• erikaABC

Är detta ok att farmor skriver på facebook?

Är följande ok att farmor skriver på Facebook?
    Ett foto på barnbarnet i närbild, barnet är lätt att identifiera.  Barnets namn anges och texten
    "X, älskade barn varför får vi inte fira dig idag?" Farmor skriver även att hon inte fått träffa barnbarnet på två månader.
    Ännu ett inlägg med foto och namn på barnet:
    "Grattis på namnsdagen älskade x. Ännu en bemärkelsedag som farmor inte får ge dig en kram" 
    Ett annat inlägg om barnbarnen:
    "Grattis x på 1-årsdagen. Inte heller dig får vi möjligheten att fira". Även här med foto och namn på barnet

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta ok att farmor skriver på facebook?
  • Anonym (yk)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-03-30 09:22:52 följande:
    Jag, personligen, skulle aldrig dela bilder utan tillstånd.
    Men, det är inte olagligt så vad du tillåter eller ej har ingen avgörande betydelse.

Menar inte detta på ett kaxigt vis, det vill jag verkligen tillägga.
    Det är inte olagligt om jag räcker ut tungan åt dig men visst är det av avgörande betydelse att jag inte gör det?
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (yk) skrev 2020-03-30 09:42:22 följande:
    Det är inte olagligt om jag räcker ut tungan åt dig men visst är det av avgörande betydelse att jag inte gör det?
    Absolut, visst är det så.

Som sagt, jag menade inte att kritisera dig och hur du väljer att göra. Ville bara poängtera att det är upp till andra om de vill bete sig vettigt eller som idioter. 
    Det är inte olagligt att vara idiot heller men det är kanske inte så önskvärt.
    Glad
  • Anonym (yk)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-03-30 10:05:47 följande:
    Absolut, visst är det så.

Som sagt, jag menade inte att kritisera dig och hur du väljer att göra. Ville bara poängtera att det är upp till andra om de vill bete sig vettigt eller som idioter. 
    Det är inte olagligt att vara idiot heller men det är kanske inte så önskvärt.
    Glad
    Det är upp till andra om de vill bete sig vettigt eller som idioter. Det är det svåra, och en farmor kan man inte bara stryka ur umgänget hur som helst utan man måste förhålla sig till idiotierna på något sätt. Ju närmare sig man har "idioten", desto mer av en utmaning är det. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (yk) skrev 2020-03-30 10:17:54 följande:
    Det är upp till andra om de vill bete sig vettigt eller som idioter. Det är det svåra, och en farmor kan man inte bara stryka ur umgänget hur som helst utan man måste förhålla sig till idiotierna på något sätt. Ju närmare sig man har "idioten", desto mer av en utmaning är det. 
    Det bästa är att försöka reda ut vad det nu är som orsakat detta.
    Omöjligt att ens råda när man inte vet vad det handlar om...

Hur som helst så är det jättetråkigt om barnen och deras farmor hålls åtskilda. Uppenbarligen så saknar farmor barnet/barnen.

Jag är själv farmor, som sagt, och skulle gråta blod om jag inte fick träffa mina barnbarn. För tillfället går det inte då jag är hemma och är krasslig. Men annars träffas vi minst en gång i veckan.
  • Anonym (yk)
    erikaABC skrev 2020-03-29 16:58:17 följande:
    oavsett varför
    ska diskussionen föras öppet på Facebook?
    ska barnet hängas ut ?
    Ja, det är kanske där du ska föra diskussionen. Har du provat att anmäla inläggen till Facebook? Den möjligheten finns ju men jag vet inte i vilken omfattning det kan hjälpa dig. Ibland får man svaret att inlägget inte strider mot någon regel och att du ska prova att prata med personen som lagt ut inlägget. Men jag har aldrig provat att anmäla till Facebook och be dom ta bort inlägg eftersom det är mitt barn som hängs ut med namn och bild mot min vilja. Det skulle jag testa först och främst. 

Men om Facebook inte kan göra något så skulle jag ta diskussionen i inlägget. Jag skulle skriva i kommentaren att hon vet själv varför det är som det är och fråga henne om hon vill att du ska skriva det rakt ut i nästa kommentar. Eller om du känner henne på ett annat sätt än vad jag kan föreställa mig, skriva direkt att x firade inte med sin farmor den här gången heller p g a det och det och det. 

Sen kan du fortsätta med att du inte tycker om att det läggs ut bilder på ditt barn med dess namn, ifall det nu är något som stör dig, och be henne plocka bort inläggen. Säg att du kan supporta henne i hur man gör ifall hon inte vet det själv. 

Spela spelet där hon väljer att lägga det. Ganska snart kanske hon känner att det inte är så bra att göra såna inlägg. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (yk) skrev 2020-03-30 10:30:24 följande:
    Ja, det är kanske där du ska föra diskussionen. Har du provat att anmäla inläggen till Facebook? Den möjligheten finns ju men jag vet inte i vilken omfattning det kan hjälpa dig. Ibland får man svaret att inlägget inte strider mot någon regel och att du ska prova att prata med personen som lagt ut inlägget. Men jag har aldrig provat att anmäla till Facebook och be dom ta bort inlägg eftersom det är mitt barn som hängs ut med namn och bild mot min vilja. Det skulle jag testa först och främst. 

Men om Facebook inte kan göra något så skulle jag ta diskussionen i inlägget. Jag skulle skriva i kommentaren att hon vet själv varför det är som det är och fråga henne om hon vill att du ska skriva det rakt ut i nästa kommentar. Eller om du känner henne på ett annat sätt än vad jag kan föreställa mig, skriva direkt att x firade inte med sin farmor den här gången heller p g a det och det och det. 

