• Anonym (Engla)

4 veckors bebis. Läkarbesök. Skelar och ytliga blodkärl som en båge över magen.

Läkarbesöket på fyra veckors kontrollen slutade med remiss till barnläkare samt ögonläkare.

Bebis har ytliga blodkärl över magen som jag frågade om då jag tycker det ser konstigt ut. Läkaren tittade och sa att han inte visste varför det såg ut så. Blodkärlen är små, små röda streck och ligger som en båge på magen från höger till vänster och går på ovansidan naveln.

Bebis skelar även med höger öga tyckte läkaren. Det ögat faller liksom in mot näsan när bebis ligger på rygg och tittar rakt upp.

Läkaren trodde inte det var någon fara men kunde samtidigt inte svara på vad de ytliga blodkärlen berodde på eller vad det var.

Nu undrar jag om någon här varit med om samma. Skelningen eller blodkärlen.

• Svar på tråden 4 veckors bebis. Läkarbesök. Skelar och ytliga blodkärl som en båge över magen.
  • cleoeme

Aldrig blivit någon remiss men min lilla flicka skelade också. Avtog vid 2 månader.

• Anonym (Engla)
    cleoeme skrev 2020-04-09 19:07:58 följande:

Aldrig blivit någon remiss men min lilla flicka skelade också. Avtog vid 2 månader.

Tack för svar!
  • Arek

Så små barn får skela men ska kunna fästa blicken emellanåt så man märker att den iakttar. Ganska vanligt med skelning, brukar växa bort. Om skelning eller misstanke om skelning vid 5-6mån skickar vi remiss till ögonläkare. Men följ din läkares bedömning och gå på de undersökningar den rekommenderar. /bvc-läkare

• Anonym (Engla)
    Arek skrev 2020-04-09 20:19:30 följande:

Så små barn får skela men ska kunna fästa blicken emellanåt så man märker att den iakttar. Ganska vanligt med skelning, brukar växa bort. Om skelning eller misstanke om skelning vid 5-6mån skickar vi remiss till ögonläkare. Men följ din läkares bedömning och gå på de undersökningar den rekommenderar. /bvc-läkare

Ja det var det jag misstänkte. Bebis kan både fästa blicken och följa föremål. Du vet inte vad blodkärlen på magen kan vara? Någon skrev tecken på bindvävssjukdom..
  • Eva27

Hej! 

vet att detta är en gammal tråd men undrar om ni fick nåt svar på blodkärlen på magen? 

min 5 veckors har också det, ungefär so
     en båge. 

de har varit där sedan dagen han föddes men blir tydligare för varje dag. 

har ni fått nån klarhet ? Hej 👋 

Svar på tråden 4 veckors bebis. Läkarbesök. Skelar och ytliga blodkärl som en båge över magen.