• Anonym (Tina)

Hans barn är sjuk o ska ändå hit idag!

Ännu en tråd om Corona men jag håller på att explodera här hemma.

Är föräldraledig just nu och har därför valt att hålla mitt förskolebarn hemma av flera olika anledningar, hen är inte sjuk och jag är inte orolig för vår egen del men jag vill minska smittspridningen i samhället o ser hellre att lämna plats på förskolan till de barn vars föräldrar jobbar. Det här klankar min man ner på mig för men det struntar jag i, där kan jag iaf påverka.

Det som däremot nu börjar gå mig på nerverna är att hans barn som är här varannan vecka (har tidigare varit frisk så låt gå då) nu är sjuk men ska prompt hit idag och utan några som helst diskussioner om att denne ska vara kvar o kurera sig hos sin mamma så ska hen hit. Att denne är sjuk förvånar mig inte för denne är ute i affärer, hänger med kompisar o går på gym o lever på som vanligt.

Detta gör mig helt vansinnig för vi har ingenstans att ta vägen o vi ska inte resa av naturliga skäl som ni förstår. Min man är nu arg på mig o kallar mig löjlig, denne ska få vara här o leva på som vanligt men han ska iaf be sin tonåring att inte pussa på bebisen. Det här känns otroligt tufft för mig o jag är alldeles gråtfärdig.

Resonerar jag helt fel? Kom gärna med synpunkter!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hans barn är sjuk o ska ändå hit idag!
  • Anonym (HP)
    smulpaj01 skrev 2020-04-05 19:30:37 följande:
    Oj så olika man tänker om sina barn. Jag hade tänkt och känt precis tvärtom i detta läge. Jag hade haft sån oro om mitt barn så jag hade självklart velat ha hem barnet för att ta hand om det. Dina barn är INTE viktigare än hans!
    Man kan undra vad det är för nöt som sätter tumme upp på ett sånt här inlägg. Skrämmande hur någon vill uppmuntra sånt här. 
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2020-04-05 19:30:37 följande:

Oj så olika man tänker om sina barn. Jag hade tänkt och känt precis tvärtom i detta läge. Jag hade haft sån oro om mitt barn så jag hade självklart velat ha hem barnet för att ta hand om det. Dina barn är INTE viktigare än hans!

Men i ts fall, så är den ömma fadern inte hemma.
  • Anonym (HP)
    Anonym (V) skrev 2020-04-05 21:54:06 följande:
    Men du kan inte arbeta inom sjukvården alls, vi hade en sons flickvän på besök, de blev båda sjuka och flickvännen riktigt dålig, läkare rekommendera att vi skulle sitta i karantän här hemma och att flickan skulle stanna här. Vi gjorde så som sjukvården rekommenderade.

Sjuka ska stanna hemma, el rent krasst stanna där de insjuknar.
    Personen kanske arbetar inom sjukvården men förhoppningsvis arbetar hen inte med människor. "Herregud vad korkade ni är", "vet inte om ni [?] eventuellt är okunniga". Den här personen är inte lämplig att arbeta med människor. 

"Inget av det innefattar att hålla barn borta ifrån sin familj", återigen en snedvinkling av situationen för barn med skilda föräldrar. Barnet är med sin familj. Barnet är med sin mamma. 

Jag tycker mer synd om äldre människor som drabbas av den här sociala distanseringen, redan ensamma äldre där många inte har tillgång till tekniska hjälpmedel för att överbrygga ensamheten.
  • Anonym (Tina)
    sextiotalist skrev 2020-04-06 08:13:04 följande:

Men i ts fall, så är den ömma fadern inte hemma.

Nej han kom hem klockan 21 igår te x. Men det hon syftade väl på var att den bästa att ta hand om deras tonåring är jag.

Blir så trött på folk o att många anser att föräldrarna helt ska slippa ansvar o att bonusmamma ska ta ansvaret.

