• Anonym (Otrogen)

Vårt förhållande blev bättre efter otroheten

Min man var otrogen mot mig när vi hade varit tillsammans i ca två år. Han träffade en tjej som han blev attraherad av och då hade vårt förhållande varit svajigt ganska länge, vi var båda osäkra och svartsjuka och bråkade mycket pga det. Vi älskade varandra och hade mycket fint som förenade oss också, men vi började nog båda komma till gränsen där vi inte orkade mer drama och hade börjat fundera på allvar på om vi skulle bryta upp. Otroheten blev en vändpunkt för oss. Just det som vi båda hade varit så rädda för och grälat om, skedde. Min man berättade om otroheten för mig, han var ångerfull och svor att det aldrig ska hända igen. Han sa att det här hade fått honom att inse hur mycket han älskade mig. Det var fruktansvärt med alla bilder i huvudet, särskilt eftersom tjejen verkligen var jättesnygg och jag kunde inte låta bli att jämföra mig själv mot henne (jo jag hittade en bild på henne i min mans telefon, hon sitter halvnaken i sängen och ser ut som en jävla sexängel)

Jag kände mig så förrådd och ville hämnas, jag tänkte faktiskt att det skulle vara ett sätt för mig själv att bränna mina broar så att det skulle bli lättare att lämna honom så jag var själv otrogen med en kille som jag visste var intresserad av mig (ett riktigt kap han med). Jag kunde ju inte låta bli att jämföra dem under akten och varken känslorna eller sexet var ju på samma världskarta ens... efteråt låg jag och kände mig bara så tom och saknade min man.

Efter det kände jag mig märkligt lugn. Ligget med den andre betydde ju absolut ingenting för mig och jag älskade fortfarande min man. Jag tänkte att kanske var det såhär han också kände? Jag bestämde mig för att förlåta honom och på något sätt kändes det som att nu var vi kvitt. Jag berättade aldrig för min man om min otrohet, det fick vara min hämnd för att han svek mig först och jag ville inte riskera att det förstörde våra sköra försök att lappa förhållandet. Dessutom ville jag att han skulle fortsätta ha dåligt samvete för vad han gjort. Jag hade förstås gruvliga samvetskval för min otrohet och för att jag ljög för honom men samtidigt var det en bitterljuv känsla, och ångerfull som jag var ansträngde jag mig också för att vara god och snäll mot honom. Så två fel blev faktiskt konstigt nog ett rätt för oss... vi förändrade vårt beteende, blev mer rädda om varann och fick ett ännu starkare och förtroligare band till varandra. Vi pratade massor, grät och bråkade men bestämde oss för att börja lita på varandra och lovade varann att aldrig någonsin svika den andra. Det var inte lätt, jag hemsöktes av filmer som spelades upp i mitt huvud men med tiden bleknade de och kom alltmer sällan. Nu har det gått några år, vi har gift oss och vi är mer säkra än någonsin på varandra. Otroheten blev en ruskig väckarklocka för oss båda, en insikt om vad vi höll på att förstöra. Men i vårt fall blev det faktiskt otroheten som räddade vårt förhållande.

Man får alltid höra att en gång otrogen är alltid otrogen, otrohet går aldrig att förlåta. I folks ögon verkar det nästan vara det skamligaste man kan göra, att förlåta en otrogen partner. Jag menar att det inte alls behöver vara så. Jag vet hur jag själv känner, jag vet i mitt hjärta att jag aldrig någonsin kommer att svika min man igen, vare sig genom otrohet eller på något annat sätt. Vi har kämpat oss igenom det här och det har fått oss att bli sammansvetsade till döden. Jag kan inte föreställa mig något som ska kunna komma emellan oss efter det här.

Det finns en miljon trådar om otrohet där det enda svaret som ges är att lämna, så det skulle vara intressant att höra om det finns någon mer som har samma erfarenhet och har lyckats bygga upp ett förtroende som har raserats till grunden? Har ert förhållande t.o.m blivit bättre efter otroheten?

