• juliaslife

Tråden för oss oerfarna i 20-25 års åldern som försöker bli gravida

Halloj! 

Jag har länge tänkt på att starta en tråd som jag känner saknas här inne. 
    Jag är själv i 20 års åldern och jag och min sambo försöker halvhjärtat med att bli gravid. 
    Tanken bakom tråden är att man här ska kunna fråga andra i ungefär samma sits om första symtom/känningar, negativa/positiva test, ägglossning. You name it. Allt som hör dit till. 

Kanske hittar man till och med någon att följas åt med.

Så välkommen in alla som behöver någon i liknande sits att ställa frågor till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-31 11:41
    Edit: Självklart är det ok att hoppa in i tråden även om man är över 25. Tanken bakom tråden är att man ska kunna ställa "dumma" frågor till andra som själva kanske befinner sig i samma sits och som kommit lite längre i sitt försök att bli gravid. Eller som kanske redan blivit gravida.

• Svar på tråden Tråden för oss oerfarna i 20-25 års åldern som försöker bli gravida
  • Anonym (Majs)
    Anonym (Med) skrev 2020-04-09 16:27:33 följande:

Jag hoppar gärna in här! Bestämde oss vid årsskiftet iår att försöka och jag tog ut min spiral i början av februari, mensen kom i slutet av mars så väntar första BIM den 17/4 om nu cykeln återgår till det normala, var ju ett par år sedan jag hade riktig cykel nu... tar det sig inte direkt denna månad ska jag prova ÄL-test nästa gång det närmar sig.

Jag berättar inte för min sambo när det är "barnligg" eller "vanligt" ligg då jag inte vill att sexet blir för kliniskt och riskera prestationsångest, hur gör ni? Jag är också nyfiken på hur ni gör direkt efter, gör det verkligen någon skillnad att ligga kvar med benen i vädret och så vidare?

Är 27 år (känner mig som 22 mentalt, så tar mig friheten att hänga på här :D). Vi har försökt sen januari, kört med äl-tester. Första två månaderna blev det jobbigt och min sambo fick prestationsångest, förmodligen för att jag var stressad och hysterisk med att få till ligg i rättan tid (och läser här på FL som han inte gillar haha). Nu senaste månaden har vi (jag) chillat lite mer men försökt hålla typ varannan dag runt äl. Blev gravid i mars men tidigt missfall tyvärr. Väntar på min äl som förhoppningsvis kommer när den ska.

Min sambo vet när jag har äl men försöker inte stressa upp det genom att nämna det x antal gånger utan bara typ nämna det en vecka innan så han har lite framförhållning haha.

Dagarna runt äl ligger jag kvar lite med benen högt, vet inte om det hjälper men känns som man gjort det man kan då haha.
  • juliaslife

Är det någon mer som har symtom som kommer och går?

Häromdagen mådde jag så illa när jag vaknade på morgonen att jag kräktes. Idag märker jag knappt att jag är gravid förutom det faktum att mina bröst fortfarande ömmar sjukt mycket!

Är jag ensam eller är det fler?

Är i v8

• Anonym (Jojo)

Hej,

Känner mig dum och okunnig i denna värld haha... Vi försökte första gången denna månaden och jag skulle haft mens den 17/4. Är alltså på BIM+4. Var helt säker på att jag var gravid då min mens är som en klocka sedan 3 år tillbaka. Men det var negativt :( Vet någon om det är möjligt att man är gravid ändå? Men att hormonerna inte är höga nog än?

• juliaslife
    Anonym (Jojo) skrev 2020-04-21 19:18:04 följande:

Hej,

Känner mig dum och okunnig i denna värld haha... Vi försökte första gången denna månaden och jag skulle haft mens den 17/4. Är alltså på BIM+4. Var helt säker på att jag var gravid då min mens är som en klocka sedan 3 år tillbaka. Men det var negativt :( Vet någon om det är möjligt att man är gravid ändå? Men att hormonerna inte är höga nog än?

Hej!

Det kan absolut vara så att du är gravid ändå. Du kan ha haft ägglossning senare än du tror och därför kanske du inte hunnit fått upp så högt hcg hormon än.(hcg = hormonet som graviditetstesterna mäter) 
    Vänta en eller två dagar till och ta ett nytt test! Testa även att använda ett "testa tidigt" test. Dom är känsligare att upptäcka hcg. 

Håller tummarna :)
  • Anonym (Med)

En fråga till er som har koll på ÄL-flytningar, det verkar som att mina cykler börjar med krämiga (efter mens såklart) för att sedan bli genomskinliga. Kan man vänta med ÄL-test tills det börjar byta konsistens eller är man redan för nära ÄL då? Tänkte börja testa nu i dagarna men undrar om man kan vänta och ha det som guideline :)

• haannnnaas

Hej!

