• farman

Hur vill ni bo?

Hur skulle ni vilja bo?
    Boendekollektiv?
    Gemenskapsboende?
    Med andra , själv, Lägenhet eller villa?
    Staden eller landet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-06 16:18
    Bor nu med tre andra och trivs bra med det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-06 16:20
    I Södra stockholm lägenhet en trea.
    Dom som bor hos mig är 31 , 37 samt 13 år.

• Svar på tråden Hur vill ni bo?
  • Anonym (M)

I en villa i en småstad på Skånes västkust.

Nära till nödvändig service - cyklar ner i centrum på några minuter och det tar max tio minuter till tågstationen. Har också flera stora affärer inom några minuters promenad från villaområdet där jag bor.

Bra tågförbindelser till andra städer, t ex staden där jag jobbar, Helsingborg, Lund, Malmö, Göteborg och det går enkelt och snabbt att ta sig till Helsingör och Köpenhamn (när de väl öppnar gränsen igen). Det är en fantastisk tillgång att ha en stad som Köpenhamn bara någon timme bort!

Cyklar ner till havet på en kvart vilket är ovärderligt på sommaren. Hade jag kunnat ändra något kanske det hade varit att jag velat bo ännu närmre havet, men då hade jag offrar bekvämligheten att ha jättenära till bra mataffärer året runt. Har också en hel del fin natur inom räckhåll med bil, t ex Kullaberg och Söderåsen.

Vill inte bo i kollektiv utan med närmsta familjen.

• SweeneyTodd
    Anonym (Blåbär) skrev 2020-04-07 23:02:49 följande:
    Tillhör du målgruppen för gruppbostad eller varför uttrycker du dig på det viset? CP-skador leder inte per automatik till gruppbostad dessutom.
    Jag tillhör LSS, då jag har diagnosen Aspergers syndrom. 
  • Anonym (Blåbär)
    SweeneyTodd skrev 2020-04-08 08:14:29 följande:

Jag tillhör LSS, då jag har diagnosen Aspergers syndrom. 

Okej. Du har alltså inte en CP-skada. Det blir lite konstigt att kalla gruppboende för CP-boende dels då du inte har en CP-skada själv och dels då du kategoriserar alla med CP-skada i en enda grupp. Räcker med att skriva gruppboende:)
  • Anonym (L)

Gångpromenad från centrum i en lägenhet på 50 kvm.

• Anonym (O)

Oj... Om jag fick drömma så typ en fyra eller femma på Söder.

• Anonym (Nöjd)

Som jag bor idag: villa nära havet utan några nära grannar. Vi ser andra hus en bit ifrån, har två kilometer till affär, skola och dagis. Helt ljuvlig plats.

Om jag skulle ändra något skulle det vara avståndet till större stad. Vi har dock tre mil närmaste småstad (kommun med ca 65 000 personer).

• tjugoårsåldern

Mysig tråd Solig

Jag kommer (because I'm a doer!) bo utanför stan, i lantligare miljö i ett hus.
    Huset kommer vara stort. Kommer vara 2-3 våningar med ett plan för spelrum samt gästrum med toalett. Dels för jag skulle vilja ge mina barn det lugnet som det gör att bo avsides city och dels för jag insett vissa tankefel jag haft tex:
    åh vad skönt att bo central och åka med stadsbussar... MEN jag lär hur som helst köra bil för att hämta barn, storhandla ect.
    åh liksom kunna dricka på stan direkt och åka hem med bss/cykel... MEN lär väl inte hända hela tiden ;) och kan nog tigga skjuts av min man eller samåka/taxi (Y)

Jag vill vara nära min familj- viktigt med boendet och när man isolera (ungen kan inte cykla till donken när den känner för det) kan man med rätt vertyg bli sammansvetsade.

• Anonym (Katja)

Har tur och har lyckats ta mig dig jag vill bo. Det tog sig ett ta att få råd och jag hade också en del tur. Stor villa på landet nära stor stad med bra kollektivtrafik till stan och cykelavstånd till jobbet. Kan man ha det bättre

• PH76

Det där är en svår fråga och kommer bero väldigt mycket på när på året jag svarar och om jag får välj utanför Sverige eller inte.

