• Lemala

Dotter vill inte att jag ska träffa ngn

Jag är separerad sen ett år tiillbaka oxh min nioåriga dotter blir helt vansinnig bara vid tanken om jag ska träffa någon.

Jag tycker att der är en stor stressfaktor. Hon tycker hellre att jag ska vara helt ensam. Jag har svårt för att hsntera detta.

• Svar på tråden Dotter vill inte att jag ska träffa ngn
  • Tecum
    Lemala skrev 2020-04-18 12:12:46 följande:
    Ja, vi har varannan vecka. Jag vet att hon inte kan bestämma över mig. Men det hämmar mig på något vis. Jag kan knappt prata med en manlig arb.kompis på affären, så korsförhör hon mig. Hon blir bara nöjd ifall jag säger att de är gifta
    Det här är ohållbart och du måste ta kontroll över situationen. Nu låter du dottern ha kontrollen och hon är inte mogen det ansvaret, det är inte rätt mot henne. Hon kommer att må dåligt av det när hon blir vuxen.
    Du pratar och träffar de män du vill, låt dottern korsförhöra om hon vill men svara tydligt att det är ditt liv och dina vänner, att hon inte behöver träffa honom och att det är henne du älskar mest. Men att du har rätt att vara lycklig och må bra. Om hon bråkar så låt henne men ge INTE efter!
  • Mrs Moneybags
    Lemala skrev 2020-04-18 12:40:47 följande:

Ärligt talat så har jag liksom svårt att förstå det redan nu. Att hon inte bryr sig alls om att jag är ensam.

Hon är inte din väninna. Hon är ett barn och hon sätter sig själv i främsta rummet, precis som man gör när man är barn. 

Du kan träffa någon på din barnlediga vecka och du behöver inte ens introducera en ny man för henne på väldigt länge. Diskutera helt enkelt inte dina relationsplaner med henne. Du behöver inte säga någonting om vad du har tänkt dig i framtiden när det gäller en ny man. 
  • Anna545

Förstår henne. Hon vill väl inte ha en för henne främmande människa i ert hem som kanske kommer med nya regler eller helt enkelt gör att hon inte kan vara sig själv hemma. Jag var likadan, min mamma försökte och det gick väl sådär, sen kom mannen med hans dotter som var i min åkder och då fräste jag och betedde mig riktigt ila mot henne för jag ville inte ha en konkurrent hemma. Och efter det slutade dem träffas, sen har hon inte träffat nån ny medan jag bodde hemma men det har hon iofs inte nu heller.

• Tecum
    Anna545 skrev 2020-04-20 17:48:43 följande:
    Förstår henne. Hon vill väl inte ha en för henne främmande människa i ert hem som kanske kommer med nya regler eller helt enkelt gör att hon inte kan vara sig själv hemma. Jag var likadan, min mamma försökte och det gick väl sådär, sen kom mannen med hans dotter som var i min åkder och då fräste jag och betedde mig riktigt ila mot henne för jag ville inte ha en konkurrent hemma. Och efter det slutade dem träffas, sen har hon inte träffat nån ny medan jag bodde hemma men det har hon iofs inte nu heller.
    Bra exempel. Du förstörde din mammas kärleksliv, jagade bort mannen i hennes liv och dömde henne till ensamhet.
  • Anna545
    Tecum skrev 2020-04-20 18:30:20 följande:

Bra exempel. Du förstörde din mammas kärleksliv, jagade bort mannen i hennes liv och dömde henne till ensamhet.

Och hur vet du att det var mannen i hennes liv? Haha. De hade endast träffats några gånger, och hon verkade inte överförtjust i honom. Hade han varit mannen i hennes liv hade hon nog kämpat och tillrättavisat mitt beteende. Det hade varit lätt för henne, om ett kärleksliv är så viktigt så hade hon kunnat låta mig bo med min pappa istället och dejta hejvilt därefter. Men tydligen betydde jag mer för henne än att ha en man boende hos sig. Varför tvinga barnen att bo med en främling de inte har valt?
  • möjligt
    Tecum skrev 2020-04-21 19:13:43 följande:

Hur vet du att han INTE var mannen i hennes liv? Intrycket är att du avskräckte henne så pass att hon inte vågat träffa någon och när du vuxit upp hade hon vant sig vid ensamheten. 

Att hota med att bo hos den andre föräldern på heltid är väldigt effektivt och väldigt elakt. Självklart att din mamma inte ville avstå dig. Fast du var en elak skitunge...

