• lesbiskochfeminist

Studentbostad

Tja! Jag vill ta mig ifrån denna håla tog studenten för några år sen men har inte börjat högskolan ännu. Hur som helst hur finansierar jag min bostad säg att hyran ligger på 4000 CSN på 3700. Lån vill jag helst inte ta. Vad är en rimlig hyra och kan man få typ bostadsbidrag och liknande?

• Svar på tråden Studentbostad
  • nnnnnnnn

Det finns bara 2 vägar att gå:
    1) Ta lånet med och se det som att du kommer få en lönesänkning i och med ditt CSN-lån, men att du aldrig kommer få så bra ränta mer i ditt liv.
    2) Jobbar så mycket du behöver för att klara dej, vid sidan av dina studier. Vissa jobb går bra att sköta trots studier, vet de som tex suttit i biljettkassor vid färjor eller entreer och kunnat plugga mycket under en arbetsdag. De har haft massor att göra i sjok, tex jobbat som en galning i 15-20 min, sedan har det varit folktomt ett tag = fått lov att ta upp sina böcker och plugga. Så tex 8 h arbete = 4-6 h pluggande, så de har fixat studierna trots arbetet. Jobbar man dessutom lör + sön, så är det ju ren bonus! Man klarar sina studier på veckodagarna, men kan ligga före i pluggandet eller spetsa tentorna pga extrapluggandet under helgerna.

• Sandrasöt88

Varför tror du att vanligt folk tar studielån? Det är inte för att kunna supa varje helg, utan för att just kunna betala hyran och all litteratur. Du låter som en söndercurlad millennial.

• XLinaX

Jag klarade mina högskolestudier utan lån. Jobbade ca 50%. Lite mindre inför tentor, mer vid högtider.

Vi var 2 pers som delade en 2:a. Blev billigare än studentrum.

Du får kolla vad studentrum/lägenhet ligger på för hyra i den stad du önskar studera.

Konsumentverket har bra tabeller för vad mat, hygien, nöje, telefon, resor mm kostar per månad så du kan lägga upp en budget.

Bäst är om du har ett sparkapital tillgängligt. Det brukar kosta rätt mycket vid terminsstart med alla böcker osv.

• Spanguolis

Ta lånet och var tacksam att du kan få låna med nästan ingen ränta. Behöver du inte pengar, spara på sparkonto eller börsen. Jag har gjort det och renoverat hus för pengarna samt investerat lite. 

Ett sånt bra erbjudande som CSN lån kommer aldrig mer när du är vuxen

• Noname00

Om du har möjlighet med hjälp av en förälder, köp en liten etta och betala med studielånet.
    Att ta en studentlägenhet är bara att kasta pengarna i sjön.

• Jamesdio

Rimlig hyra beror ju på var du tänker plugga. Solklart är att 3700 inte räcker till hyra och omkostnader. Bostadsbidrag går att få och baseras på hyran och inkomsten, så tänker du jobba vid sidan om studierna får du se upp så du inte blir återbetalningsskyldig. Tänk också på att vissa studier är svåra att kombinera med arbete.

• Mint

Det är ju inte bara hyran du ska betala heller, utan mat, kurslitteratur, ev. kollektivtrafik, andra räkningar (el, försäkring, mobil), hemresor och nöjen.

Räkna med att hela studielånet+bidraget behövs. Men även det blir ganska tajt.

Så om du inte vill låna kommer du behöva ett extrajobb som inbringar ungefär lånesumman.

Bostadsbidrag kan du få. Bidrag och lön räknas som inkomst, men inte lån.

Svar på tråden Studentbostad