• Gulligagudrun

Erfarenhet av särbo för att hitta tillbaka?

Behöver verkligen stöd och lite hopp just nu. Min man har tappat sina känslor för mej och är lite allmänt vilse i sej själv, vi har hängt i hop i 20år så bara tanken på att inte fortsätta gör så ont i mej men han vill hitta tillbaka till mej, men vet inte hur. Vi har precis börjat i par terapi vilket känns bra. I helgen kom vi fram till att jag ska flytta, han har länge varit inne på att han behöver bo själv ett tag så det är väl bara att respektera det, särbos, en tid i från varann.. vad har ni för erfarenhet av det? Det finns apsolut ingen annan i bilen har han sagt många gånger när jag har frågat och jag har väl inte heller trott det. Han bor kvar i villan av praktiska skäl och jag försöker hitta boende i samma statsdel för barnen. Men hjälp! Vågar jag hoppas att hans egentid leder till " man saknar inte kon förrän båset är tomt" , tänker just när han verkligen vill..

• Svar på tråden Erfarenhet av särbo för att hitta tillbaka?
  • Anonym (Kollega)

Min kollega har gjort så. Dock pga andra skäl. hans sambo kommer genemtigen från en annan stad så hon har flyttat tillbaks dit. Hon kände inte att hon var sedd eller fick ut det hon ville ha av förhållandet så hon valde att flytta. Nu ses de varje helg och har det bättre än nånsin.

Men det är ju skillnad när man har barn tycker jag.. Hur ska barnen ta det? Hur gamla är dom?

• Rudbeckius
    Jag tror absolut att provseparation kan vara ett bra steg på vägen. 

Bra att ni går i terapi, ni kommer ju under den behandlingen och samtalen att bättre förstå de svårigheter och möjligheter frö kärleken som kanske finns. 

Sätt upp regler ni är överens om i separationen - umgänge tmed barnen, rä kontakt (respektfylld, hur ofta, på vilket sätt), hur ska ni berätta detta för barnen (betona att de är älskade och får ha båda färäldrarna kvar i sina liv, att de behöver hjälpa till på sin lagoma nivå i vardagen osv). Kanske ni ska låta varandra dejta andra? Behövs vård för deppighet osv..

Fundera över olika scenarios, det är inte säkert hur det går. Kom överens om avstämningsdatum då ni får känna efter om ni ska fortsätta separationen.

www.sorg.se

https://www.forbes.com/sites/jefflanders/2017/04/04/dos-and-donts-of-marital-separation/#1d247d254668

M
    in hustru (27 års äktenskap, två barn) hade det mycket stressigt i sitt liv, social isolering, mobilsurfande dygnet runt) ville skiljas när vi fick strulig tonåring som hamande i småkriminalitet och grep. Jag var så ledsen, ville gå i terapi och provseparara för fyra år sedan. Hon vägrade blankt, här ksulle skiljas raskt och jag skulle bort. Huset såldes och jag var oerhört ledsen och krossad.

Men jag sörjde igenom, umgicks med mina vänner och dejtade, jag fann ny kärlek och förstod att jag levt rätt instängt som nån slags betjänt åt mitt ex.

Exet blev rasande och i utskällningarna (jag hade dejtat för fort efter skilsmässan, barnen hade rätt att ha en singelpappa osv) hördes en gång ett snyftande kom tillbaka, kan vi inte ha det som förut. Olustigt, sorgligt, bortspillt och för sent. Hon har sedan dess gjort livet för mig och min sambo så dåligt hon bara kan, hon förtalade mig hemstk inför barnen och jag såg dem inte i flera år. Nu när de är tillbaka hos pappa varannan vecka är deras livsglädje, tillit och självförtroende i botten. Så mycket har deras mamma skadat dem med sitt hat och sin bitterhet. Helt i onödan.

Så kan det gå.när man inte tar sitt vuxna ansvar som förälder och partner.

