• Anonym (Liv)

Min nya kille partyknarkar!

Min nya kille tar droger i festsammanhang. Han har berättat det själv och om jag inte hade vetat det hade jag aldrig gjort slut. Men jag har barn, kan man verkligen dra in sina barn i ett sånt förhållande med en kille som kanske kommer ha droger på sig osv? Eller förvara det i vårt gemensamma hem?

• Svar på tråden Min nya kille partyknarkar!
  • Xlr8
    Anonym (jösses) skrev 2020-04-04 21:55:13 följande:

Är väl en jävla skillnad på kokain och öl!

Inte enligt vad man anser i vissa länder.

Om öl är tillåtet så borde cannabis vara tillåtet i Sverige.

I Amsterdam är det tillåtet och ingen skulle klassa en joint i månaden som missbruk.

Det handlar mer om just hur brukande sker

Allt är inte svart och vitt i världen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Em) skrev 2020-04-04 08:02:07 följande:
    Nu är ju inte missbruksrisken den enda aspekten man bör tänka på. Hur resonerade du och dina vänner kring hela drogindustrin? Gängkriminalitet? Människor som utnyttjas och dör för att nu skulle få ett partyknark? Var det något ni ens reflekterade över?
    Just då ingenting, ärligt talat så fanns inte alls samma debatt om den biten för 20 år sedan som det gör nu. Men det är anledningen till att jag slutade för 15 år sedan då det började komma lite på tapeten. 

Men om man bortser från moral och lag och bara ser till själva droganvändandet och dess effekter så skulle jag säga att det går alldeles utmärkt att bruka utan att missbruka. Precis som det går alldeles utmärkt att bruka alkohol. 
  • Anonym (jösses)
    Xlr8 skrev 2020-04-05 10:27:09 följande:

Inte enligt vad man anser i vissa länder.

Om öl är tillåtet så borde cannabis vara tillåtet i Sverige.

I Amsterdam är det tillåtet och ingen skulle klassa en joint i månaden som missbruk.

Det handlar mer om just hur brukande sker

Allt är inte svart och vitt i världen.

Nu pratade vi ju om kokain och inte om cannabis, eller?

Sedan kanske inte allt är jämförbart heller. Du skrev (eller om det var den andra) att öl orsakar skada, lidande, död.

Då borde man kanske förbjuda alkohol också då? Eftersom det är värst. Samtidigt som om droger blev lagliga, tunga droger, så förstår ju alla att de skulle bli värre än alkohol.

Sedan vill väl ingen ha droger eller fylla runt sina barn, hoppas jag! Inte om man är en bra förälder.
  • Anonym (pappa)
    Anonym (jösses) skrev 2020-04-05 11:09:05 följande:

Båda borde avkriminaliseras för eget bruk. 

Sedan kanske inte allt är jämförbart heller. Du skrev (eller om det var den andra) att öl orsakar skada, lidande, död.

Då borde man kanske förbjuda alkohol också då? Eftersom det är värst. Samtidigt som om droger blev lagliga, tunga droger, så förstår ju alla att de skulle bli värre än alkohol.

Jag är absolut för en konsekvell linje. Antingen tillåter vi inte droger - eller så gör vi det. Får man använda kaffein, alkohol och nikotin så varför inte cannabis och kokain? 

Sedan vill väl ingen ha droger eller fylla runt sina barn, hoppas jag! Inte om man är en bra förälder.

Har du aldrig firat midsommar med familjen eller? 

• Anonym (jösses)
    Anonym (pappa) skrev 2020-04-05 11:17:46 följande:

Båda borde avkriminaliseras för eget bruk. 

Jag är absolut för en konsekvell linje. Antingen tillåter vi inte droger - eller så gör vi det. Får man använda kaffein, alkohol och nikotin så varför inte cannabis och kokain? 

Har du aldrig firat midsommar med familjen eller? 

Då röstar jag för att inget är lagligt.

Ja, jag har firat midsommar, med dans, blommor, god mat och tårta.

Aldrig alkohol och fylla.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (pappa) skrev 2020-04-05 00:16:23 följande:

Ja öl orsakar oändligt mycket mer skador och död. Samhällskostnaden ska vi inte ens försöka räkna ut. Alkohol är den absolut värsta drogen vi har.

Vet du hur man framställer kokain där i sydamerika? Vet du Hur många tunnor bensin som hälls på skiten för att framställa det? Vet du hur vägen är för kokain till sverige, hur många liv som offras på vägen från där kokainet framställs till dig? Hur mycket våld, vapen och liv som förstör av att ett gram ska nå din näsa i Sverige? Vet du att ditt kokain du tar har varit i flera främlingars rövar innan det når dig, på vägen hit?
  • Aurora Borrealis
    Anonym (pappa) skrev 2020-04-05 00:16:23 följande:

Ja öl orsakar oändligt mycket mer skador och död. Samhällskostnaden ska vi inte ens försöka räkna ut. Alkohol är den absolut värsta drogen vi har.