• Svar på tråden Vårt förhållande blev bättre efter otroheten
  • Anonym (Kärleken är stark)
    Anonym (bdrgn) skrev 2020-04-14 18:09:21 följande:
    De flesta bedragna håller inte med dig om att "Otrohet är inte så dåligt".
    Ja men du måste väl ändå kunna läsa och förstå att det inte är jag som påstår detta,
    utan det är bara ett citat av den kända författaren Nils Kjaer, från någonstans omkring år 1900!

Jag förstår att det blev ett litet missförstånd där.
    Men välkommen om du vill framföra något eller fråga om något som gäller det jag har skrivit i tråden?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 18:26:30 följande:
    Ja men du måste väl ändå kunna läsa och förstå att det inte är jag som påstår detta,
    utan det är bara ett citat av den kända författaren Nils Kjaer, från någonstans omkring år 1900!

Men välkommen om du vill framföra något eller fråga om något som gäller det jag har skrivit i tråden?
    Ok, så nu vet vi att Nils Kjaer tyckte så omkring år 1900. Men på vilket sätt är det relevant för tråden och vad tycker du själv? Håller du med Nisse?
  • Anonym (bdrgn)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 18:26:30 följande:

Det var inte alls tydligt att du "citerade" Nils Kjaer i din inledande mening. Det var dessutom du som valde vad du ville framföra av hans åsikter.

Däremot var jag tydlig med att de flesta bedragna inte alls instämmer med "otrohet är inte så dåligt".
    Anonym (bdrgn) skrev 2020-04-14 20:40:15 följande:
    Det var inte alls tydligt att du "citerade" Nils Kjaer i din inledande mening. Det var dessutom du som valde vad du ville framföra av hans åsikter.

Däremot var jag tydlig med att de flesta bedragna inte alls instämmer med "otrohet är inte så dåligt".
    Ber om överseende om det inte var tillräckligt tydligt för dig. Ett missförstånd som trots allt är ganska oförargligt i sammanhanget.

Jag vet inte hur du kan göra dig till tals för de flesta bedragna men trots det så säger jag inte alls emot dig.

Läs gärna mitt inlägg #13 som är mitt seriösa försök att besvara TS,
    diskutera gärna mitt inlägg och välkommen med frågor eller invändningar.
    För att få till en vettig diskussion hoppas jag att du vill försöka att skilja på sak och person?
  • Anonym (bdrgn)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 21:39:31 följande:
    Ber om överseende om det inte var tillräckligt tydligt för dig. Ett missförstånd som trots allt är ganska oförargligt i sammanhanget.

Jag vet inte hur du kan göra dig till tals för de flesta bedragna men trots det så säger jag inte alls emot dig.

Läs gärna mitt inlägg #13 som är mitt seriösa försök att besvara TS,
    diskutera gärna mitt inlägg och välkommen med frågor eller invändningar.
    För att få till en vettig diskussion hoppas jag att du vill försöka att skilja på sak och person?

Jag har nu läst ditt inlägg #13, och ni verkar ha lyckats ovanligt bra, grattis!

Jag hävdar dock fortfarande att få bedragna tycker att otroheten var bra för förhållandet. Skulle inte ens du tycka att det vore bättre om det aldrig hänt?

• Anonym (Frugan)

Jag var otrogen mot min make för 7 år sedan. Vår relation var riktigt dålig i nästan ett år efter att allt kommit fram men efter det förbättrades relationen successivt.

Vår kommunikation blev bättre, vi blev båda två ärligare mot varandra och mycket mer uppmärksamma på hur den andra mådde.

Idag är relationen väldigt bra och vi gifte oss för två år sedan. Trots det önskar jag att otroheten aldrig ägt rum, det var mitt livs misstag.

• Sagoflickan
    Anonym (Frugan) skrev 2020-04-15 17:48:57 följande:

Jag var otrogen mot min make för 7 år sedan. Vår relation var riktigt dålig i nästan ett år efter att allt kommit fram men efter det förbättrades relationen successivt.