Frågar du mig under hösten och vintern så kommer jag säga en större sekelskifteslägenhet (200kvm+) på Östermalm eller Vasastan, frågar du mig nu eller under sommaren så bor jag gärna i vårt hus i närförort med trädgård och pool. Men fick jag så skulle jag vilja ha strandtomt också.

Skulle jag tänja fantasin lite längre så skulle jag säga i en villa strax utanför Barcelona eller Paris, men jag vet att min fru inte vill det.

• farman
    PH76 skrev 2020-04-09 12:54:46 följande:

Det där är en svår fråga och kommer bero väldigt mycket på när på året jag svarar och om jag får välj utanför Sverige eller inte.

Frågar du mig under hösten och vintern så kommer jag säga en större sekelskifteslägenhet (200kvm+) på Östermalm eller Vasastan, frågar du mig nu eller under sommaren så bor jag gärna i vårt hus i närförort med trädgård och pool. Men fick jag så skulle jag vilja ha strandtomt också.

Skulle jag tänja fantasin lite längre så skulle jag säga i en villa strax utanför Barcelona eller Paris, men jag vet att min fru inte vill det.

Strandtom utanför Paris blir nog svårt.
  • PH76
    farman skrev 2020-04-09 15:49:19 följande:

Haha, ja jag tänkte på Stockholm i så fall.
  • Anonym (HB)
    Seine har strand här och där.

"Lite" längre utanför Paris ligger dessutom Atlanten.
  • farman
    Anonym (HB) skrev 2020-04-09 17:43:40 följande:
    Seine har strand här och där.

"Lite" längre utanför Paris ligger dessutom Atlanten.
    Aha!
    Jag är fransman och besökt Paris men inte sett någon strand.
    Fast lite för smutsigt för att bada?
  • farman
    Nordvästra Frankrike är fantastisk med mycket natur.
    Min kusin bor där i sin fars gamla vackra stenhus.
  • Akira Öken

Jag bor i mitt drömhus! Ljust, relativt nybyggt, gott om plats för ytterligare barn om vi får den lyckan, nära till både natur och storstad samt rejält med utomhusytor. Med en större trädgård vore det helt perfekt!

I framtiden bor jag i ett mindre hus vid vatten.

• Anonym (Drömgården)

Jag bor mitt drömhus. En stor hästgård i skåne med mycket mark ändå gångavstånd till affärer och jobb. Har även nära till Köpenhamn. Jag bor med man och barn precis som jag vill. Odlar egen mat, jagar i egen skog och har fullt med djur :)

• Jamesdio

En del av mig vill bo på en liten gård på landet, med möjlighet att ha lite djur. Men inte allt för långt ifrån en busslinje så man inte behöver åka bil till allt. En del av mig vill bo i en villa i ett litet samhälle med gångavstånd till affär, pizzeria, skola och busshållplats (dvs som jag bor nu fast jag bor i ett hyresparhus nu). Vill ha mitt eget med egen trädgård.

Har under mitt 50+ liv bott i: studentkorridor en bit utanför centrum, bostadsrättslägenhet centralt på liten ort, bostadsrättsparhus lite längre från centrum på samma ort, eget hus på landet långt ifrån bussen och ett par mil ifrån en större ort, bostadsrättsradhus en bit ifrån centrum på samma större ort, stor sekelskiftesvilla mitt i ett mindre samhälle ett par mil ifrån större ort, men med gångavstånd till buss och pizzeria, litet bondtorp i en liten håla flera mil ifrån större ort och utan buss och med två mil till närmaste (mindre) ort med bensinstation och affär.

Skulle aldrig vilja bo i kollektiv, eller hyra ut ett rum i min bostad.

• Anonym (Anonym)

Jag skulle helst bo i en sekelskifteslägenhet. I en mellanstor eller stor stad. Men då tänker jag endast på hur själva boendet ser ut, för sådana lägenheter är så vackra, och det är praktiskt att bo nära centrum.

Annars skulle jag egentligen vilja på landsbygden med buss-/ cykel-avstånd till city. Högst en halvtimme. :) Så det blir svårt att kombinera dessa två.

Anledningen varför jag inte vill bo i en stuga på landet är för att jag inte är händig nog att ta hand om den. Annars hade det varit drömmen, något avsides, mysigt och vackert med natur inpå knuten.

Svar på tråden Hur vill ni bo?