Jag fick en total sfinkterruptur grad 4 när jag födde mitt andra barn 2016. Jag fick gå på rehab hos fysioterapuet rätt länge men blev så återställd som jag kunde bli. Läcker gas ibland och ibland får jag ont i bäckenbotten när jag står/går länge, speciellt när jag har mens. Jag har en överspänd bäckenbotten men det hade jag även innan jag fick förlossningsskadan.
Den största anledningen till att jag fick en så stor bristning var att barnet var stort och det klarade inte min överspända bäckenbotten av. Bebisen föddes i v 38+5 och vägde 4,6 kg. Tre år senare födde jag mitt tredje barn och precis som du fick jag gå på förlossningsplanering och fick välja hur jag ville föda. Jag är väldigt rädd för alla typer av operationer och ville inte göra ks men läkaren tyckte inte jag skulle föda ett till barn över 4 kg vaginalt. Därför fick jag en planerad igångsättning i v 38+0 så att barnet inte skulle hinna växa sig så stort. Då hade jag gjort tul som visade att bebisen var lite större än normalt men inget anmärkningsvärt.
Jag fick en drömförlossning! När barnet var påväg ut fick jag bedövning i bäckenbotten vilket gjorde att jag kunde slappna av och barnet kom ut utan att jag knappt behövde ta i. Jag märkte inte ens när huvudet kom ut. Bebisen vägde 3,6 kg och jag fick en liten grad 2 som syddes med fyra stygn. Jag har inte haft några nya problem sedan den förlossningen och de problemen jag har kvar sedan den stora skadan har inte förvärrats sedan min senaste förlossning.