Vår kommunikation blev bättre, vi blev båda två ärligare mot varandra och mycket mer uppmärksamma på hur den andra mådde.

Idag är relationen väldigt bra och vi gifte oss för två år sedan. Trots det önskar jag att otroheten aldrig ägt rum, det var mitt livs misstag.

Så härligt att höra att ni tog er vidare från otroheten och är lyckliga (-re). Jag förstår att du ändå önskar att otroheten aldrig hänt. En otrohet är aldrig något bra men det kan, tro det eller ej, komma något gott ur krisen som uppstår. Det är du, signaturen Kärleken är stark och snart förhoppningsvis även jag bevis på. 
  • Anonym (Line)
    Anonym (Otrogen) skrev 2020-04-13 00:09:04 följande:

hon sitter halvnaken i sängen och ser ut som en jävla sexängel)

Du attraheras av andra kvinnor? Kanske vore härligare att vara otrogen med en annan kvinna Flört
    Anonym (bdrgn) skrev 2020-04-15 17:31:04 följande:

Jag har nu läst ditt inlägg #13, och ni verkar ha lyckats ovanligt bra, grattis!

Jag hävdar dock fortfarande att få bedragna tycker att otroheten var bra för förhållandet. Skulle inte ens du tycka att det vore bättre om det aldrig hänt?

Det har jag redan svarat på.

Otroheten var självfallet inte bra för vårt dåvarande förhållande, jag har ju själv t ex använt ordet katastrof.

Min uppfattning är att om det inte hade hänt, om vi inte hade gått igenom den gemensamma utvecklingen, och bådas våra personliga individuella utvecklingar, som vi sedan gjorde så hade vi inte varit lika lyckliga och inte haft det fantastiska förhållandet som vi har idag.

Efter eget val har jag bestämt mig för att jag vill inte vara en person som går omkring och ångrar saker, så det gör jag inte och inte heller ägnar jag mig åt ältande.
  • Anonym (Detvöxerbroccoliepåmånen)

Den stora miljonerkronorsfrågan är:
    Tror ni att de som varit otrogna skulle förlåta er om ni var otrogna, lika lätt som ni förlåtit dem?

• Sagoflickan
    Anonym (Detvöxerbroccoliepåmånen) skrev 2020-04-16 16:04:32 följande:

Tror ni att de som varit otrogna skulle förlåta er om ni var otrogna, lika lätt som ni förlåtit dem?

Ja

Vet inte om du frågar mig?
    Om du läst mina inlägg så framgår att jag inte har förlåtit, utan jag har valt andra verktyg för att lägga det bakom mig och gå vidare i livet som en lycklig människa. Den händelsen definierar inte mig som person, ligger långt bakom mig och har ingen betydelse i mitt liv.
    Kärlek och en hel del andra positiva aspekter är sådant som har stor betydelse i mitt liv.

För mig är det ingen fråga alls. Jag förstår inte varför jag skulle ställa mig den frågan, vad skulle vara syftet? Vad skulle svaren innebära och vad positivt skulle det kunna medföra, oavsett om svaret är ja eller nej?
    För mig personligen är det en helt ointressant frågeställning och svaret kan inte ge mig någonting.

Du som ställer frågan, "miljonerkronorsfrågan", på vilket sätt anser du den vara relevant? Vad skulle det ge dig att få ställa frågan och vad skulle du få ut av svaret?
    Kanske du tänker typ att det ska vara rättvist, om du förlåter så måste också den andre förlåta, annars blir det inte rättvist?
    Kan det ligga något i denna min tolkning?

