CoxPomona skrev 2020-03-29 11:23:51 följande:
Det känns som att du förenklar problemet rejält genom att säga att det handlar om uppfostran enbart? Att kräva att någon ska lyda känns dels en aning förlegat och dels som att du har en oödmjuk inställning till en annan människa som i detta fallet är ett barn. Det är problematiskt i sig.
Mitt råd är att du ska fundera på vad du vinner när du är auktoritär och härskar genom krav uppsatta efter dina principer (grundade på vad)? Denna maktkamp som kommer att uppstå när du vill visa att det är du som bestämmer när barnet sätter sig på tvären tror jag inte att du kan vinna. Även om du får barnet att svara har du med den metoden förlorat det viktigaste: den känslomässiga kontakten. Det bäddar för nya större problem med aggressionsutbrott och ångest eller att barnet blir kuvat.
Fundering:
Barnet kanske upplever dig som ett hot och behöver få tid att anpassa sig till en ny situation? Då behöver du uppmuntra och visa dig trygg. Värme, engagemang och regler som grundar sig i er integritet är mest troligt en lättare väg. Väl fungerande kommunikation mellan barn och vuxen kommer man också långt med
Kom ihåg att förtroende och kärlek inte är något man kräver utan förtjänar.
Jag har inte sagt något om att vara auktoritär och härska. Jag uttryckte mig klumpigt i inlägget, inte "kräva" men när kan man "förvänta" sig att barnet klarar det som i min värld är normalt hyfs, som att hälsa tillbaka.
Maktkamp? Vilken maktkamp?
Att barnet springer rakt ut i vägen när jag precis sagt "vänta det kommer en bil" är LIVSFARLIGT.
Att jag ber barnet sluta sparka på sätet i bilen när jag sitter framför och barnet skiter blank i det är rent ut sagt oförskämt.
Ja är inte ny. Jag uppmuntar, engagerar, fixar och trixar. Jag vänder in och ut på mig för att räcka till för alla så ingen känner sig förbisedd. Jag gör inte skillnad på pojkarna annat än att jag kanske ställer lite högre krav på min egen eftersom jag varit ensam med honom sedan han föddes.
Och ja, förtroende och kärlek förtjänar man, och det går åt båda hållen även om ribban är annorlunda för ett barn, dock ett barn som är respektlös och tar sönder saker ligger på minus.