• Lilla Götet

Bygglov och delgivning, när hade ni börjat bygget?

Hej!

Vi sökte bygglov där grannarna bli tillfrågade eftersom det var en liten avvikelse från detaljplanen och byggnaden kommer placeras 15 cm närmre än vad detaljplanen säger. En granne invände men skrev inga skäl till varför han motsatte sig bygget utan svamlade bara en massa om saker helt orelaterade till det vi söker bygglov för. Personen är ganska bitter och hatisk av sig. Iallafall beviljades vi bygglov men eftersom han anses vara en känd sakägare så måste han delges och därefter har han 3 veckor på sig att invända. Nu har hans fru redan fått informationen i brevlådan men han ska hämta ut samma information via avi för att anses var delgiven. En tidsfrist löper i 4 veckor från kungörelse men hans tidsfrist för att överklaga börjar inte löpa förrän han hämtat ut delgivningen och detta kan tydligen dröja månader och det kan till och med vara så att statdsbyggnadskontoret måste anlita en delgivningsman som ska uppsöka honom i hans hem för att delge honom. ???? helt sjukt med tanken på att dom redan fått informationen i brevlådan.

Min fråga är egentligen skulle ni invänta hans delgivning som kan ta månader eller börja bygga när tidsfristen på 4 veckor löpt ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-30 11:31
    För att förtydliga så är bygget på andra sidan tomten och den här granne kommer inte ens se eller påverkas.

• Svar på tråden Bygglov och delgivning, när hade ni börjat bygget?
  • Lilla Götet
    momjanet skrev 2020-03-30 12:47:12 följande:

Ett par grannar till mig har gjort den här resan. De blev ett år senare ålagda att riva det.

Jasså, vad skulle byggas och följde de detaljplanen? Vad var motpartens argument?
  • Studentpappa

Om ni anser risken att få riva det så liten att det är värt att chansa så kör på, annars avvakta. Jag hade inte chansat.

Ride it like you stole it
  • momjanet
    Lilla Götet skrev 2020-03-30 12:52:32 följande:
    Jasså, vad skulle byggas och följde de detaljplanen? Vad var motpartens argument?
    Spelar ingen roll vad de skulle bygga.
    De har inte satt in mig i alla detaljerna men jag antar att de följde detaljplanen. Vet att det var mycket tjäbbel med grannar och överklagande. Till slut tröttnade dem och byggde ändå.
    Hade de inte rivit skulle de fått betala ett stort vitesbelopp.
  • Lilla Götet
    Studentpappa skrev 2020-03-30 12:58:11 följande:

Om ni anser risken att få riva det så liten att det är värt att chansa så kör på, annars avvakta. Jag hade inte chansat.

Så som jag fattar det så är detaljplanen lag, så länge man följer den så ska det inte finnas hinder. Vi har rätt att bygga garaget enligt detaljplanen och alla andra hus på vägen har garage.
  • Lilla Götet
    momjanet skrev 2020-03-30 12:59:04 följande:

Spelar ingen roll vad de skulle bygga.

De har inte satt in mig i alla detaljerna men jag antar att de följde detaljplanen. Vet att det var mycket tjäbbel med grannar och överklagande. Till slut tröttnade dem och byggde ändå.

Hade de inte rivit skulle de fått betala ett stort vitesbelopp.

Fast jo det är väl ganska stor skillnad på att bygga ett helt hus eller lägga på en övervåning och bygga ett garage eller göra en fasadändring. Vissa saker är lättare att överklaga och få få rätt medan andra saker är av ringa betydelse.
  • Studentpappa
    Lilla Götet skrev 2020-03-30 13:00:08 följande:

Så som jag fattar det så är detaljplanen lag, så länge man följer den så ska det inte finnas hinder. Vi har rätt att bygga garaget enligt detaljplanen och alla andra hus på vägen har garage.