Jag bryr mig inte särskilt mycket om att lägga energi på vad som eventuellt är rättvist eller orättvist. Jag konstaterar bara att världen inte är rättvis men att det är inget som jag låter påverka mitt liv eller mitt mående. Jag tycker att jag har det väldigt bra, om någon annan har det ännu bättre på någon punkt så är jag glad för hans eller hennes skull.
    Men det här hänger kanske delvis ihop med att jag sedan lång tid tillbaka aldrig låter avundsjuka eller svartsjuka påverka mig eller vårt liv.
  • Anonym (bdrgn)

I mitt fall nej. Och ändå har jag inte varit otrogen ens som hämnd.
  • Anonym (Kvinna86)

Väldigt intressant tråd. Jag har skrivit i min egna tråd om min mans otrohet några veckor efter vårt bröllop. Signaturen ?kärleken är stark?S tankar om att man inte måste förlåta men kan ändå gå vidare fångade mig och jag har funderat på det hela eftermiddagen. Det sätter huvudet på spiken. Jag vet fortfarande inte vad det bär hän men jag funderar starkt på att gå vidare med min man just för att kärleken är så stark och det var tacksamt att ta del av den här tråden för att få bort skuldkänslan av att vara naiv och agera ?fel?.

• Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-16 17:33:47 följande:
    Vet inte om du frågar mig?
    Om du läst mina inlägg så framgår att jag inte har förlåtit, utan jag har valt andra verktyg för att lägga det bakom mig och gå vidare i livet som en lycklig människa. Den händelsen definierar inte mig som person, ligger långt bakom mig och har ingen betydelse i mitt liv.
    Kärlek och en hel del andra positiva aspekter är sådant som har stor betydelse i mitt liv.

För mig är det ingen fråga alls. Jag förstår inte varför jag skulle ställa mig den frågan, vad skulle vara syftet? Vad skulle svaren innebära och vad positivt skulle det kunna medföra, oavsett om svaret är ja eller nej?
    För mig personligen är det en helt ointressant frågeställning och svaret kan inte ge mig någonting.

Du som ställer frågan, "miljonerkronorsfrågan", på vilket sätt anser du den vara relevant? Vad skulle det ge dig att få ställa frågan och vad skulle du få ut av svaret?
    Kanske du tänker typ att det ska vara rättvist, om du förlåter så måste också den andre förlåta, annars blir det inte rättvist?
    Kan det ligga något i denna min tolkning?

Jag bryr mig inte särskilt mycket om att lägga energi på vad som eventuellt är rättvist eller orättvist. Jag konstaterar bara att världen inte är rättvis men att det är inget som jag låter påverka mitt liv eller mitt mående. Jag tycker att jag har det väldigt bra, om någon annan har det ännu bättre på någon punkt så är jag glad för hans eller hennes skull.
    Men det här hänger kanske delvis ihop med att jag sedan lång tid tillbaka aldrig låter avundsjuka eller svartsjuka påverka mig eller vårt liv.
    Så kort sagt ditt sätt att hålla ihop är att strunta i om hur ni beter er mot varandra är rättvist eller orättvist?

Tja då är det väl i stort sett ok att göra lite som man vill och fullständigt strunta i vad en partner tycker och hur det påverkar ens partner för om det man gör är rättvist eller inte är ju helt ointressant?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-16 17:57:23 följande:

Väldigt intressant tråd. Jag har skrivit i min egna tråd om min mans otrohet några veckor efter vårt bröllop. Signaturen ?kärleken är stark?S tankar om att man inte måste förlåta men kan ändå gå vidare fångade mig och jag har funderat på det hela eftermiddagen. Det sätter huvudet på spiken. Jag vet fortfarande inte vad det bär hän men jag funderar starkt på att gå vidare med min man just för att kärleken är så stark och det var tacksamt att ta del av den här tråden för att få bort skuldkänslan av att vara naiv och agera ?fel?.

Nja är det verkligen huvudet på spiken. Att man sällan förlåter en otrohet utan hittar bara sätt att gå runt det är ju inte direkt någon nyhet, det är något som sägs i stort sett all parterapi.

