• Hyllemor

Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?

Antingen fick jag influensa eller Corona, oklart vilket, men jag var sjuk och hemma från jobbet i två veckor, efter att ha träffat en släkting som nyligen varit utomlands, och som fortfarande är sjuk nu efter tre veckor.

Igår gick jag till jobbet, efter att ha varit hemma i två veckor och varit symptomfri i två dagar och jag har nu jobbat i två dagar. När jag kom hem vid 15-tiden idag, så låg min man där plötsligt med 40 graders feber. Jag upplever honom nästan som sjukare än vad jag var. Han yrade och var förvirrad och vi fick till slut ner febern till 38.4 grader för en stund sedan (kl halv 4 på morgonen) efter alvedon som regelbundet har tagits och blöta handdukar.

Hur gör jag med mitt barn imorgon? Jag är INTE sjuk. Mitt barn är INTE sjuk, men frågan är om förskolan ens tar emot honom med tanke på att pappan är sjuk.

Kan jag vabba, för barnet, för att han inte ska sprida smittan? Jag vill helst inte ta tjänstledigt.

• Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?
  • Anonym (M)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 03:10:37 följande:
    Det verkar bara gälla Stockholms län. I övriga Sverige (de regioner jag klickade på) och andra länder gäller det att stanna hemma eftersom man vill minska smittspridning (platta kurvan) och risken för att döda äldre och personer med nedsatt immunförsvar. I Stockholm verkar det vara the wild wild west, folk åker till Norrland och åker skidor över Påsk, skickar barn till skolan när man är hemma med en mycket smittsam dödlig sjukdom. Kanske kan TS slicka på några dörrhandtag när hon är i farten... suck.
    Framgår att TS bor i Stockholm?
    Nej det är inte wild wild west i Stockholm, staden är nästan tom förutom folk som ska till jobbet, affärer och restauranger ekar tomma.
    De flesta som i övriga Sverige håller sig hemma när dom kan, många håller sina förskolebarn hemma även fast ingen är sjuk i familjen om man kan jobba hemma, skolorna är halvtomma både på lärare och elever för att dom stanna hemma vid minsta symptom, och då just beroende på att smittan är som störst i Stockholm och Stockholmare är ju som alla andra rädda för smittan och man till med bor där det är som värst så många är ännu räddare där just för att man bor där smittan är som värst.
    Nej de flesta Stockholmare reser inte och kommer INTE att åka till fjällen i påsk.
    De flesta Stockholmare liksom övriga medborgare i landet följer rekommendationerna som ges. 
    Sen finns det enstaka personer Stockholmare eller ej som inte följer rekommendationer.
  • Anonym (DL)

Ja friska personer kan gå till jobb och skola. Förutom att jobba, gå i skolan, handla och gå till läkare så ska vi stanna hemma och distansera oss. Det är den modellen vi har i Sverige just nu. Detta gör att vi sprider smittan sakta. Det är det som är själva tanken, att sakta ned smittspridningen. Inte stoppa den helt, tillfälligt. För det är Endast tillfälligt vi stoppar smittan vid isolering. Folkhälsomyndigheten anser att flockimmunitet är det bästa sättet att få bukt med detta och än så länge fungerar det med de restriktioner vi har just nu. Går kurvan uppåt så tar vi till fler åtgärder som att till exempel stänga skolor och isolera oss mer. Det gör vi i rätt läge. Anledningen till att man agerar annorlunda på andra platser är just att de är i ett annat läge än oss. Folk verkar inte förstå detta.

Ja ts barn riskerar att smitta ned andra. Det är tanken. Bara folk tänker på att skydda de gamla och sjuka genom att undvika dem och att de gamla och sjuka stannar hemma! Smittan försvinner inte genom isolering. Det ända sättet att ta oss igenom detta är att få sjukdomen och att bli immun. Alla kommer få den. Vissa stryker med. Vi måste minska på takten så att sjukvården hinner med bara. Det är syftet.