Vet du hur man framställer kokain där i sydamerika? Vet du Hur många tunnor bensin som hälls på skiten för att framställa det? Vet du hur vägen är för kokain till sverige, hur många liv som offras på vägen från där kokainet framställs till dig? Hur mycket våld, vapen och liv som förstör av att ett gram ska nå din näsa i Sverige? Vet du att ditt kokain du tar har varit i flera främlingars rövar innan det når dig, på vägen hit?
  • nihka
    Anonym (Liv) skrev 2020-04-03 16:38:00 följande:

Min nya kille tar droger i festsammanhang. Han har berättat det själv och om jag inte hade vetat det hade jag aldrig gjort slut. Men jag har barn, kan man verkligen dra in sina barn i ett sånt förhållande med en kille som kanske kommer ha droger på sig osv? Eller förvara det i vårt gemensamma hem?

Alternativet är förstås att han slutar, men annars bra drag. Förutom att han tar droger och du inte vet om det kommer eskalera så är det precis som du säger att det inte är något man vill ha runt barn även på en partynivå.

I det större perspektivet bidrar han ju även till den organiserade kriminaliteten. Utan köpare, ingen droghandel och droger en stor del av den organiserade brottsligheten.
  • Anonym (pappa)
    Anonym (jösses) skrev 2020-04-05 11:28:04 följande:
    Då röstar jag för att inget är lagligt.

Ja, jag har firat midsommar, med dans, blommor, god mat och tårta.

Aldrig alkohol och fylla.
    Det är jag med på. Så länge vi är konsekventa och inte moraliserar över enbart vissa droger. 
  • Anonym (pappa)
    Aurora Borrealis skrev 2020-04-05 13:46:39 följande:
    Jaha? Vet du hur man framställer kaffe och choklad i sydamerika som du sen sittar och knaprar på i Sverige? Fruktansvärt!
  • Anonym (Onyanserat)
    Anonym (pappa) skrev 2020-04-06 03:49:40 följande:
    Jaha? Vet du hur man framställer kaffe och choklad i sydamerika som du sen sittar och knaprar på i Sverige? Fruktansvärt!
    Ja precis, eller palmolja. Som förekommer i mängder med livsmedel som gemene man gladeligen skyfflar i sig utan tanke på all regnskog som skövlas, djurliv som utrotas och ursprungsbefolkning som drivs på flykt. 
  • Xlr8

ej vi diskutera ordanvändning för intag av droger där kokain , mdma och cannabis är tidigare nämnt.

"Sedan kanske inte allt är jämförbart heller. Du skrev (eller om det var den andra) att öl orsakar skada, lidande, död"

Du fel citerar och tar det ur kontext.

Allt går att jämföra och mäta så länge alla parter är överens om metod och förutsättningarna.

Det jag pratade om var skador från cannabis kontra alkohol. I det fallet finns det gott om statistik och evidensia som stödjer att cannabis är med hästlängder det säkrare alternativet.

"Då borde man kanske förbjuda alkohol också då? "

Eller så kan man kan både alkohol och cannabis vara lagligt... det ena utesluter inte det andra.

"Eftersom det är värst."

Värre än vad, påstår vem?

"Samtidigt som om droger blev lagliga, tunga droger, så förstår ju alla att de skulle bli värre än alkohol"

Här hittar du på en massa. Jag har aldrig påstått att legalisering av alla droger är fördelaktigt eller önskvärt.

Men hade inte Portugal stora framgångar med legalisering av alla droger. Så vad alla förstår är troligen vad dom tror sig veta.

"Sedan vill väl ingen ha droger eller fylla runt sina barn, hoppas jag! Inte om man är en bra förälder."

En bra förälder sitter inte och hävlar ur sig subjektivitet som en göselspridare. Denna tar heller inte saker ur kontext och lägger ord i munnen på andra.

En bra förälder är den som inser att världen inte är svart vit och perfekt.

Att ha berusade personer runt sina barn är kanske inte önskvärt, men om man måste välja så väljer jag alla dagar i veckan en som är hög på cannabis runt mina barn.

I Värsta fall käkar han kakor/godis eller somnar framför dom. Det låter hemskt eller hur inte som alkohol där vissa blir aggressiva, gör hemska saker dom normalt aldrig gör och kanske dör pga förgiftning visst låter alkohol lindrigare?
Svar på tråden Min nya kille partyknarkar!