Förresten så har hans barn 40 i temp o hostar så med facit i hand var det bra att hen isolerades.
  • smulpaj01
    Anonym (Tina) skrev 2020-04-05 21:26:00 följande:

Så indirekt så anklagar du ju tonåringens mamma för att inte vilja ta hand om sitt sjuka barn. Det var inte det budskapet du försökte få fram men nu blev det en käftsmäll mot henne ändå.

Jag hade aldrig skickat iväg mitt barn i en bil med 39 graders feber kan jag tala om. Hade aldrig skickat iväg deras barn heller med 39 graders feber om den insjuknade här.

Mina barn är hans också förresten. Hur irriterande det än må vara för dig o andra bittra ex här i tråden.

Precis, mamman resonerar jättekonstigt. Därför är det bra att pappan är mer vettig. Han bryr sig om alla sina barn.
  • Anonym (Tina)
    smulpaj01 skrev 2020-04-06 10:19:14 följande:

Precis, mamman resonerar jättekonstigt. Därför är det bra att pappan är mer vettig. Han bryr sig om alla sina barn.

Gör han? På vilket sätt? Nu under dessa coronatider så måste han jobba 12-timmars pass. På vilket sätt skulle han kunna engagera sig i sitt barn då menar du?
  • Anonym (HP)
    Lustigt. I ditt förra inlägg sa du att att ts barn inte var viktigare än hans barn. Tänker du låtsas som att du aldrig gjorde denna tankevurpa nu? 
  • smulpaj01
    Anonym (Tina) skrev 2020-04-06 10:24:29 följande:

Gör han? På vilket sätt? Nu under dessa coronatider så måste han jobba 12-timmars pass. På vilket sätt skulle han kunna engagera sig i sitt barn då menar du?

Vet mamman om detta? Varför kan inte hon ta hand om sitt barn?
  • Anonym (M)

Här får föräldralediga eller arbetssökande inte lämna på förskolan alls längre.

Hur som helst så har jag en 17-åring och en 10- åring sedan tidigare, som bor varannan vecka.

För oss är det självklart att barnen vid sjukdom stannar hos den föräldern den var hos. Är ju bara idiotiskt att de kommer och smittar ett hushåll till i onödan.

• Ess
    Pappan är verkligen ansvarsfull, han vill dynga över ansvaret på ts?.
    Så specificera gärna hur han visar att han bryr sig om ALLA sina barn, speciellt när han gärna tycker att de små och mamman till dessa ska smittas ner så att hon kanske inte kan ta hand om dem. 
    Jag ser fram emot ditt svar...
  • smulpaj01
    Ess skrev 2020-04-06 15:08:49 följande:
    Pappan är verkligen ansvarsfull, han vill dynga över ansvaret på ts?.
    Så specificera gärna hur han visar att han bryr sig om ALLA sina barn, speciellt när han gärna tycker att de små och mamman till dessa ska smittas ner så att hon kanske inte kan ta hand om dem. 
    Jag ser fram emot ditt svar...
    Jag hade missat det faktum att pappan inte är hemma. Stackars barn, sjuk och inte välkommen någonstans!
  • Anonym (HP)
    smulpaj01 skrev 2020-04-15 13:39:53 följande:

Jag hade missat det faktum att pappan inte är hemma. Stackars barn, sjuk och inte välkommen någonstans!

Vilken konstig kommentar! Inte välkommen någonstans? Hamnade barnet på gatan, sjuk och ovälkommen? Vad menar du?
  • Swarls
    smulpaj01 skrev 2020-04-15 13:39:53 följande:

Haha du är lite överallt och trollar du. Det är ingen som sagt att barnet inte är välkommet någonstans. Det är så fruktansvärt respektlöst att skicka iväg barnet till den andra föräldern ifall barnet är sjukt i dessa tider. 

Jag vill inte ha bonusbarnen här egentligen men det var jag som var tvungen att sätta stopp när min sambo tänkte skicka iväg en hostande unge till sin farsa för att det var söndag. 

Svar på tråden Hans barn är sjuk o ska ändå hit idag!