Men hon var ändå ett barn då det inträffade så hon bär absolut inte ansvaret för sin mammas lyckade eller misslyckade relationer. Hon var ett barn och agerade som ett barn och försökte försvara sin trygghet och skjuta bort det läskiga och okända som kommer med förändring. Det var mamman ansvar att ta kontrollen och reda ut det med sitt barn, hon var den vuxna och har ansvaret för sitt eget liv och sina relationer
  • Tecum
    möjligt skrev 2020-04-21 20:14:07 följande:
    Men hon var ändå ett barn då det inträffade så hon bär absolut inte ansvaret för sin mammas lyckade eller misslyckade relationer. Hon var ett barn och agerade som ett barn och försökte försvara sin trygghet och skjuta bort det läskiga och okända som kommer med förändring. Det var mamman ansvar att ta kontrollen och reda ut det med sitt barn, hon var den vuxna och har ansvaret för sitt eget liv och sina relationer
    Ja du har rätt. Mamman skulle agerat annorlunda, träffat mannen på barnfria veckor och introducerat honom långsamt. Men du måste hålla med om att hotet från ens barn att permanent flytta till den andra föräldern skrämmer. Att ett barn agerar så själviskt som TS gjorde då har jag förståelse för. Men hon tycks även som vuxen sakna insikt i hur elak hon var och att det faktiskt kunnat påverka mammans liv i negativ riktning. 
  • Anna545
    möjligt skrev 2020-04-21 20:14:07 följande:

Precis så. Tack. För det är faktiskt så att har man skaffat barn så kommer barnet först. Att jag redan hade andra problem så so m mobbning och kände mig otrygg i skolan gjorde ju såklart att hemma var ännu viktigare att försvara, hade en okänd man flyttat in så hade jag förlorat tryggheten även där. Men vissa verkar tycka att en vuxens kärleksliv är viktigast av allt och barnen kommer på andra plats.
  • möjligt
    Tecum skrev 2020-04-21 21:59:33 följande:

Ja du har rätt. Mamman skulle agerat annorlunda, träffat mannen på barnfria veckor och introducerat honom långsamt. Men du måste hålla med om att hotet från ens barn att permanent flytta till den andra föräldern skrämmer. Att ett barn agerar så själviskt som TS gjorde då har jag förståelse för. Men hon tycks även som vuxen sakna insikt i hur elak hon var och att det faktiskt kunnat påverka mammans liv i negativ riktning. 

Jo det är ju tråkigt att det blev som det blev. Jag tycker visst att barn kan vara elaka men just såna här saker skulle jag inte klassa som det. Här är det bara rädsla och osäkerhet som flyter upp och då är det föräldern som brister om denna inte tar itu med det.

Klart det finns ren elakhet tex barn som mobbar andra barn men även om det är tråkigt att det inte fanns mer empati för mamman i inlägget så har vi faktiskt inte hela bilden eller skribentens ålder. Tycker det blir vanligare och vanligare att föräldrar prioriterar sitt eget kärleksliv för att de minsann vill. Medans om man redan har barn så är det prio att se till dem och relationen med dem först, är den relationen redan autentisk och djup och öppen kommunikation är på plats så kommer inte dejtandet att bli ett sådant problem.

Men min erfarenhet av familjeliv är att många vuxna rusar på och letar efter sitt disneymoment utan att se längre än näsan räcker och blir sedan förvånad över att barnens osäkerhet och känslor exploderar över hela stället.

Var en tråd nyligen med en pappa som separerat och flyttat och efter typ 2 månader skaffat ny flickvän och var helt oförstående varför hans 9åring nu vägrade komma hem till honom.

Varför kan inte vuxna leva som singlar ett år eller två tills alla(inklusive barnen) har landat? Vad är detta hål som genast måste fyllas med en ny okänd partner?
  • möjligt
    Anna545 skrev 2020-04-21 22:26:58 följande:

Precis så. Tack. För det är faktiskt så att har man skaffat barn så kommer barnet först. Att jag redan hade andra problem så so m mobbning och kände mig otrygg i skolan gjorde ju såklart att hemma var ännu viktigare att försvara, hade en okänd man flyttat in så hade jag förlorat tryggheten även där. Men vissa verkar tycka att en vuxens kärleksliv är viktigast av allt och barnen kommer på andra plats.

Nej jag förstår varför du gjorde så men det låter som att du har massa bagage att jobba igenom som fortfarande skaver. För när man väl är vuxen så är det dags att skilja på att det finns en anledning i ens förflutna till ens beteende och vilket ansvar man bär för beteendet i dagsläget. När du vuxit upp är det ditt eget ansvar att jobba igenom alla dina psykiska knutar så att det inte går ut över människor i ditt liv. Kan varmt rekommendera PDT
  • Smillefix
    Anna545 skrev 2020-04-20 17:48:43 följande:

Hur känner du idag när du är vuxen och vet att din mamma nu är helt ensam pga hur du betedde dig när du var liten? Jag menar inte att skuldbelägga dig om du var liten när detta hände men eftersom mamman aldrig träffade en annan man senare, när du var i tonåren och kunde förstå henne bättre och inte vara lika självisk som när du var liten. Uppmuntrar du henne till att försöka träffa någon idag? När du tänker på att det är pga dig som din mamma nu kommer att åldras ensam utan en partner vid sin sida, tänker du att du nu har ansvar för din mamma och att hon inte ska känna sig ensam - hur ofta besöker du henne och tänker besöka henne när hon blir riktigt gammal? Kan du t.o.m tänka dig att be din mamma flytta hem till dig?
Svar på tråden Dotter vill inte att jag ska träffa ngn