• Anonym (Ledsen)

Är det ett ok beteende?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år och bott med honom i 3 år.

Igår glömde han sin telefon hemma och pga en incident som hände för lite mer än en månad sen vart jag nyfiken på vad hans mamma hade sagt om vad som skett.

Jag vet att det är fel att läsa i hans telefon redan.

Jag bläddrade upp lite och såg några sms som sårade mig väldigt mycket.

Jag har lidit av depression sedan jag var 14 år av olika anledningar. I smsen hade hon skrivit väldigt elaka saker

"Hon äter ju mediciner och apoteksvaror som om det vore mat, jävla psykopat"

Var ett av smsen.

Jag äter endast antidepressiva och några gånger per år tar jag tabletter mot migrän.

Ett annat sms löd såhär

"hon är en jävla shitzofren, en sjuk jävla människa"

Andra saker hon skrev var att jag var en psykopat, egoist, oansvarig osv.

Jag har alltid varit trevlig mot henne. Aldrig sagt ett ont ord. Däremot så har hon ogillat mig sedan första gången hon träffade mig.

Träffade min sambo när jag var 16 år och efter att ha varit hos dom i ca 5 minuter så kallar hon mig för problembarn. Utan att känna mig alls.

Hon skriver till honom att han får välja mellan "henne eller oss".

Hon skriver och gnäller att jag borde städa och laga mat hemma varje dag, även om det är jag som redan sköter det mesta. Hon har inte varit hos oss på 2.5 år och vet inte hur det ser ut här eller hur vi sköter allting.

Jag tycker att är man nästan 50 år så behöver man inte använda såna ord.

Min sambo har inte sagt emot henne alls. Och vissa gånger "hållt med" på vad hon skrivit.

Jag vill inte ens veta vad hon säger om mig när han är där utan mig.

Varje gång vi är där båda två så är hon trevlig mot mig.

Jag sa nu till min sambo att jag inte vill ha någon mer kontakt med henne. Är det fel utav mig?

Jag känner att jag har gett henne såpass många chanser att hon borde ha accepterat mig vid det här laget, men tyvärr inte.

Tar gärna emot åsikter och tankar kring hur jag kan hantera den här situationen, slipper väldigt gärna påhopp.

• Svar på tråden Är det ett ok beteende?
  • Anonym (N)

Ett ex mamma storma in i våran lägenhet när vi sov och sa till min dåvarande att han borde dumpa mig o skaffa en tjej med utbildning för jag var ett psykfall. Nu gjorde vi ju slut några år senare men pga andra orsaker.

Iaf, jag fortsatte följa med och träffa dom. Jag var trevlig och låtsades som ingenting, det störde kärringen mer än om jag betett mig lika dåligt tillbaka.

Vad säger din pojkvän om det hela, varför håller han med henne? Håller han med kanske för att hålla henne lugn? Och har han inte pratar om att göra slut med dig så har han ju uppenbarligen redan valt. Dock gör du helt rätt i att skita i henne:)

• Anonym (K)

Vad tycker din sambo om detta?

Vill du ens vara med någon som accepterar att du blir behandlad på detta sätt?

• Anonym (Ledsen)

Känner mig så utsatt utav hennes skällsord att jag verkligen inte har lust att varken prata med henne eller träffa henne.

Han säger att hon är sådan som person och blåser upp sig över ingenting. I vissa sms höll han med henne och när jag frågade honom om det sa han att han inte alls höll med och att hon inte har något med vårat förhållande att göra.

Jag diskuterade en separation för lite mer än en månad sedan och föreslog att bli särbos, det ville han absolut inte.

Jag är för tillfället arbetslös och studerade senast i september och just nu väntar jag på att bli antagen till en utbildning som pågår i ett år.

Hon säger att jag "manipulerar" honom och "utnyttjar" honom för att jag inte har en inkomst just för tillfället, vilket vi båda har diskuterat att det är ok i några månader då vi klarar oss bra på hans inkomst i ett par månader till.

Jag ser självklart till att betala tillbaka allting när jag börjat studera då vi inte har gemensam ekonomi.

Tyvärr så verkar hon bara ha negativa åsikter om mig oavsett vad jag gör.

(Tråkigt med exets mamma, hade nog inte klarat av att se henne efter det)

Kram

• Anonym (Ledsen)

*December

Inte september

• Anonym (Jenny)

Vilket svek! Främst från din sambo, för en tokig svärmor kan man hantera, men inte att ens partner är så illojal.

För mig är det en viktig del av min relation att vi inte bara älskar varandra utan att vi även accepterar varandra som vi är och är lojala mot varandra.

Och vad säger det om honom? Att han är ihop med någon som han kan tala så om?

• Anonym (Ledsen)

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om jag vill vara med honom efter detta. Det kommer att påverka allting i framtiden om jag inte klarar av att träffa hans mamma något mer.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-04-03 13:37:13 följande:

Vilket svek! Främst från din sambo, för en tokig svärmor kan man hantera, men inte att ens partner är så illojal.