Är du övertygad så kör på då. Ni avviker ju från den enligt din ts.
  • momjanet
    Lilla Götet skrev 2020-03-30 13:02:22 följande:
    Fast jo det är väl ganska stor skillnad på att bygga ett helt hus eller lägga på en övervåning och bygga ett garage eller göra en fasadändring. Vissa saker är lättare att överklaga och få få rätt medan andra saker är av ringa betydelse.
    Men du är övertygad om att det bara är att bygga så då är det väl inget som hindrar er.
  • Lilla Götet
    Studentpappa skrev 2020-03-30 13:08:40 följande:

Är du övertygad så kör på då. Ni avviker ju från den enligt din ts.

Det enda som avviker är placeringen på ett hörn av garaget är 15 närmre än detaljplanens 1 meter. Men det verkar som det kanske blir bara 10 cm närmre på hörnan. Och sådana små avvikelser skulle dom godkänna även på plats enligt samtal med de som ska komma och göra utstakningen men vi tog med det i bygglovet iallafall.
  • Studentpappa
    Lilla Götet skrev 2020-03-30 13:16:49 följande:

Det enda som avviker är placeringen på ett hörn av garaget är 15 närmre än detaljplanens 1 meter. Men det verkar som det kanske blir bara 10 cm närmre på hörnan. Och sådana små avvikelser skulle dom godkänna även på plats enligt samtal med de som ska komma och göra utstakningen men vi tog med det i bygglovet iallafall.

Ja det ligger ju inom den mänskliga felmarginalen att kunna fela 10 cm. Men nu har ni en bråkig granne som opponerat sig däri ligger problemet. Men som sagt jag förstår inte varför du frågar när du så tydligt inte tar in det någon annan skriver.

Jag byggde ett dubbelgarage i somras, våra tomtpinnar sitter inte direkt spikrakt och jag mätte ut det själv med en tumstock. Jag hade aldrig nämnt en sådan avvikelse men nu är det gjort för er och då är det värre.

Jag gick också utanför detaljplanen och fick den reviderad och godkänd men jag inväntade tills allt var på plats, så jäkla kul att bygga är det inte så man vill göra samma garage två ggr...
  • Lilla Götet
    Studentpappa skrev 2020-03-30 13:36:30 följande:

Ja det ligger ju inom den mänskliga felmarginalen att kunna fela 10 cm. Men nu har ni en bråkig granne som opponerat sig däri ligger problemet. Men som sagt jag förstår inte varför du frågar när du så tydligt inte tar in det någon annan skriver.

Jag byggde ett dubbelgarage i somras, våra tomtpinnar sitter inte direkt spikrakt och jag mätte ut det själv med en tumstock. Jag hade aldrig nämnt en sådan avvikelse men nu är det gjort för er och då är det värre.

Jag gick också utanför detaljplanen och fick den reviderad och godkänd men jag inväntade tills allt var på plats, så jäkla kul att bygga är det inte så man vill göra samma garage två ggr...

Att inte nämna avvikelsen i bygglovet känns som en större risk att ta än att ta med allt som skulle kunna påverka bygglovet. Jag hade gärna tagit in om någon hade haft något konkret säga i det här fallet.
  • Studentpappa
    Lilla Götet skrev 2020-03-30 13:41:05 följande:

Att inte nämna avvikelsen i bygglovet känns som en större risk att ta än att ta med allt som skulle kunna påverka bygglovet. Jag hade gärna tagit in om någon hade haft något konkret säga i det här fallet.

Vad ska vi konkret säga tycker du? Tror du att det är någon tjänsteman från ditt kommunkontor som sitter här och svarar?

Klagar grannen så går det till ansvarig tjänsteman eller byggnadsnämnden och dom får ta ställning. Hur ska någon kunna svara på vilken tolkning de gör menar du?

Du får väl rita så det stämmer sedan blev det lite snett när det byggdes i verkligheten. Lite fantasi måste man ju ändå ha Nu ritade jag mitt själv då är det ju kanske lite enklare även om jag inte behövde slira på sanningen för att få igenom mitt bygglov. Men garaget är antagligen lite större än vad jag ritat men inom rimlig marginal såklart.
Svar på tråden Bygglov och delgivning, när hade ni börjat bygget?