• annasssa

    Gravid sjukskriven stress

    Hej!

    Skulle verkligen behöva lite stöd eller någon som varit eller är i samma situation. Jag är gravid i v23 och jobbar heltid på ett apotek. Just nu i dessa coronatider har vi extremt mycket kunder och mycket personal är hemma pga olika förkylningssymptom så det är alltid personalbrist. Jag jobbar därför på i 200% och hinner aldrig ta några raster, knappt gå på toa. Känner att jag är extremt stressad och kan inte komma ner i varv efter jobbet. Sover därför dåligt, har hjärtklappning och tryck över bröstet, gråter ofta och har allmän ångest. Har även en massa sammandragningar, säkert 30-40 om dagen (dock inga som påverkar tappen, har kollat upp det hos läkare) och börjar få ont i kroppen av allt spring på jobbet.

    Har dessutom börjat få extrem ångest av att jag kanske ska bli smittad och att det ev kan påverka barnet, eftersom det är så mycket kunder i butiken och folk inte tar någon hänsyn utan kommer in och hostar och säger att de har feber.

    Jag tänkte boka en tid på vårdcentralen för att diskutera sjukskrivning. Är det någon som varit i en likande situation med stress osv och fått igenom en sjukskrivning?

    Denna eventuella sjukskrivning kommer ju inte heller bemötas bra av chefen med tanke på den redan pressade personalsituationen, mår jättedåligt över det också :( alla andra kommer ju få jobba ännu mer om jag också ska vara borta ..

  • Svar på tråden Gravid sjukskriven stress
  • Vicky80

    Hej.

    Jag är i v20 och jobbar på förskola med dom allra yngsta, men känner att min gräns är nådd nu vad gäller stressen.

    Skulle behöva en rejäl sjukskrivning nu pga både fysisk och psykisk stress i alla former. Ska till bm nu på torsdag och ska höra med henne.

    Vill kunna koncentrera mig på bebisen istället utan stress utifrån från jobb. Har tillräckligt med oro över bebisen hela tiden..

    Jag har redan svajigt/högt blodtryck och bm har satt in extra kontroller på mig för det.

  • sommar 77

    Hej,

    Fattar inte att fk ska bråka så mkt...

    Jag är sjukskriven sedan februari ...läkare på mvc sjukskrivit mig men inte säkert fk kan godkänna...

    Pratade med ytterligare en läkare på vc...som skulle komplettera att detta handlar om utmattning, gravid eller inte.

  • annasssa

    Ville bara uppdatera om att jag bytte vårdcentral och gick till en annan läkare. Fick ett helt annat bemötande och är nu sjukskriven 25% i en månad till att börja med! Såå skönt! Även om inte fk skulle godkänna så skulle det inte göra så mycket, hälsan kommer ju före pengar :)

  • Novanex
    annasssa skrev 2020-03-31 13:05:21 följande:

    Ville bara uppdatera om att jag bytte vårdcentral och gick till en annan läkare. Fick ett helt annat bemötande och är nu sjukskriven 25% i en månad till att börja med! Såå skönt! Även om inte fk skulle godkänna så skulle det inte göra så mycket, hälsan kommer ju före pengar :)


    Vad skönt att du fick hjälp tillslut! Du har helt rätt att hälsan går först. Ingen som tackar en om man brakar ihop. Själv väntar ja tvillingar o är tycker de börja va nog tungt nu i v 16. Sammandragningar o fogarna börja krångla. Hoppas på att kunna jobba (personlig assistent) till v25 sen får man se.. Kanske inte ens går enda dit. Får tiden utvisa men när ja får bli sjukskriven så går ja direkt!
  • sommar 77

    Fick just brev från fk att jag nog inte får pengar.

    Pratade m annan läkare på vc som skulle prata m fk men vet inte om det gjorts...

    För vc ville inte att jag skulle komma dit pga Corona..

    Känner mer och mer hur rätt det är att jag är hemma även om jag inte får pengar...hälsan går först och jag måste ta hand om mig själv och min familj i första hand.

  • sommar 77
    Miva skrev 2020-03-30 10:43:42 följande:

    Håller tummarna för dig och att du får bli sjukskriven. Jag blev nekad, är i vecka 27 och jobbar som sjuksköterska. Det är fysiskt och psykisk tungt och jag har sammandragningar, det är ju speciellt på jobbet i Coronatider och vi har inte ordentligt med skyddsutrustning. Läkaren skrev intyg men FK beviljade inte.


    Är du hemma ändå?
  • LFF

    Just nu är ju karensdagen borta och man får vara hemma i 21 dagar utan sjukintyg så jag skulle bara sjukskriva mig från jobbet helt enkelt. 


    Beslut om sjukpenning utan läkarintyg

    27 mars 2020


    Från och med den 27 mars behöver du inte lämna in ett läkarintyg till Försäkringskassan när du ansöker om sjukpenning för dag 15-21.


