Hur våga släppa taget? Separera med barn.
Behöver få skriva av mig lite. Jag är på randen till att säga att det är slut, samtidigt som jag ?vet? att jag inte kommer våga säga det...
Long story short (eller ganska långt):
Tillsammans med min man ca 10 år. Han har två kids sedan tidigare som bor varannan vecka och vi har en gemensam femåring. Bonusbarnen och deras mamma har det varit jobbigt med till och från under alla år men det är nog helt normala typer av problem som kan uppstå i en bonusfamilj antar jag. Men, problemet är upprepade otroheter från sambons sida (vet ej hur långt han gått men det har varit flera som han sex-chattat med, snack om att träffas och åtminstone en har han haft sex med). Jag har dock av någon anledning hängt kvar vid hans sida trots att jag konfronterat honom flera gånger. Tånker alltid: nästa gång är sista gången...
Oklart hur jag har blivit så nedbruten att jag inte vågar ta steget vidare. Men det har varit en rad saker: dödsfall i min familj så jag är rätt ensam på min sida, sjukdom, karriärbyte, barnet som kom lite oplanerat ganska sent i livet mm. Samt han har en manipulativ sida och är väldigt duktig på att lägga över skulden på mig. Kvar är en liten skrumpen version av mig som inte är samma glada, starka och pigga variant som förr. Och jag VET ju att jag borde lämnat för länge sedan. Vilket gör att jag får ännu sämre självkänsla.
Vi har träffat familjeterapeut vid ett par tillfällen men han är inte så pigg på det. Och t.o.m terapeuten uttryckte (när jag träffade henne själv) att hon blev oerhört provocerad av hans sätt att skuldbelägga mig för situationen som blivit.
För ett tag sedan tog jag dock mod till mig att skaffa en egen lägenhet och kräva att vi provade att vara särbo. Jag bor där några dar i veckorna. Barnet har växlat lite var han har bott men det är alltid jag som tagit huvudansvaret. Han har nog inte lidit av detta så mycket eftersom vi fortfarande gör saker ihop, har det trevligt tillsammans och inga bråk direkt. Bonusbarnen har nog blivit lite bättre sen dom ?slipper? mig lite. Eftersom jag inte är så glad länge och inte orkar kämpa med den biten så helhjärtat eftersom mina tvivel och förstörda tilliten till min man står i vägen.
Men jag vill inte längre. Orkar inte mer tror jag? Vill inte vara intim. Det hela handlar ju om att jag inte vill förstöra för mitt underbara barn som är så stabil och lycklig som det är. Mannen är inte elak fysiskt på nåt vis. Utan hjälpsam och charmig och har försökt att laga och lappa. Men inte alltid så närvarande förälder. Inte så bra ork/kunskap/vilja att ge näringsriktig kost, byta lakan, ger godis i överflöd, sitter mkt med mobilen eller sysslar med hobbies istället för att umgås med sina barn. Vi har lite olika syn på vad pengar och tid ska läggas på. Dessutom är bonusbarnen är inte alltid så trevliga i sitt sätt/språk.
Nu vet jag ju att jag klarar ekonomin att ha egen lägenhet (även om det är tight). Men HUR FASEN vågar jag släppa taget om mitt barn som är det enda viktiga i mitt liv??!! Låter honom bli ett skilsmässobarn med växelvist boende. Känns som han snabbt (med tanke på hans historik) kommer hitta nån annan kvinna som ska bli del av barnens liv. Och HUR SKA JAG VÅGA säga att enough is enough? Jag vågar inte prata alls längre. Biter bara ihop, knyter handen i fickan, svär och gråter lite för mig själv och grunnar i min ensamhet.