Problemet ligger snarare i HUR man gör för att komma runt det. Och där blir det ju klart mer komplext. Och om man läser lite närmare i hur hon resonerat i sitt sätt att komma runt otroheten så kan man ju se en del ganska märkliga argument som tex att "rättvist eller orättvist" är totalt ointressant... vad betyder det i praktiken? Om rättvisa inte spelar någon som helst roll så är det i praktiken fritt fram att göra som man vill och totalt skita i vad det betyder för sin partner.. för om det man gör är rättvist eller ej är ju ointressant, eller?

Vad gäller din erfarenhet så förstår jag absolut att du saknar din partner och i din tråd diskuterades det livligt varför du hela tiden försökte hitta sätt att förminska, normalisera och rättfärdiga hans beteende, och det mest för att du själv var livrädd för att förhållandet skulle ta slut, och du var själv medveten om att du stoppade huvudet i sanden.

Så visst kan man förstå att allt som säger att det går att komma över en otrohet är tilltalande för dig, men innan du bara tar till dig "det går att rädda förhållandet" så borde du även fundera över HUR och till vilket pris och hur du kommer må i ett sånt förhållande. För det handlar inte bara om att förhållandet ska överleva, det handlar ju lika mycket om att du ska kunna trivas i ert förhållande och känna dig trygg... kommer du verkligen må bra av att bara lägga dig platt och låta din man bete sig precis hur han vill och du ska bara förlåta allt? Kommer du verkligen må bra i ett förhållande där man struntar i vad som är rättvist eller orättvist?

Vilket förhållande som helst kan överleva om den ene läger sig platt, gör om lla sina värderingar, suddar bort all sin stolthet och accepterar allt från den andra. Men sen har vi ju frågan är hur kommer du må? Vad kommer det göra med din självkänsla?
    Anonym (man) skrev 2020-04-16 18:06:43 följande:
    Så kort sagt ditt sätt att hålla ihop är att strunta i om hur ni beter er mot varandra är rättvist eller orättvist?

Tja då är det väl i stort sett ok att göra lite som man vill och fullständigt strunta i vad en partner tycker och hur det påverkar ens partner för om det man gör är rättvist eller inte är ju helt ointressant?
    Det är dina tråkiga tolkningar, ditt sätt att se på livet och kärleken och det är den inställning som du själv väljer att ha.
    Allt det där får stå för dig.

Jag kan inte finna något samband mellan dina egna negativa tolkningar och det som jag har skrivit.
    Inget i dina val av negativa tolkningar har för mig något som helst samband med mig, inget samband med att jag hellre väljer kärleken och inget samband med mitt sätt att leva mitt liv.
    Du gör självfallet ditt eget val och jag önskar dig lycka till.
  • Anonym (Natta)

Kärleken är stark: Att du orkar diskutera med dessa människor. Ignorera dem. 

• Anonym (bdrgn)
    Anonym (Natta) skrev 2020-04-16 19:27:04 följande:

Kärleken är stark: Att du orkar diskutera med dessa människor. Ignorera dem. 

Tycker du att de som inte fick det bättre efter otroheten inte är värda att diskuteras med?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-16 18:54:33 följande:
    Det är dina tråkiga tolkningar, ditt sätt att se på livet och kärleken och det är den inställning som du själv väljer att ha.
    Allt det där får stå för dig.

Jag kan inte finna något samband mellan dina egna negativa tolkningar och det som jag har skrivit.
    Inget i dina val av negativa tolkningar har för mig något som helst samband med mig, inget samband med att jag hellre väljer kärleken och inget samband med mitt sätt att leva mitt liv.
    Du gör självfallet ditt eget val och jag önskar dig lycka till.
    Jaha, hur ska jag då tolka att "rättvist eller orättvist" är ointressant?
    Om du gör något din partner tycker är orättvist, ska personen bara ignorera det?

Så du menar att det inte finns något samband mellan att strunta i om ens handlingar är rättvisa eller orättvisa med hur det kommer påverka andra människor? Eller hur menar du?
Svar på tråden Vårt förhållande blev bättre efter otroheten