    Syftet är att avlasta vården och för att den som ansöker om sjukpenning inte ska behöva vänta på beslut och utbetalning, med anledning av den svåra situation som samhället nu befinner sig i.


    För anställda är det arbetsgivaren som står för sjuklön de första 14 dagarna vid sjukdom. Vid dag 15 kan man ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Kostnaderna för de 14 dagarnas sjuklön har regeringen föreslagit ska tas över av staten. Egenföretagare och arbetslösa ska alltid ansöka om sjukpenning direkt hos Försäkringskassan. Under normala omständigheter ska en ansökan om sjukpenning innehålla ett läkarintyg som styrker att den försäkrade inte kan arbeta på grund av sjukdom.


    https://www.forsakringskassan.se/privatpers/!ut/p/z1/dYzBCsIwEES_ptfs1lYp3kKFShVUPLTuRVqJaTFmSxoN-PUWPAk6tze8GSCogWzz7HXje7aNmfhEi3O6XuVxkeMmK5I5ysM-TtLdrCyPCBUQ0KTgn0iEEkgbbj9v0rZJpoGcuiqnnHi4qe68H8ZlhBGGEIRm1kaJC98j_DXpePRQf5sw3Oxrqyr5Bi1D5sU!/?1dmy&mapping=%2Fprivatpers%2Fnyhetsarkiv&urile=wcm%3apath%3a%2FContentSE_Responsive%2Fnyheter%2Fbeslut-om-sjukpenning-utan-lakarintyg
  • sommar 77
    LFF skrev 2020-04-01 12:00:29 följande:

    Just nu är ju karensdagen borta och man får vara hemma i 21 dagar utan sjukintyg så jag skulle bara sjukskriva mig från jobbet helt enkelt. 

    Beslut om sjukpenning utan läkarintyg27 mars 2020

    Från och med den 27 mars behöver du inte lämna in ett läkarintyg till Försäkringskassan när du ansöker om sjukpenning för dag 15-21.

    Syftet är att avlasta vården och för att den som ansöker om sjukpenning inte ska behöva vänta på beslut och utbetalning, med anledning av den svåra situation som samhället nu befinner sig i.

    För anställda är det arbetsgivaren som står för sjuklön de första 14 dagarna vid sjukdom. Vid dag 15 kan man ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Kostnaderna för de 14 dagarnas sjuklön har regeringen föreslagit ska tas över av staten. Egenföretagare och arbetslösa ska alltid ansöka om sjukpenning direkt hos Försäkringskassan. Under normala omständigheter ska en ansökan om sjukpenning innehålla ett läkarintyg som styrker att den försäkrade inte kan arbeta på grund av sjukdom.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/!ut/p/z1/dYzBCsIwEES_ptfs1lYp3kKFShVUPLTuRVqJaTFmSxoN-PUWPAk6tze8GSCogWzz7HXje7aNmfhEi3O6XuVxkeMmK5I5ysM-TtLdrCyPCBUQ0KTgn0iEEkgbbj9v0rZJpoGcuiqnnHi4qe68H8ZlhBGGEIRm1kaJC98j_DXpePRQf5sw3Oxrqyr5Bi1D5sU!/&mapping=%2Fprivatpers%2Fnyhetsarkiv&urile=wcm%3apath%3a%2FContentSE_Responsive%2Fnyheter%2Fbeslut-om-sjukpenning-utan-lakarintyg


    Fast om man är mitt i en sjukskrivning så är det svårt...
  • Mimosa86

    Ja de andra kommer då jobba mer. Men de är inte gravida!

    Man kan inte utgå ifrån att en gravid kvinna ska orka och klara allt o samma utsträckning som icke gravida. Är det någon tid i livet vi behöver få ta hand om oss själva så är det när vi skapar liv med våra kroppar.

    Dessutom är du mer infektionskänslig som gravid iom att immunförsvaret blir sänkt under en graviditet.

    Lägg duktiga flickan på hyllan nu och var egoistisk. Detta är inte DITT ansvar utan din ARBETSGIVARE

  • LFF
    sommar 77 skrev 2020-04-01 13:31:19 följande:
    Fast om man är mitt i en sjukskrivning så är det svårt...
    Självklart men i TS huvudinlägg så var inte TS sjukskriven redan. Så är man inte sjukskriven och mår dåligt som gravid, sjukskriv er från jobbet nu när vi under en period faktiskt kan vara hemma i 21 dagar utan intyg. Och det gäller alla, inte bara för misstänkt covid-19 sjukdom.
  • annasssa
    LFF skrev 2020-04-01 12:00:29 följande:

    Just nu är ju karensdagen borta och man får vara hemma i 21 dagar utan sjukintyg så jag skulle bara sjukskriva mig från jobbet helt enkelt. 

    Beslut om sjukpenning utan läkarintyg27 mars 2020

    Från och med den 27 mars behöver du inte lämna in ett läkarintyg till Försäkringskassan när du ansöker om sjukpenning för dag 15-21.