Är 25 år och min sambo 35 år. Vi försöker med vår första och har gjort sedan December. Tidigt MF på första försöket med tydliga symptom och plus på stickan som sedan blev minus. Efter detta känns det som att jag inte känner min kropp. Får symptom varje månad och sedan mens. BIM på lördag och bävar mig inför att testa. Vill så gärna ha ett plus nu men intalar mig själv att det blir tant röd denna månad också så jag inte ska bli besviken...

• JuliaKylo

Hej, jag vill gärna vara med i den här tråden!

Jag har precis fyllt 25 år, min sambo är 26. Jag tog ur min hormonspiral i september 2019 och har inte använt skydd sedan dess men heller inte använt oss av ägglossningstest. Jag försökte men jag tyckte att dom visade positivt hela tiden så gav upp med det. 

Jag har använt både Clue och P tracker apparna, som beräknar ägglossning. Och har många gånger haft sex på pricken och dagarna runt om de senast månaderna men ingen graviditet ännu.

Den här månaden beräknar apparna att jag har ÄL den 18e april. Och vi hade sex 12e och 19e. så jag hoppas att något av det prickade. 

Jag har tidigare med min sambo varit utan preventivmedel i flera år utan att bli gravid. 

Och när jag satte in spiralen krävdes 2 gånger och en medhjälpare som tryckte på min mage för att "räta ut" min framåtlutade livmoder.

När spiralen skulle ut tog det ett besök vid MVC där barnmorskan grävde, ett besök vid GYN där barnmorskan vidgade livmoderhalsen och grävde runt och sa till slut "jag försöker dra ut den nu men den sitter fast". Jag svimmade efter och slutade med att ta ut den under narkos. Läkaren sa att jag hade en "envis livmoder" och att hon inte förstod hur GYN ens kunde komma in där när jag var vaken.

Jag funderar på om det kan försvåra för mig att bli gravid :(.

Har iallafall BIM 3e maj. Så vi får se hur det går.

• Mph94

Hej!

Jag slutade med p-piller för en månad sedan och hoppas på att cykeln ska komma igång snart så att chansen att bli gravid ökar!

Är det någon här som gått på estrelen? Kombinerade piller där man kan välja att inte ha någon mellanblödning. Haft dem ett halvår ca, och när jag läser ska man få en vanlig mellanblödning några dagar efter avslut.. vilket jag inte fått.

Hade som ägglossning för lite mer än en vecka sedan. Har sedan dess haft molande värk i nedre delen av magen och väldigt ömma bröstvårtor..

Testade med digitalt cb idag och det visade negativt.

Hoppas att mensen är på väg ???????? Nu blev detta lite rörigt kände jag! Haha

• Anonym (Majs)
    Mph94 skrev 2020-04-30 10:54:23 följande:

Hej!

Jag slutade med p-piller för en månad sedan och hoppas på att cykeln ska komma igång snart så att chansen att bli gravid ökar!

Är det någon här som gått på estrelen? Kombinerade piller där man kan välja att inte ha någon mellanblödning. Haft dem ett halvår ca, och när jag läser ska man få en vanlig mellanblödning några dagar efter avslut.. vilket jag inte fått.

Hade som ägglossning för lite mer än en vecka sedan. Har sedan dess haft molande värk i nedre delen av magen och väldigt ömma bröstvårtor..

Testade med digitalt cb idag och det visade negativt.

Hoppas att mensen är på väg ???????? Nu blev detta lite rörigt kände jag! Haha

Jag har ätit estrelen i 2 år, dock åt jag alltid sockerpillerna också och hade "mens". Så jag fick ju en pillermens och sen tog jag inget mer. Hade inte koll på min äl efter det, men fick sen min vanliga mens ca 28 dagar efter.

Tog du äl-test? Eller kände du av symtom?
  • Mph94
    Anonym (Majs) skrev 2020-04-30 11:19:08 följande:

Jag har ätit estrelen i 2 år, dock åt jag alltid sockerpillerna också och hade "mens". Så jag fick ju en pillermens och sen tog jag inget mer. Hade inte koll på min äl efter det, men fick sen min vanliga mens ca 28 dagar efter.

Tog du äl-test? Eller kände du av symtom?

Nej tog inget test utan kände det (stack i nedre delen av magen och ryggen) och fick de vanliga genomskinliga gelé flytningarna/klumparna som jag brukar få vid äl.
  • Anonym (Med)

Fick mitt allra flrsta positiva ÄL-test igår! Låg då och dagen innan, nu inleds den långa bäntan på BIM :D

Svar på tråden Tråden för oss oerfarna i 20-25 års åldern som försöker bli gravida