• Tue 24 Mar 2020 18:26
    473 visningar
    3 svar
    3
    473

    Hjälp!!!

    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig eller vad jag ska säga så jag börjar med ett oroligt hallå...

    Världens finaste ragdollhona fick sin första kull för åtta dagar sedan, tyvärr bestod den endast av en liten kämpe.. Dessutom lyckades kattungen inte dia, över huvudtaget så jag vart tvungen att flaskmata henne varannan timma dygnet runt. Allt har väll fungerar men jag kände för några dagar sedan att jag ville försöka lära henne att dia, efter många om och men lyckades hon men det varade inte så länge. För någon dag sedan var jag ute i köket och gjorde iordning flaskan, när jag kom in i rummet med kartongen som katterna myser i så hörde jag att hon diade!!! Helt på egen hand!!!!!! Jag ville dock inte sluta flaskmata tvärt så jag har sakta men säkert trappat ned.

    Idag när jag skulle mata henne hände något som gjort mig livrädd, när jag skulle visa henne vart flaskan var så sprattlade hon till (som hon alltid gör) och när jag såg på hennes ansikte så hade ett öga öppnats pga att hon sprattlade i mitt grepp. Efter en, två timmars panikartat googlande har jag blivit otroligt oroad, alla hemsidor och veterinär-frågor-och-svar sagt att det värsta man kan göra med nykläckta katter är att tvinga upp ögonen.... Jag är superrädd att jag gjort bort mig och att hon möjligtvis kan ta skada från något jag gjort, HJÄLP!!!!!!

  • Svar på tråden Hjälp!!!
  • Wed 25 Mar 2020 06:22
    #1
    +1

    Ring en veterinär alt din mentor i kattavel!

  • Anonym (ace)
    Wed 25 Mar 2020 07:41
    #2
    +1

    För det första: Bra kämpat med flaskmatning! Det är skit-tufft när de är så små och inte vill/kan dia.

    Börja med att andas djupt och tala om för dig själv att du gjort det bästa du kunnat under de omständigheter du haft.

    Kontakta därefter din mentor för stöd och hjälp. Har du ingen mentor så kan du prova med din egen uppfödare. Kontakta även vet. Det finns vet online (first vet), ev. har försäkringsbolaget en ansluten vet.

    Kanske någon kursare från pawpeds genetik- eller uppfödarkurser, eller sveraks uppfödarkurser kan ge dig mer stöttning?

  • Wed 25 Mar 2020 08:22
    #3
    +1

    Är du säker på att ögat öppnades pga sprattlandet? För kattungar brukar öppna ögonen runt en veckas ålder, och att ögonen öppnas ett i taget är också vanligt.

    Men om du är orolig tycker jag också att du ska kontakta veterinär eller uppfödare.

Svar på tråden Hjälp!!!