• Siden

Längtan efter ett lillasyskon - hur skulle ni ha gjor?

Jag är tillsammans med en man som har ett barn sedan tidigare, vi har varit ihop i flera år. Vi har ett gemensamt barn som är tre år. Jag är 36 år. Jag har längtat efter ett helsyskon till mitt barn länge nu. Vi har pratat om ett till barn i ett år. Min man har inte sagt nej till ett till barn men är inte heller överförtjust i tanken. Han har redan två barn och vet inte om han orkar gå igenom alltihop en gång till. Å andra sidan så vet han hur viktigt detta är för mig och att vi alltid har sagt att vi ska ha flera barn. Han pendlar mycket fram och tillbaka. Han har sagt att jag får ta huvudansvaret under bebistiden i så fall. Och att vi kan börja försöka snart. Det är bara det att detta snart aldrig inträffar...vi kör avbrutet och det händer aldrig att han slarvar. Han har koll på när jag är fertil. Dessutom påverkas sexlivet negativt av att jag längtar efter barn och då blir det tyvärr mindre sex. Just nu så känns vårt förhållande sådär pga detta med barnfrågan. Jag vet att jag kommer att bli bitter om jag bara har ett barn i framtiden. Jag är mycket barnkär och har alltid drömt om två barn. Bonusbarnet är mycket äldre och det är inte samma sak som ett helsyskon som är hyfsat nära i ålder. Hur skulle ni ha gjort? Tagit det med ro och haft tålamod till att det löser sig med tiden? Tagit upp ämnet och försökt kräva min sambo på en tidsplan? Lämnat? Jag vet faktiskt inte. Jag är 36 och klockan tickar på.

• Svar på tråden Längtan efter ett lillasyskon - hur skulle ni ha gjor?
  • Anonym (E)
    Siden skrev 2020-04-20 10:28:44 följande:

Tack för ditt svar. Ja, det är väldigt tufft. Vi har pratat om ett till barn flera gånger. Förra sommaren så sa min man att vi kunde börja försöka efter sommaren. Då var jag jätteglad. Sen sa han plötsligt att jag behövde ha ett bättre betalt jobb före vi kunde försöka få barn. Det såg jag till att skaffa under vintern. Vi pratade igen i vintras och då sa han att vi kunde börja försöka denna sommar. Men nu tog jag upp det igen och då sa han plötsligt nej till idén om ett till barn. Han sa att han inte tycker att vi har det tillräckligt bra som par och att han vill att jag tar ansvar över bebisen helt ensam i så fall. Jag har längtat i ett år nu och är ledsen och gråter nästan varje mens. Började gråta när min vän sms:ade att hon var gravid. Kollar bebisbilder varje dag på nätet. Det tar liksom över ens liv, det här med barnlängtan. Trots att jag är väldigt glad över det barn jag redan har. Jag är även glad över mitt barns halvsyskon. Hur har det blivit för er parrelation med ett till barn? Är glad för din skull att du fick som du ville.

Åh jag förstår helt och fullt barnlängtan som tar över. Det betyder inte att man inte är nöjd och älskar det/de barn man redan har utan mer att man inte känner sig klar. Att man har en önskan att välkomna ytterligare en liten person till sin familj.

Tråkigt att din man betett sig på detta sätt. Att vara otydlig och förhala och även kräva att du ska byta jobb. Det ger dig ju väldiga förhoppningar på att han är med på tåget. Sen tycker jag hans krav om att du ska ta hand om bebisen själv tyder på att han inte vill ha fler barn.

Hur menar han när han säger att ni inte har det bra som par? Vad gör han för att det ska bli bättre? Och han är också otydlig där för han antyder att om ni skulle ha det bra skulle ni kunna skaffa ett till barn.

Men jag tycker du kan börja med att prata med honom om er relation generellt och hur ni ska kunna få det bättre. Kommunikation anser jag vara superviktigt i en relation för att vara tydliga och försöka förstå varandra. Och i den vevan fråga honom om han kan tänka sig barn igen. Ordentligt be honom svara exakt vad han känner.

Åh svår fråga.. Vi har varit tillsammans länge. Vi har tagit oss igenom ett par ordentliga dippar i vårt förhållande så jag känner att vi har en stark grund att stå på. Sedan vi fick minsta barnet som nu är 3 år, har vi dock haft det svårt. Vår minsta är mycket energisk, kräver full uppmärksamhet hela tiden, sover för det mesta väldigt dåligt så vi är generellt trötta för det mesta. Vi försöker så gott det går även ge tid till våra äldre barn och nånstans där räcker inte tid/ork till varandra. Vi är fortfarande tillsammans och inte på väg mot någon separation men om det fortsätter så här så vet jag inte hur der kommer gå. Det går som i vågor upp och ner. Ibland känns det bättre, det är när vi lyckats få lite mer tid till varandra, sen blir det sämre när vi inte hunnit med varandra. Det mesta handlar om att vi är trötta. Så det är kämpigt.
  • Siden
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-20 12:08:26 följande:

Det är otroligt sällan jag förespråkar ultimatum men här verkar det vara på sin plats. Han har redan låtit dig tro att ni ska skaffa barn, då får han väl stå för det, eller så lämnar ni varandra. Hur som helst, du blir inte yngre! Du kanske redan nu skulle ha svårt att bli med barn, om någonsin mer, du har inte råd att slösa bort tiden! Så antingen sätter ni igång NU med att skaffa en till eller inte alls, iaf inte tillsammans.