Var rädda om varandra.
  • Rudbeckius
    Gulligagudrun skrev 2020-03-24 12:20:09 följande:

Barnen är 11 och 16 så dom kommer få välja själv när dom villl vara hos oss som dom vill

Faran är att de då väljer att vara med den förälder som de vill stötta mest. De har så stark lojaliitet.  Den andra föräldern blir då mer eller mindre utfrusen i onödan.

Håll barnen helt ifrån era vuxendialoger och era vuxensorger. Dela era tankar med andra vuxna.

Låt barnen vara barn och slippa höra mamma och pappa prata illa om varnadra. Säg bara bra saker till barnen om deras andra förälde roch betona att båda vuxna älskar dem och att barnen behövs och mår bäst av att vara mycket hos båda föräldrarna.
  • Gulligagudrun

Ja båda är väldigt mammiga och har aldrig igentligen gjort ngt med honom så som vi har gjort men sonen har " sitt liv i garaget " nu så kanske väljer att bo kvar med pappa, dottern sover brevid mej sedan lång tid ( på golvet) min man och jag sover i samma säng. Vi är väldigt överens om det mesta och höjer sällan rösten mot varann och det ska vi se till att så förblir hela tiden

• Anonym (liknande)
    Gulligagudrun skrev 2020-03-24 12:20:09 följande:

Barnen är 11 och 16 så dom kommer få välja själv när dom villl vara hos oss som dom vill

Det kan väl se vara olika beroende på vad som har lett fram till det delande boendet. Men min erfarenhet är barn i den åldern är väldigt lojala mot sina föräldrar och försöker vara båda till lags. Tor det är viktigt att de förstår att det är Ok för dem att de får välja själva och att båda föräldrarna uppskattar tiden med dem men faktsikt också klarar sig själva. 
  • Anonym (Möjligt)

Jag känner två par som flyttade isär och levde som särbos, för att sedan flytta ihop igen. Fast jag känner ju fler som flyttat isär för att bli "särbos" för att sedan bli ingenting alls.

• Anonym (Samma)

Är ju ett tag sedan denna tråd skrevs. Är i exakt samma situation och vill veta hur det gick för er?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kollega) skrev 2020-03-24 10:47:03 följande:

Min kollega har gjort så. Dock pga andra skäl. hans sambo kommer genemtigen från en annan stad så hon har flyttat tillbaks dit. Hon kände inte att hon var sedd eller fick ut det hon ville ha av förhållandet så hon valde att flytta. Nu ses de varje helg och har det bättre än nånsin.

Men det är ju skillnad när man har barn tycker jag.. Hur ska barnen ta det? Hur gamla är dom?

Men hade någon av dem tappat känslorna för den andra? Eller var det bara det att hon inte kände sig sedd?
  • Anonym (Kvinna)

Jag är alltid lite skeptiskt till att försöka få tillbaka romantiska känslor som har svalnat. Jag var i den situationen med mitt ex. Jag var inte kär i honom de sista åren av vår relation. Det slutade med att vi separerade (det var ömsesidigt) och jag har inte ångrat det en sekund. Det kändes bara som en stor lättnad. Inga känslor har ännu kommit tillbaka, så här fem och ett halvt år senare. Å andra sidan har jag insett att mina romantiska känslor för honom inte var särskilt starka från början.

• Anonym (Undanflykt)
    Anonym (Samma) skrev 2022-03-06 06:38:42 följande:

Är ju ett tag sedan denna tråd skrevs. Är i exakt samma situation och vill veta hur det gick för er?

Har en kompis som separerade på prov, eller rättare sagt så trodde hans sambo att dom separerade på prov. Han hade redan bestämt sig men lyckades inte få ur sig det på ett bra sätt.

Svinigt att göra så, absolut. Men båda är lyckligare idag.
  • Gulligagudrun

Nu 3 år senare är vi skilda 
     Barnen är aldrig hos honom, dom vill inte. 14 och 19 idag.  Vi har kontakt och har aldrig varit ovänner

Svar på tråden Erfarenhet av särbo för att hitta tillbaka?