• Anonym (Blivande mamma)

    Namnet Claes-Henrik

    Vad tycker ni om namnet?

  • Svar på tråden Namnet Claes-Henrik
  • Walker90

    Det låter som ett namn taget ur en buskis/revy, lite som Uti Bögda eller Leif & Billy.

  • Xenia

    Det låter överklassigt, tycker jag. En risk är att han blir kallad för Klasse kort och gott av sina kamrater. Men om det inte gör något och ni gillar namnet, så tycker jag ni ska köra på det. Stor chans att han blir ensam om namnet i klassen. Glad

  • Anonym (Fifi)

    Det låter antingen som ett bög-namn eller bonde-namn. Bönder tycker jag brukar ha dubbelnamn på t.ex. bonde söker fru.

  • Xenia

    Värst vad okunniga alla är. Claes-Henrik är inget typiskt bondenamn (vad är det för fel på bönder förresten? Förvånad ), inte med den stavningen. Då borde det stavas Klas-Henrik. TS, var beredd på att folk kommer att stava fel, Klas-Henrik eller Clas-Henrik

    Här är en typisk överklassare: Claës-Henrik Nordenskiöld, generalmajor.

  • korngryn

    Nej usch, tänker på en person som är en riktig besserwisset, wannabe-överklass, slicka-uppåt-och-sparka-neråt-typ, en riktig pain in the ass! Han har helt förstört det namnet, så nej tack.

  • Anonym (In nomine domina)

    Lite backslick- och sidennäsduksvarning är det allt på Claes i dubbelnamn.

    Carl-Erik / Karl-Erik låter lite mer neutralt, tycker jag personligen.

    Tänk också på hur det blir om man blir kallad för sina två första bokstäver, och ha i åtanke vad efternamnet kan göra. PeGe och CeGe är ju lätt att säga t.ex. BeHå eller PeKå kanske man vill undvika.

    Lägger man sen på en tredje bokstav så kan det bli både bra och dåligt,

    Karl-Åke Torfelt blir nog kallad KÅT förr eller senare och 
    Karl-Urban Kronqvist blir nog inte så glad över sina föräldrars aningslösa tilltag.

    Flört

Svar på tråden Namnet Claes-Henrik