• Häxansurtantdeluxe

Råd inför förlossning att undvika att drabbas av panik

Min första förlossning gick enligt regelboken, MEN när krystvärkarna kom så fick jag sådan panik så jag visste inte vart ja skulle ta vägen... det var den fruktansvärda känslan av att ha ett glödande vedträ uppkört i röven som orsakade paniken... hyperventilerade och ville bara fly från allt!

hur har ni gjort för att undvika att få panik när smärtan/obehaget är som värst?

Nu inför förlossning nr 2 så tänker jag att mannen ska försöka påminna mig om att smärtan är övergående och att den inte är för alltid och att det kanske kan hjälpa mig mentalt att våga ?möta? smärtan, men det vet ja ju inte om det fungerar när man väl ligger där ;) Minnet av att känna att man är inlåst i sin egen kropp skrämmer mig och vill inte känna så igen eftersom att bortsett från paniken var det en häftig upplevelse! Detta är förmodligen sista barnet och vill ha en positiv sista förlossning <3

• Svar på tråden Råd inför förlossning att undvika att drabbas av panik
  • Solblomma30

Jag har fött fyra barn. Tre förlossningar med bara lustgas som smärtlindring och en förlossning med spinalbedövning. De tre första förlossningarna var som du beskrev oerhört smärtsamma under slutfasen. Den smärtan alltså. Aj som fan. Så när jag födde fyran bestämde jag mig för att jag aldrig mer skulle behöva ha så ont, och jag fick en ryggbedövning när jag kom in till sjukhuset. Det var så sjukt bra. En sån fantastisk känsla av lättnad. Smärtan bara försvann. Den gick från 10/10 till 2-3/10. Sen gjorde det mer ont igen när jag skulle krysta, men det var ändå bara 7/10 kanske i smärta. Den där brinnande smärtan i underlivet när huvudet skulle ut fick jag inte heller. Det tryckte mycket, men brann inte. Ryggbedövningen satt kvar efter förlossningen också, så det gjorde inte ont när barnmorskan masserade livmodern efteråt och undersökningen efteråt där de kollar bristningar osv kändes inte alls. Jag var pigg och glad efteråt, eftervärkarna kändes knappt och jag kunde till och med gå på toaletten nästan utan ont!

Så det är mitt bästa tips! Skit i peppiga tankar osv, det hjälper ändå inte när man ligger där och det känns som att någon försöker såga av en bäckenet. Kör på en rejäl bedövning istället ;) Det funkar oftast mycket bättre!

• Vevoz

Ta epidural, för mig försvann så mycket av smärtan då. Hade värkar för fullt men inte alls ont innan krystvärkarna kom. Dem kändes men utan epiduralen hade det nog varit olidligt

• Physalis

Brukar du kunna avstyra panik och sånt annars? Om inte tycker jag du ska fråga om någon kurs eller boktips av din barnmorska. Jag har ingen egen erfarenhet av någon kurs men många beskriver att det varit räddningen med t ex profylaxkurs. Själv tycker jag att läsa litteratur själv ger en djupare förståelse och hjälp att tänka och analysera än tips från andra, som gärna blir mer förenklade och ytliga.

Jag hade en bok som jag tyckte var bra. Den heter "att föda utan rädsla". Jag läste dock mest om själva förloppet och vilka smärtlindringar som fanns, för det lugnade mig. Men det finns mer i boken och jag vet att den är omtyckt av många.

Korrekturläser som en kratta
  • Solblomma30
    Häxansurtantdeluxe skrev 2020-04-11 10:26:30 följande:

Tack för era tips! Hade gärna tagit eda men tyvärr får jag inte det eftersom jag har problem med min rygg :(

Du har säkert stenkoll själv men jag måste ändå bara fråga om du har dubbelkollat att ryggbedövning inte kommer på fråga? Jag har diskbråck i L5/S1 och enligt barnmorska skulle det absolut inte gå med ryggbedövning men när jag bytte barnmorska så fick jag min journal tittad på av narkosläkare som genast sa att det gick bra att lägga bedövningen högre upp. Och vid nästa förlossning fick jag spinal som lades högre upp och som funkade utan problem eller biverkningar. Du kanske har helt annan problematik såklart.
  • Fulkultur
    Häxansurtantdeluxe skrev 2020-04-11 10:26:30 följande:

Tack för era tips! Hade gärna tagit eda men tyvärr får jag inte det eftersom jag har problem med min rygg :(

Hej! Jag kan inte heller ta eda pga ryggen. Men jag tyckte lustgasen var tillräcklig för att ta bort de värsta smärttopparna. Var nära att få en ångestattack under förlossningen när barnet fastnade men lyckades avstyra den på något sätt. Förstår din rädsla, men jag tror visst att du kan ta kontroll över rädslan, börja redan nu så du har tid på dig. Har inte läst boken som physalis rekommenderade men har hört mycket bra om den och kommer själv läsa den denna gång. Finns väl också samtalshjälp att få för förlossningsrädsla?Profylaxkursen berör inte så mycket ångesten men bra tekniker för att hantera smärtan och det tycker jag är viktigt. Kram till dig.
  • LifeOfBullshit

Jag trodde att jag skulle få panik under förlossningen. Men det som "räddade" mig var att ha fullt fokus på andningen. Tanken att om jag slutade fokusera så skulle det kanske bli värre. När en värk började så räknade jag i huvudet och när toppen var över och det ebbade ut så slutade jag räkna och när nästa värk kom så började jag om. Då visste jag att när jag kommer till 15 (eller vad det nu var) så skulle värken nå sin topp och den skulle släppa. Då var jag beredd på smärtan, fokuserade på andningen och visste att nu är det snart över. Nu hade jag en väldigt snabb och sjukt intensiv förlossning på 6 timmar så jag kan tänka mig att det är lite annorlunda med längre förlossningar.. sen kan jag rekommendera sterila kvaddlar. Det gjorde apont när de sattes men värkarna efteråt var inte alls lila intensiva. Lustgas gjorde även att jag glömde bort hur ont värkarna gjorde när det var uppehåll. Det hjälpte mig behålla förståndet och fokus ^^ lycka till!

Ida 3/1 2019
Svar på tråden Råd inför förlossning att undvika att drabbas av panik