    Syftet är att avlasta vården och för att den som ansöker om sjukpenning inte ska behöva vänta på beslut och utbetalning, med anledning av den svåra situation som samhället nu befinner sig i.

    För anställda är det arbetsgivaren som står för sjuklön de första 14 dagarna vid sjukdom. Vid dag 15 kan man ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Kostnaderna för de 14 dagarnas sjuklön har regeringen föreslagit ska tas över av staten. Egenföretagare och arbetslösa ska alltid ansöka om sjukpenning direkt hos Försäkringskassan. Under normala omständigheter ska en ansökan om sjukpenning innehålla ett läkarintyg som styrker att den försäkrade inte kan arbeta på grund av sjukdom.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/!ut/p/z1/dYzBCsIwEES_ptfs1lYp3kKFShVUPLTuRVqJaTFmSxoN-PUWPAk6tze8GSCogWzz7HXje7aNmfhEi3O6XuVxkeMmK5I5ysM-TtLdrCyPCBUQ0KTgn0iEEkgbbj9v0rZJpoGcuiqnnHi4qe68H8ZlhBGGEIRm1kaJC98j_DXpePRQf5sw3Oxrqyr5Bi1D5sU!/&mapping=%2Fprivatpers%2Fnyhetsarkiv&urile=wcm%3apath%3a%2FContentSE_Responsive%2Fnyheter%2Fbeslut-om-sjukpenning-utan-lakarintyg


    Aa jag har sjukskrivit mig själv lite sådär utan intyg och det har ju varit skönt men sen har det varit samma stress när jag kommit tillbaka, så kände att jag behövde en mer långsiktig lösning. Så nu ska jag testa jobba 75% och ev gå ner ännu mer i tid om jag känner att det inte räcker
  • avigmaria

    Jag är sjukskriven på halvtid sedan slutet av januari pga stress och begynnande utmattning. Läkaren tryckte inte så mycket på att det var graviditetsrelaterat i intyget, utan mer på arbetssituationen och mitt mående i övrigt. Försäkringskassan bad om ett förtydligande men godkände sedan.

  • sommar 77

    Då verkar vi må lika. Vad jobbar du med? Vilken v är du i,?

    Läkare från mvc eller vc?

    Hur ändrade fk sig,?

  • sommar 77

    Då verkar vi må lika. Vad jobbar du med? Vilken v är du i,?

    Läkare från mvc eller vc?

    Hur ändrade fk sig,?

  • sommar 77
    avigmaria skrev 2020-04-07 07:54:13 följande:

    Jag är sjukskriven på halvtid sedan slutet av januari pga stress och begynnande utmattning. Läkaren tryckte inte så mycket på att det var graviditetsrelaterat i intyget, utan mer på arbetssituationen och mitt mående i övrigt. Försäkringskassan bad om ett förtydligande men godkände sedan.


    Då verkar vi må lika. Vad jobbar du med? Vilken v är du i,?

    Läkare från mvc eller vc?

    Hur ändrade fk sig,?
  • avigmaria
    sommar 77 skrev 2020-04-07 08:20:59 följande:

    Då verkar vi må lika. Vad jobbar du med? Vilken v är du i,?

    Läkare från mvc eller vc?

    Hur ändrade fk sig,?


    Jag är i vecka 27 nu, när jag först blev sjukskriven var jag nog i vecka 15 eller nåt sånt. Jobbar som lärare. Det blev för mycket i och med tröttheten de första månaderna, jag kom aldrig ikapp utan blev bara superstressad och grät typ. Försökte gå upp till 75% ett tag, men det sammanföll med övergången till distansundervisning och var helt överväldigande, så nu är jag nere på 50% igen.

    Försäkringskassan ville mest ha förtydligande kring min arbetstid (är ju lite speciellt för lärare), men har aldrig ifrågasatt grunden för sjukskrivning.
  • avigmaria
    sommar 77 skrev 2020-04-07 08:20:59 följande:

    Då verkar vi må lika. Vad jobbar du med? Vilken v är du i,?

    Läkare från mvc eller vc?

    Hur ändrade fk sig,?


    Just det, det var en läkare på vanlig vårdcentral, det var så svårt att få tid hos mvc-läkaren.
  • sommar 77
    avigmaria skrev 2020-04-07 09:29:35 följande:

    Jag är i vecka 27 nu, när jag först blev sjukskriven var jag nog i vecka 15 eller nåt sånt. Jobbar som lärare. Det blev för mycket i och med tröttheten de första månaderna, jag kom aldrig ikapp utan blev bara superstressad och grät typ. Försökte gå upp till 75% ett tag, men det sammanföll med övergången till distansundervisning och var helt överväldigande, så nu är jag nere på 50% igen.

    Försäkringskassan ville mest ha förtydligande kring min arbetstid (är ju lite speciellt för lärare), men har aldrig ifrågasatt grunden för sjukskrivning.


    Hej,

    Jag jobbar i skola också.

    Har du fler barn hemma?
Svar på tråden Gravid sjukskriven stress