• LillaMO

Till alla katt-älskare, vad skulle du gjort!? ????

Hej, vi sitter i en svår sits just nu med hur vi ska göra med våra katter... ????

För ca 18 månader sen skaffade vi 2 kattungar till våra barn som är 7&9 år. Vi har även en gammal osocial bondkatt som är 13 år. Hon kan knappt hanteras, kan inte plockas upp, vill bara bli klappad av mig o maken, har mest bara rivit eller bitit barnen om de försökt...

Vi trodde aldrig hon skulle tycke om de nya kattungarna, men vi hade också inte riktigt räknat med att det skulle bli som det blev... ????

Kattungarna är super söta, goa, älskar barnen o blir upplockade, körda i barnvagn mm... Sånna gosiga katter o få växa upp med.

Men de totalt går ihop o mobbar vår gamla katt o det blir bara värre ju mer tiden går... Den ena av kattungarna har gått upp o blivit Alpha o hon är för feg för att göra något åt det... ???? De turas om o sitta bakom o störa när hon försöker äta, de barokerar kattoaletterna och kattluckan så hon kommer inte ut eller till toaletten så kissar hellre på vår soffa... ????

Nu när det är varmare så är hon gärna ute hela tiden, även på nätterna, o om hon är inne så håller vi dem i olika delar av huset...

Vi känner att situationen kommer att bli ohållbar till hösten/vintern när hon inte kan va ute hela tiden.

Har pratat med mannen om att vi kanske borde försöka adoptera bort henne, men eftersom hon är så osocial så är det inte särskilt lätt... vem skulle vilja ha henne... men hennes liv är inte särskilt roligt som det är nu heller... Blir så ledsen bara jag tänker på det, för hon va ju våran bäbis längt innan barnen kom... ????

Vad skulle du gjort i vår sits? Känns också dumt o adoptera bort barnens katter som dem älskar o som är super gossiga för att behålla den gamla o osociala som dem inta kan röra... o tror inte barnen skulle förlåta oss... ????

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Till alla katt-älskare, vad skulle du gjort!? ????
  • ballerinakakaoreo

Hade frågat någon nära släkting om de vill ha gammelkatten så hon får leva i lugn och harmonisk i sina sista år.

• LillaMO

Hej ace,

Är du lite argumentativa idag, eller kanske alltid!?

Vi har 3 lådor på 3 katter, men de använder bara 2 av dem. De städas ur varje dag, men nån gång i veckan så kanske man glömmer en dag... jag är mänsklig... o stora katten använder dem så sagt inte alls...

Nej, vi leker inte skiten ur alla katterna varje dag. Den stora vill inte o de små leker skiten ut varandra o även en hel del med oss. Jag skrev här för att be om råd, inte för att bli påhoppad... Så du undanbedes att svar vidare in den här tråden tack.

(Naturens gång) Tack för ditt svar, och ja det är en svår sits... vi har prata om den möjligheten också eftersom det kan va så att det är bättre än att försöka flytta henne... Vi kan inte ens plocka med henne till veterinären utan att hon blir super stressad... sist blev hon så stressad att hon gick in i nån tvättnings mani när vi kom hem att en vecka senare hade hon kala fläckar för att hon hade slickat bort päls...

Sextiotalist - var det en katt som din syster ändå kände? Vet inte vart jag kan börja hitta någon som skulle kunna tänka sig detta... hon skulle passa perfekt på typ en bondgård. Hon är grym på att jaga möss o är gärna ute dag o natt... Kanske kan börja leta lite för jag tror inte att det kommer bli bättre i dynamiken... ????

• LillaMO

Kan ju även tillägga att gamelkatten inte tycker om barnen heller, ska vi adoptera bort dem också kanske!? ???? Min 9 åring har ADHD o far runt som en skottspole med mycket ljud, så det är ju inte bara kattungarna som har förstört hennes vardag, den förstördes långt innan...

Nej, jag tror att jag ska leta efter ett lugnare hem åt henne där hon kan trivas bättre, utan andra djur o barn. Finner jag inte det så får hon nog somna in tyvärr...

Tack så mycket för alla svar o engagemang... Ibland blir det inte som man har tänkt sig, men känner att vi måste göra något åt en ohållbar situation...

