad (2+ timmar) uppgår sällan till mer än 60-80 gånger om året. Övrig tid får man ta långpromenaden i regn, rusk och slask, eller hasta en snabbis på 30 min i vackert solsken.
    Aldrig i helvete att jag går ut med mina hundar 5:30.

    Om vi inte råkar vara vakna fortfarande....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2020-03-22 22:54:08 följande:
    katt? eftersom det är det du saknar...
    Haha, lustigkurre där....

    Nej, men jag hade gärna haft katt om jag inte var så sabla allergisk.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (ace)
    Aniiee skrev 2020-03-27 02:16:21 följande:
    Aldrig i helvete att jag går ut med mina hundar 5:30.

    Om vi inte råkar vara vakna fortfarande....
    Hos oss så måste hunden ut i princip det första som händer på morgonen. Vi måste vara på väg ut genom ytterdörren för dagens aktiviteter ca 0615-0630 och hunden ska inte behöva hålla sig i väntan på att jag ska bli klar.
  • Physalis
    flygrl skrev 2020-03-27 02:05:55 följande:

    Katter är underbara små väsen. Roligt att läsa om dina fina tillgivna katter. Jag älskar också katter men utesluter inte heller möjligheten att en dag ha hund med.


    Detsamma. Önskar mina katter också kunde följa med mig ut ibland ^^
    Korrekturläser som en kratta
  • Deceree1
    Anonym (ace) skrev 2020-03-27 05:31:46 följande:

    Hos oss så måste hunden ut i princip det första som händer på morgonen. Vi måste vara på väg ut genom ytterdörren för dagens aktiviteter ca 0615-0630 och hunden ska inte behöva hålla sig i väntan på att jag ska bli klar.


    Så är jag med. Hunden först o sen jag. Alltid :)
Svar på tråden Vad föredrar du: katt eller hund?