Anonym (jösses) skrev 2020-04-05 11:09:05 följande:
Nu pratade vi ju om kokain och inte om cannabis, eller?
Sedan kanske inte allt är jämförbart heller. Du skrev (eller om det var den andra) att öl orsakar skada, lidande, död.
Då borde man kanske förbjuda alkohol också då? Eftersom det är värst. Samtidigt som om droger blev lagliga, tunga droger, så förstår ju alla att de skulle bli värre än alkohol.
Sedan vill väl ingen ha droger eller fylla runt sina barn, hoppas jag! Inte om man är en bra förälder.
ej vi diskutera ordanvändning för intag av droger där kokain , mdma och cannabis är tidigare nämnt.
"Sedan kanske inte allt är jämförbart heller. Du skrev (eller om det var den andra) att öl orsakar skada, lidande, död"
Du fel citerar och tar det ur kontext.
Allt går att jämföra och mäta så länge alla parter är överens om metod och förutsättningarna.
Det jag pratade om var skador från cannabis kontra alkohol. I det fallet finns det gott om statistik och evidensia som stödjer att cannabis är med hästlängder det säkrare alternativet.
"Då borde man kanske förbjuda alkohol också då? "
Eller så kan man kan både alkohol och cannabis vara lagligt... det ena utesluter inte det andra.
"Eftersom det är värst."
Värre än vad, påstår vem?
"Samtidigt som om droger blev lagliga, tunga droger, så förstår ju alla att de skulle bli värre än alkohol"
Här hittar du på en massa. Jag har aldrig påstått att legalisering av alla droger är fördelaktigt eller önskvärt.
Men hade inte Portugal stora framgångar med legalisering av alla droger. Så vad alla förstår är troligen vad dom tror sig veta.
"Sedan vill väl ingen ha droger eller fylla runt sina barn, hoppas jag! Inte om man är en bra förälder."
En bra förälder sitter inte och hävlar ur sig subjektivitet som en göselspridare. Denna tar heller inte saker ur kontext och lägger ord i munnen på andra.
En bra förälder är den som inser att världen inte är svart vit och perfekt.
Att ha berusade personer runt sina barn är kanske inte önskvärt, men om man måste välja så väljer jag alla dagar i veckan en som är hög på cannabis runt mina barn.
I Värsta fall käkar han kakor/godis eller somnar framför dom. Det låter hemskt eller hur inte som alkohol där vissa blir aggressiva, gör hemska saker dom normalt aldrig gör och kanske dör pga förgiftning visst låter alkohol lindrigare?