erikaABC skrev 2020-03-29 16:58:17 följande:
oavsett varför
ska diskussionen föras öppet på Facebook?
ska barnet hängas ut ?
Ja, det är kanske där du ska föra diskussionen. Har du provat att anmäla inläggen till Facebook? Den möjligheten finns ju men jag vet inte i vilken omfattning det kan hjälpa dig. Ibland får man svaret att inlägget inte strider mot någon regel och att du ska prova att prata med personen som lagt ut inlägget. Men jag har aldrig provat att anmäla till Facebook och be dom ta bort inlägg eftersom det är mitt barn som hängs ut med namn och bild mot min vilja. Det skulle jag testa först och främst.
Men om Facebook inte kan göra något så skulle jag ta diskussionen i inlägget. Jag skulle skriva i kommentaren att hon vet själv varför det är som det är och fråga henne om hon vill att du ska skriva det rakt ut i nästa kommentar. Eller om du känner henne på ett annat sätt än vad jag kan föreställa mig, skriva direkt att x firade inte med sin farmor den här gången heller p g a det och det och det.
Sen kan du fortsätta med att du inte tycker om att det läggs ut bilder på ditt barn med dess namn, ifall det nu är något som stör dig, och be henne plocka bort inläggen. Säg att du kan supporta henne i hur man gör ifall hon inte vet det själv.
Spela spelet där hon väljer att lägga det. Ganska snart kanske hon känner att det inte är så bra att göra såna inlägg.