• Anonymm20
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 04:16:23 följande:

För att det pågår en global pandemi som går under namnet covid-19, även kallat coronavirus som gör att folk blir väldigt sjuka och dör. Jag förstår inte hur någon läskunnig har kunnat missa det här? Vabba eller inte så ska barnet vara hemma om en förälder är sjuk med coronavirus eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar, smittspridningen är 2.2, så om TS till synes friska barn går till förskolan så kommer hon smitta 2.2 andra barn, som vardera kommer smitta 2.2 andra och så vidare. Det skrivs överallt i media om det här, men om du har missat det helt så föreslår jag att du läser på här:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Om TS måste vara hemma utan lön så måste hon, det går liksom inte att fuska nu. Alla andra har gjort enorma uppoffringar!

Och ts barn är frisk, dvs har inte covid19. Och nej, barnet behöver inte vara hemma för att en av föräldrarna har covid19

Från din länk (som du uppenbarligen inte läste):

"Om en person i familjen är sjuk - måste alla stanna hemma då?

Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några symtom kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det viktigt att vara uppmärksam på symtom. Tänk på vad du kan göra för att inte sprida smittan vidare: Skydda dig själv och andra från smittspridningar.

Uppdaterad: 2020-03-24 16:51"

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
  • Anonymm20
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 04:18:05 följande:

Men nu handlar det ju inte om någon jävla förkylning, TS man är hemma med 40 graders feber, TS har själv haft corona symptom i två veckor, skärp dig. Läs på!!!! 

Riktlkngjerna är fortfarande att alla inte hemmet inte behöver vara hemma om de är friska även om en i hustanden har corona.

Det står även på den sidan du länkade till och 1177 om just corona.

Snarare du som ska läsa på.
  • Anonym (Men??)
    Anonymm20 skrev 2020-03-28 11:02:02 följande:
    Riktlkngjerna är fortfarande att alla inte hemmet inte behöver vara hemma om de är friska även om en i hustanden har corona.

Det står även på den sidan du länkade till och 1177 om just corona.

Snarare du som ska läsa på.
    Hur kan det vara så? Om inkubationstiden är 2 veckor, och smittspridningen är 2.2?

Jag ser ingenstans att det står så om corona, det står "sjuk". Jag tror att ni har missförstått, när de skriver "sjuk" menar de förkylningssymtom (eftersom det är det som diskuteras i stycket ovan), inte att du är hemma med coronavirus, det är ju livsfarligt. Även Sveriges myndigheter är medvetna om hur snabbt coronavirus sprids. 
  • Anonym (Men??)

Jag blir uppriktigt förtvivlad av att läsa hur själviska vissa människor är.

• Anonym (Men??)

I det land jag bor i har min arbetsplats stängts ner pga en person kanske visade symptom på coronavirus (visade sig vara negativt). I Sverige skickar man barn till sjuka föräldrar till skolan? Med facit i hand är det ju fruktansvärt, massor av uppoffringar har gjorts i onödan, och över 100 personer har dött . Har regeringen helt tappat greppet? Vad händer?

• Hyllemor

Jag tog tjänstledigt utan lön för att ta hand om min man. Barnet var givetvis även då hemma. Jag var symptomfri i två dagar innan min man insjuknade - och gick då till arbetet - det ska tilläggas att barnet även var hemma när jag var sjuk. När jag var som sjukast, så hade min man en ledig vecka och då stannade även barnet hemma. 

• Hyllemor

Jag tog tjänstledigt utan lön för att ta hand om min man. Barnet var givetvis även då hemma. Jag var symptomfri i två dagar innan min man insjuknade - och gick då till arbetet - det ska tilläggas att barnet även var hemma när jag var sjuk. När jag var som sjukast, så hade min man en ledig vecka och då stannade även barnet hemma. 

