• zalando93

Är fk noggranna vart ens aktivitetsstöd går?

Hej alla,

Jag har blev beviljad av försäkringskassan aktivitetsstöd från sep 2019-aug 2020 då jag har en npf diagnos och är sjukskriven från mina studier. Jag får in ca 7 800 kr/mån.

Jag bor hemma och behöver bara betala av en liten del.

Jag undrar hur noggranna försäkringskassan är angående vart ens aktivitetsstöd pengar går till?

Jag uppgav mat, kläder, busskort, mediciner...

Då jag som sagt bor hemma behöver jag knappt betala mat. Handlar sällan kläder. Något busskort har det inte blivit av då jag har bil (som jag fick i present i julas).

Spenderat en del pengar på hudvårdsprodukter ca 4 000 - 5 000 i månaden och börjar själv undra om detta är något som försäkringskassan kommer lägga vikt av att pengarna inte riktigt gick till det som jag uppgav? (Dom frågade mig i början att om jag skulle få pengar av dom, vart ska dom isåfall gå till och jag svarade kläder, mat, busskort, mediciner)...

Hur funkar det med aktivitetsstöd och försäkringskassans syn på vart dessa pengar tas vägen?

Vet ni som har aktivitetsstöd?

/ orolig själ

• Svar på tråden Är fk noggranna vart ens aktivitetsstöd går?
  • Anonym (E)

Tryck en gång när du postar även det laddar segt :)

Är det inte aktivitetsersättning som du har?

De kan inte se utdrag från dina bankkonton. Bensin+försäkring kan likställas med busskort. Men meningen är ju inte att du ska leva nästan gratis utan faktiskt bidra till hushållet. Varför lägger du så mycket på hudvård? Vem hinner ens använda upp så mycket hudvård?

• Anonym (?)

Känner du inte att du utnyttjar systemet med det bidraget och handlar hudvårdsprodukter för de?

• Ela90

Du utnyttjar systemet och skulle dom nån gång ha en kontroll och kolla in det noggrannare så kommer du blir återbetalningsskyldig.

• Pierott

Du utnyttjar systemet för att kunna handla otroliga mängder hudvård alt svindyra produkter. Men du oroar dig inte för ditt agerande utan för att FK ska komma på dig?

• Agnescecila

Varför sparar du inte pengarna till den dag du flyttar hemifrån? Det låter som om du får ett bidrag du inte behöver. Jag kan dock inte svara på din fråga, men det känns inte rätt att skattebetalare ska betala lyx.

• Anonym (E)
    Ela90 skrev 2020-04-03 17:02:51 följande:

Du utnyttjar systemet och skulle dom nån gång ha en kontroll och kolla in det noggrannare så kommer du blir återbetalningsskyldig.

Varför skulle TS bli det?
    Det må vara omoraliskt att bidra så lite men...
  • Alexi83
    Ela90 skrev 2020-04-03 17:02:51 följande:

Återbetalningsskyldig för vaddå? Ts har rätt till aktivitetsstöd (eller om det är sktivitetsersättning). Vad ts sedan gör för sina pengar är inget FK bryr sig om. Aktivitetsstöd/ersätting är inte samma om socislbidraf.
  • Ela90

Jag säger bara att om dom har en kontroll vilket dom ibland har (detta vet jag då min syster får pengar från försäkringskassan) och vill kolla in hennes ärende noggrannare, och då ser vart pengarna går till så kan hon bli återbetalningsskyldig på de belopp hon lagt på annat som inte räknas som nödvändigt och som hon uppgett , dvs busskort kläder mat mediciner. Du kan även bli av med ditt bidrag då dom inser du uppenbarligen inte behöver det.

Och jag vet detta pga en liknande situation hände min syster.

• Anonym (FK)
    Ela90 skrev 2020-04-04 06:45:56 följande:

Jag säger bara att om dom har en kontroll vilket dom ibland har (detta vet jag då min syster får pengar från försäkringskassan) och vill kolla in hennes ärende noggrannare, och då ser vart pengarna går till så kan hon bli återbetalningsskyldig på de belopp hon lagt på annat som inte räknas som nödvändigt och som hon uppgett , dvs busskort kläder mat mediciner. Du kan även bli av med ditt bidrag då dom inser du uppenbarligen inte behöver det.

Nej, det kan hon inte alls bli! Hemskt när folk skriver totalt felaktiga saker här och sedan dessutom poängterar det i ytterligare inlägg.

Har man beviljats ett bidrag eller ersättning så har man det. Vill man lägga pengarna på hudvårdsprodukter, oxfile eller supa upp dem så är det ingen som bryr sig om det. Det är inte riktiade pengar över huvud taget.

I det här fallet skriver TS aktivitetsstöd men sannolikt menar hon aktivitetsersättning men det spelar ingen roll för svaret oavsett, man får använda sina pengar så som man behagar.
  • Alexi83
    Ela90 skrev 2020-04-04 06:45:56 följande:

Men nej, hon blir återbetalningsskyldig och fk skriver i vad man använder sitt aktivitetssstöd/ersättning till.

Att fk väljer att kontrollera din syster ärende noggrannare handlar inte om vad hon lägger pengarna på utan det handlar om hon har rätt till att få pengarna eller inte.

Så sluta säg saker du inte vet ett skit om.
Svar på tråden Är fk noggranna vart ens aktivitetsstöd går?