• Anonym (Naturens gång)
    LillaMO skrev 2020-04-14 15:18:21 följande:

Hej ace,

Vi har 3 lådor på 3 katter, men de använder bara 2 av dem. De städas ur varje dag, men nån gång i veckan så kanske man glömmer en dag... jag är mänsklig... o stora katten använder dem så sagt inte alls...

Nej, vi leker inte skiten ur alla katterna varje dag. Den stora vill inte o de små leker skiten ut varandra o även en hel del med oss. Jag skrev här för att be om råd, inte för att bli påhoppad... Så du undanbedes att svar vidare in den här tråden tack.

(Naturens gång) Tack för ditt svar, och ja det är en svår sits... vi har prata om den möjligheten också eftersom det kan va så att det är bättre än att försöka flytta henne... Vi kan inte ens plocka med henne till veterinären utan att hon blir super stressad... sist blev hon så stressad att hon gick in i nån tvättnings mani när vi kom hem att en vecka senare hade hon kala fläckar för att hon hade slickat bort päls...

Sextiotalist - var det en katt som din syster ändå kände? Vet inte vart jag kan börja hitta någon som skulle kunna tänka sig detta... hon skulle passa perfekt på typ en bondgård. Hon är grym på att jaga möss o är gärna ute dag o natt... Kanske kan börja leta lite för jag tror inte att det kommer bli bättre i dynamiken... ????

Men snälla nån, om gammelkatten reagerar på detta sätt efter ett veterinärbesök, hur kan ni då inbilla er att omplacering skulle kunna vara bra för den stackars katten? Efter det som du berättar kan jag inte längre hålla med om att det är en svår sits.
    Ta ditt ansvar för det liv som du är den enda som äger ansvaret för och placera dina egna konstiga känslor i andra rummet.
    Snälla, låt den stackars katten somna in.
  • sextiotalist
    Anonym (Naturens gång) skrev 2020-04-14 15:54:04 följande:

Men snälla nån, om gammelkatten reagerar på detta sätt efter ett veterinärbesök, hur kan ni då inbilla er att omplacering skulle kunna vara bra för den stackars katten? Efter det som du berättar kan jag inte längre hålla med om att det är en svår sits.

Ta ditt ansvar för det liv som du är den enda som äger ansvaret för och placera dina egna konstiga känslor i andra rummet.

Snälla, låt den stackars katten somna in.

Nej. Ingen som hon kände. Men den var lättare att transportera än vad din katt verkar vara
  • Anonym (ace)
    LillaMO skrev 2020-04-14 15:18:21 följande:

Hej ace,

Alltid lika kul med folk som vill ha råd men inte kan ta till sig eller besvara följdfrågor.
    Hoppas ni lyckas lösa situationen trots allt, katterna förtjänar bättre än vad de får i nuläget.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Den gamla katten är 13 och vill varken umgås med andra katter eller er i familjen. Antingen försöker ni bli av med henne på Blocket och är extremt tydliga med att det inte får finnas barn eller andra djur i hemmet samt att hon vill ha möjlighet till utomhusvistelse, eller så avlivar ni henne, eller så gör ni er av med kattungarna.

Som det är nu lider katten av sin tillvaro, om ni inte gör några förändringar plågas hon bara. Ni borde så klart inte alls ha tagit in fler katter i hemmet med tanke på hur situationen redan såg ut men nu är det som det är så nu får ni välja.

/Kattälskare med 20+ års erfarenhet av katter.

• Anonym (Kärring mot strömmen)

För övrigt: mitt råd är att göra er av med de två nya katterna.

• Anonym (Naturens gång)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-04-14 17:37:46 följande:

avlivar ni henne

/Kattälskare med 20+ års erfarenhet av katter.

Tack för att någon mer än jag tänker på katten i första hand och vågar uttala det för katten enda vettiga alternativet
  • Anonym (S)
    LillaMO skrev 2020-04-14 15:28:07 följande:

Kan ju även tillägga att gamelkatten inte tycker om barnen heller, ska vi adoptera bort dem också kanske!? ???? Min 9 åring har ADHD o far runt som en skottspole med mycket ljud, så det är ju inte bara kattungarna som har förstört hennes vardag, den förstördes långt innan...

Nej, jag tror att jag ska leta efter ett lugnare hem åt henne där hon kan trivas bättre, utan andra djur o barn. Finner jag inte det så får hon nog somna in tyvärr...

Tack så mycket för alla svar o engagemang... Ibland blir det inte som man har tänkt sig, men känner att vi måste göra något åt en ohållbar situation...