• Alexi83
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 21:11:59 följande:

Hur kan det vara så? Om inkubationstiden är 2 veckor, och smittspridningen är 2.2?

Jag ser ingenstans att det står så om corona, det står "sjuk". Jag tror att ni har missförstått, när de skriver "sjuk" menar de förkylningssymtom (eftersom det är det som diskuteras i stycket ovan), inte att du är hemma med coronavirus, det är ju livsfarligt. Även Sveriges myndigheter är medvetna om hur snabbt coronavirus sprids. 

Vet inte om du har fått svar. Men de citaten rpn 1177.se är de som gäller för just Covid-19/Coronaviruset och gäller i hela Sverige.

Så ja, även en i hushållet har bekräftar corona smitta så kak övriga i hushållet gå till jobb, skola och förskola sålänge de är friska och inte har symtom (förkylnings/luftvägssymtom etc).

"Covid-19 ? coronavirus

Covid-19 är en infektionssjukdom som orsakas av ett virus. Sjukdomen påminner om förkylning eller influensa, med feber och hosta. De flesta blir inte svårt sjuka, men en del behöver vård på sjukhus.

Covid-19 upptäcktes i Kina i slutet av 2019. Eftersom det är en nyligen upptäckt sjukdom ökar kunskapen om den successivt. 1177 Vårdguiden följer Folkhälsomyndighetensrekommendationer och uppdaterar den här texten kontinuerligt.

On The Public Health Agency of Sweden?s website you can find information in other languages about covid 19 and how to protect yourself and others.

Stanna hemma om du är förkyld

Du kan själv undvika att föra vidare smittsamma sjukdomar. Stanna hemma när du har symtom som påminner om förkylning eller influensa. Det gäller även om symtomen bara är lindriga. Stanna hemma tills du är frisk och ytterligare två dagar. Det gäller både vuxna och barn. 

Det är viktigt att följa rådet att stanna hemma eftersom symtomen kan bero på covid-19. På så sätt undviker du att smitta andra människor exempelvis på arbetsplatser, i kollektivtrafiken eller platser där du är nära andra. Läs mer på Försäkringskassans webbplats om vilken ersättning som kan gå att få om du behöver vara hemma. 

Undvik att träffa äldre personer

Undvik särskilt att träffa andra som kan bli svårt sjuka, som äldre personer.

Du som bor med någon som är förkyld

Om du känner dig frisk behöver du inte stanna hemma, även om du bor med någon som är förkyld.

Du som har ett bokat besök i vården

Har du ett bokat möte i vården? Kontakta mottagningen om du är osäker på hur du ska göra."

www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/

Sedan kan man tycka det är dålig men det är vad rekomendationer är. Dvs att man kan gå till jobb, skola etc om man är frisk även om npgon i familjem är sjuk, dvs har coronavirus.
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 21:23:47 följande:

I det land jag bor i har min arbetsplats stängts ner pga en person kanske visade symptom på coronavirus (visade sig vara negativt). I Sverige skickar man barn till sjuka föräldrar till skolan? Med facit i hand är det ju fruktansvärt, massor av uppoffringar har gjorts i onödan, och över 100 personer har dött . Har regeringen helt tappat greppet? Vad händer?

Nu får du lugna ner dig! Du har på ett aggressivt sätt hoppat på och förlöjligat människor som hänvisar till de riktlinjer Sverige har just nu. Som tur är har en del av dina påhopp blivit bortplockade.

Ingen tar dig på allvar när du beter dig så, tvärtom!

Du får hålla dig till de riktlinjer som gäller landet där du bor. Har du synpunkter på hur saker sköts i Sverige så får du framföra de synpunkterna högre upp, till rätt instans, istället för att bli hysterisk på vanliga småbarnsföräldrar som följer rekommendationerna som svenska myndigheterna satt upp.

Och ett tips är att läsa länkar du hänvisar till, så du inte säger emot dig själv.
Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?