Sen kan du fortsätta med att du inte tycker om att det läggs ut bilder på ditt barn med dess namn, ifall det nu är något som stör dig, och be henne plocka bort inläggen. Säg att du kan supporta henne i hur man gör ifall hon inte vet det själv. 

Spela spelet där hon väljer att lägga det. Ganska snart kanske hon känner att det inte är så bra att göra såna inlägg. 
    Finns risk att det bara förvärrar situationen... vill man verkligen ha ett "världskrig" för öppen ridå på Facebook?
  • Anonym (yk)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-03-30 10:23:02 följande:
    Det bästa är att försöka reda ut vad det nu är som orsakat detta.
    Omöjligt att ens råda när man inte vet vad det handlar om...

Hur som helst så är det jättetråkigt om barnen och deras farmor hålls åtskilda. Uppenbarligen så saknar farmor barnet/barnen.

Jag är själv farmor, som sagt, och skulle gråta blod om jag inte fick träffa mina barnbarn. För tillfället går det inte då jag är hemma och är krasslig. Men annars träffas vi minst en gång i veckan.
    Nej, vi vet inte vad det handlar om. Jag har själv haft en nära anhörig som la ut bilder på mitt barn på Facebook, det är inte lätt att hantera. Att ta det med personen, sätta gränser, stå för vad man själv tycker och förvänta sig att man har rätt att bli respekterad. Många blir rådvilla i om de ens får ha en annan åsikt så fort det är en farmor det handlar om. 

Men sen finns det ju skräckexempel och då räcker det inte att fortsätta vara den som beter sig rimligt och försöker prata och diskutera. Manipulativa människor som går utanför gränserna får ofta inget motstånd eftersom dess omgivning känner att de åtminstone måste hålla sig själva innanför gränserna.
  • Anonym (yk)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-03-30 10:34:46 följande:
    Finns risk att det bara förvärrar situationen... vill man verkligen ha ett "världskrig" för öppen ridå på Facebook?
    Vi vet ju inte historien bakom. Det är kanske den vägen man måste gå. Det är knappast upp till dig eller mig att avgöra. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (yk) skrev 2020-03-30 10:42:41 följande:
    Vi vet ju inte historien bakom. Det är kanske den vägen man måste gå. Det är knappast upp till dig eller mig att avgöra. 
    Det är sant, men vad kan man annars göra med den knapphändiga information vi fått?

Kan tycka att hela tråden är skum, hur ska man kunna råda utan att veta orsakerna?
  • Anonym (yk)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-03-30 10:48:19 följande:

Det är sant, men vad kan man annars göra med den knapphändiga information vi fått?

Kan tycka att hela tråden är skum, hur ska man kunna råda utan att veta orsakerna?

Man kan ge råd efter sin egen fantasi ????

Det är inte upp till oss att lösa ts problem, det är ändå hon själv som ska göra det i sista änden.
  • Anonym (ace)
    Anonym (yk) skrev 2020-03-30 11:07:59 följande:
    Man kan ge råd efter sin egen fantasi ????

Det är inte upp till oss att lösa ts problem, det är ändå hon själv som ska göra det i sista änden.
    Fast det är ju inte ens TS problem, TS är inte förälder till barnet i fråga, hen är "bara" upprörd över situationen och lägger sig i någon annan familjs konflikt.
  • Anonym (yk)
    Anonym (ace) skrev 2020-03-30 14:08:06 följande:

Fast det är ju inte ens TS problem, TS är inte förälder till barnet i fråga, hen är "bara" upprörd över situationen och lägger sig i någon annan familjs konflikt.

Jag har faktiskt inte läst hela tråden men det har jag sagt också, och jag har missat att det handlar om nån annan.
  • Hilmabeata

Tycker det är dålig stil och barnsligt. Nu har jag själv inte barn men kan leva mig in i situationen, jag hade blivit ledsen och irriterad om mina framtida barns farmor gjort så.

• Zakopane

Farmor vill uppenbarligen få träffa sina barnbarn. Svårt att se att det skulle vara nåt olämpligt eller kränkande med att foto o namn publiceras.

Men jag antar att det finns en konflikt och att TS blir sur på farmor för att hen inte vill skylta utåt med att hen är i luven på farmor.

• Bjoer
    erikaABC skrev 2020-03-29 17:38:30 följande:
    oavsett anledning: tycker du det är ok att föra den diskussionen helt öppet på Facebook och samtidigt publicera foto och namn på barnet?
    Fast svaret på det är inte oberoende av anledning. Om barnet är kidnappat till mellanöstern så skulle jag se det som helt ok att lägga ut en sån bild med tex. Många gör det på sina döda kompisar/släktingar som ett sätt att bearbeta sorgen. Så det går inte att svara på frågan utan att veta kontexten.
  • erikaABC
    Bjoer skrev 2020-03-30 15:27:39 följande:
    Fast svaret på det är inte oberoende av anledning. Om barnet är kidnappat till mellanöstern så skulle jag se det som helt ok att lägga ut en sån bild med tex. Många gör det på sina döda kompisar/släktingar som ett sätt att bearbeta sorgen. Så det går inte att svara på frågan utan att veta kontexten.
    Barnet är inte kidnappat. Det eftersöks inte på något sätt, vare sig i landet eller internationellt.
  • Bjoer
    erikaABC skrev 2020-03-30 15:49:07 följande:
    Barnet är inte kidnappat. Det eftersöks inte på något sätt, vare sig i landet eller internationellt.
    Det var givetvis bara exempel som skulle vara tydliga. Jag tror inte barnet är kidnappat på riktigt. Men poängen är att det inte går att svara på frågan utan att veta kontexten.
Svar på tråden Är detta ok att farmor skriver på facebook?