Då skulle ni ha hittat ett hem åt henne för längesen!

Varför skaffar ni fler katter om det inte funkar med barnen? De nya katterna kommer bli vuxna och vilja ha lugn och ro längre fram.
  • Anonym (H)

Du svarar inte på om de nya katterna är kastrerade?? Ni har väl fler lådor än endast en? Det låter som att du redan har bestämt dig för att göra dig av med den äldre katten på ett eller annat sätt och vill mest ställa frågan här för att få medhåll att du gör rätt. Om hon var så hemsk som du beskriver hade ni inte behållt henne i 13 år utan hittat ett nytt hem mycket tidigare. 

• Anonym (Kattägare)
    Anonym (H) skrev 2020-04-15 13:07:25 följande:

Du svarar inte på om de nya katterna är kastrerade?? Ni har väl fler lådor än endast en? Det låter som att du redan har bestämt dig för att göra dig av med den äldre katten på ett eller annat sätt och vill mest ställa frågan här för att få medhåll att du gör rätt. Om hon var så hemsk som du beskriver hade ni inte behållt henne i 13 år utan hittat ett nytt hem mycket tidigare. 

Det stod i #2 att katterna är kastrerade.

Ang. huvudfrågan så skulle jag aldrig våga chansa på att introducera kattungar i mitt hem när det redan bor en katt där. Min katt blev ensamkisse för 5 år sedan och trots att barnen gärna vill ha en kattunge så har jag förklarat att det kommer inte hända medan vår 20-åriga gammelkisse är kvar för det här är hennes hus och hon ska inte ha konkurrens.
  • Anonym (Katthem)

Ge det mer tid, eller skänk henne till ett katthem alt skänk bort kattungarna. Ett alternati som inte finns islf är avlivning. Ge gamla damen en chans om det så är till ett katthem. Ta inget friskt liv.

• cloudberry79

När vi tog oss an en andra ungkatt blev det liknande scenario hemma hos oss. Vi köpte Feliway friends, köpte en till kattlåda, lät vår första katt ha ena våningsplanet för sig själv i början etc. Allt vi hade läst på om att introducera en ny katt hemma följde vi, men det var bara bråk och slagsmål som resultat ändå. Hela första halvåret fräste de åt varandra, slogs om varje plats och varje position. Det gav sig efter det och nu är det relativt harmoniskt. Finns det någon möjlighet för er att stänga in den gamla katten med egen kattlåda och egen matskål etc så hon får vara ifred?

Just NO.
  • LillaMO

De nya katterna är kastrerade, vi har 3 lådor-kanske borde ha 4, men gamla katten har som sagt inte gått på en låda på många år.

Jag tror ni har helt rätt i att vi inte skulle tagit in kattungarna, för vi trodde aldrig att hon skulle tycka om dem, men jag hade faktiskt inte kunnat gissa att hon skulle bli så mobbad... ???? Vi skulle nog kunna separera dem ännu mer, just nu gör vi det bara nattetid.

Men nu sitter vi där vi sitter och måste försöka lösa situationen på något sätt... (Adoptera bort gamelkatten eller kattungarna, eller separera huset så de får varsin halva) Och, ja, jag O maken ångrar emellanåt kattungarna, men barnen är nu jätte fästa vid dem är klart. Min 7åring har totalt kommit över sin rädsla för djur på grund av dem...

Ni som kommer med elaka kommentarer så är det inte alltid så svart o vitt eller ett särskilt lätt beslut... Föreställ dig att en nära vän hade kommit till dig med detta dilemmat, hur skulle du reagerat då? Istället för att tro att jag är någon ond katt hatare...

Annonym(H) - ja du har rätt i det du säger... jag är så kluven o ledsen över detta beslutet o var absolut ute efter att nån skulle säga att det var ok... Gamelkatten har varit hos oss som kattunge och tycker om mig o maken o vi tycker om henne, men det är ju barnen som hon aldrig tyckt om, o nu även kattungarna är klart. Bara för att hon är ohanterlig så betyder det inte att hon är hemsk mot mig o mannen, vi kan ju läsa av henne rätt bra o ser när vi ska hålla oss borta. Men jag kan inte föreställa mig att nån annan ska kunna bli kompis med henne... ????

Svar på tråden Till alla katt-älskare, vad skulle du gjort!? ????