För mig är det en viktig del av min relation att vi inte bara älskar varandra utan att vi även accepterar varandra som vi är och är lojala mot varandra.

Och vad säger det om honom? Att han är ihop med någon som han kan tala så om?

Vi pratade om det igår att jag vill han att visar mig såpass mycket respekt att han säger ifrån till henne när hon pratar om mig på det viset. Han sa att det inte behövs för om han inte svarar henne så borde hon förstå att hon inte har något med våran relation att göra.
  • Anonym (iii)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-04-03 13:40:33 följande:
    Vi pratade om det igår att jag vill han att visar mig såpass mycket respekt att han säger ifrån till henne när hon pratar om mig på det viset. Han sa att det inte behövs för om han inte svarar henne så borde hon förstå att hon inte har något med våran relation att göra.
    Han är feg, han vill slippa bråk med mamma.

Han måste i af EN gång säga tydligt : " du säger/skriver inte sådana saker om XX" Det är vi två som lever tillsammans och du kan hålla inne med vad du tänker! Du ska inte säga dem vare sig till XX eller till mig"

Nåt sånt. 

Du har givetvis all rätt världen att inte ha kontakt med henne. 

Sedan får du och sambon diskutera hur ni ska ha det mellan er. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-04-03 13:40:33 följande:
    Det är inte ett normalt beteende för en medelålders person att uttrycka sig som din svärmor gjorde. Kan det vara så att hon har några mentala problem? Kan det vara med tanke på detta som hennes son bemöter henne som han gör? 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (iii) skrev 2020-04-03 13:59:01 följande:

Han är feg, han vill slippa bråk med mamma.

Han måste i af EN gång säga tydligt : " du säger/skriver inte sådana saker om XX" Det är vi två som lever tillsammans och du kan hålla inne med vad du tänker! Du ska inte säga dem vare sig till XX eller till mig"

Nåt sånt. 

Du har givetvis all rätt världen att inte ha kontakt med henne. 

Sedan får du och sambon diskutera hur ni ska ha det mellan er. 

Jag sa till honom att jag inte vill träffa henne igen om hon inte ber mig ordentligt om ursäkt och sen behandlar mig med respekt.

Ja han är feg när det kommer till henne. Alltid varit det. Lyssnar på allt hon säger och gör allt hon ber om.

Tycker han skulle behöva lite avstånd ifrån henne också.

Antar att tiden för utvisa vad som sker.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-04-03 13:38:15 följande:

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om jag vill vara med honom efter detta. Det kommer att påverka allting i framtiden om jag inte klarar av att träffa hans mamma något mer.

Tänk också på att om ni skaffar barn då vill hon säkert umgås med barnet.

Och det blir svårt att undvika om din kille vill att de ska umgås.

Vill ni inte ha barn är detta såklart en ickefråga.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-04-03 14:00:51 följande:

Det är inte ett normalt beteende för en medelålders person att uttrycka sig som din svärmor gjorde. Kan det vara så att hon har några mentala problem? Kan det vara med tanke på detta som hennes son bemöter henne som han gör? 

Jag börjar tro efter att ha känt henne i 6 år att hon inte mår speciellt bra. Hon är väldigt bitter hela tiden.

Han har aldrig nämnt några mentala problem iallafall så är inte säker på den punkten.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2020-04-03 14:04:24 följande:

Tänk också på att om ni skaffar barn då vill hon säkert umgås med barnet.

Och det blir svårt att undvika om din kille vill att de ska umgås.

Vill ni inte ha barn är detta såklart en ickefråga.

Barn har vi diskuterat och sagt att det inte är långt bort.

Men efter det här så är jag inte säker på att barn med honom är rätt. Svårt det där.

Självklart om vi får barn hade hon fått träffa barnet.

Hon blir ju trots allt farmor och jag önskar isåfall mitt framtida barn en bra relation med alla sina släktingar oavsett vad dom tycker om mig.
  • Anonym (Inte okej)

Nej detta är inte okej varken från din svärmor eller sambo! Jättetufft att hantera sådana här människor. Det är absolut inte rätt att behandla dig så här, de trycker ner dig! Så tråkigt när någon i ens närhet tar sig rätten att göra så här!

• Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-04-03 14:07:33 följande:

Barn har vi diskuterat och sagt att det inte är långt bort.

Men efter det här så är jag inte säker på att barn med honom är rätt. Svårt det där.

Självklart om vi får barn hade hon fått träffa barnet.

Hon blir ju trots allt farmor och jag önskar isåfall mitt framtida barn en bra relation med alla sina släktingar oavsett vad dom tycker om mig.

Problemet är inte bara vad hon tycker om dig utan ditt barn kan också drabbas om hon får höra hur hemsk du är.

Eller är hon riktigt hemsk kan hon även vara elak mot barnet. ;(
Svar på tråden Är det ett ok beteende?