Tack för rådet, tar det till mig. Är dock rädd att skrämma bort honom med ett ultimatum
  • Siden
    Anonym (E) skrev 2020-04-20 14:21:55 följande:

Åh jag förstår helt och fullt barnlängtan som tar över. Det betyder inte att man inte är nöjd och älskar det/de barn man redan har utan mer att man inte känner sig klar. Att man har en önskan att välkomna ytterligare en liten person till sin familj.

Tråkigt att din man betett sig på detta sätt. Att vara otydlig och förhala och även kräva att du ska byta jobb. Det ger dig ju väldiga förhoppningar på att han är med på tåget. Sen tycker jag hans krav om att du ska ta hand om bebisen själv tyder på att han inte vill ha fler barn.

Hur menar han när han säger att ni inte har det bra som par? Vad gör han för att det ska bli bättre? Och han är också otydlig där för han antyder att om ni skulle ha det bra skulle ni kunna skaffa ett till barn.

Men jag tycker du kan börja med att prata med honom om er relation generellt och hur ni ska kunna få det bättre. Kommunikation anser jag vara superviktigt i en relation för att vara tydliga och försöka förstå varandra. Och i den vevan fråga honom om han kan tänka sig barn igen. Ordentligt be honom svara exakt vad han känner.

Åh svår fråga.. Vi har varit tillsammans länge. Vi har tagit oss igenom ett par ordentliga dippar i vårt förhållande så jag känner att vi har en stark grund att stå på. Sedan vi fick minsta barnet som nu är 3 år, har vi dock haft det svårt. Vår minsta är mycket energisk, kräver full uppmärksamhet hela tiden, sover för det mesta väldigt dåligt så vi är generellt trötta för det mesta. Vi försöker så gott det går även ge tid till våra äldre barn och nånstans där räcker inte tid/ork till varandra. Vi är fortfarande tillsammans och inte på väg mot någon separation men om det fortsätter så här så vet jag inte hur der kommer gå. Det går som i vågor upp och ner. Ibland känns det bättre, det är när vi lyckats få lite mer tid till varandra, sen blir det sämre när vi inte hunnit med varandra. Det mesta handlar om att vi är trötta. Så det är kämpigt.

Ja, precis så känns det, som om jag inte är klar med familjebildningen. Men jag kan på ett sätt förstå min man, ett barn kräver mycket av parrelationen i flera år framöver och man vet inte vilket sorts barn man får. Vad jobbigt att höra att det går i vågor upp och ned i förhållandet. Det gör det i och för sig i mitt förhållande med :) Barnen tar den mesta tiden och kraften. Jag ska sätta mig ner och prata med min man. Jag känner på mig att han egentligen är nöjd med sina två barn men att han kan tänka sig ett till enbart för min skull.
  • Anonym (suck)
    Siden skrev 2020-04-20 15:13:34 följande:
    Tack för rådet, tar det till mig. Är dock rädd att skrämma bort honom med ett ultimatum
    Du kanske ska bestämma dig först vilket som är viktigast för dig; ett till barn, eller en "hel" familj med endast det barn ni redan har.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Siden skrev 2020-04-20 15:13:34 följande:
    Tycker att "suck" hade bra råd, samma som jag tänkte. Klarar du av att leva med honom och bara ett barn så behövs ju inget ultimatum, men om längtan är alldeles för stark så kommer du ju att behöva ta ett tufft beslut, att kanske lämna honom.
  • Siden
    Anonym (suck) skrev 2020-04-20 18:03:53 följande:

Du kanske ska bestämma dig först vilket som är viktigast för dig; ett till barn, eller en "hel" familj med endast det barn ni redan har.

Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-20 18:22:15 följande:

Tycker att "suck" hade bra råd, samma som jag tänkte. Klarar du av att leva med honom och bara ett barn så behövs ju inget ultimatum, men om längtan är alldeles för stark så kommer du ju att behöva ta ett tufft beslut, att kanske lämna honom.

Ja, det är detta som gör det så svårt. Jag är helt säker på att jag kommer att känna en stor sorg och eventuellt en bitterhet om det bara blir ett barn för mig här i livet. Jag är inte säker på att jag kommer att kunna fortsätta ihop med min man i så fall. Eftersom det varit min stora dröm med två barn. Och att leva med ett bonusbarn är inte samma sak, även om det är väldigt kul att mitt barn har ett halvsyskon osv. Men frågan är då om jag ens kommer att få ett till barn om vi nu skulle separera? Alltså med någon annan. Jag är liksom 36, nyss fyllda i och för sig men ändå. Och så får jag bara se mitt enda barn på halvtid. Så det finns ju en risk att ett ultimatum och en eventuell separation också blir en sorg och en bitterhet. Som sagt, supersvårt. Tack för era råd.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Siden skrev 2020-04-20 19:09:44 följande:
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-20 18:22:15 följande:

Ja, det är detta som gör det så svårt. Jag är helt säker på att jag kommer att känna en stor sorg och eventuellt en bitterhet om det bara blir ett barn för mig här i livet. Jag är inte säker på att jag kommer att kunna fortsätta ihop med min man i så fall. Eftersom det varit min stora dröm med två barn. Och att leva med ett bonusbarn är inte samma sak, även om det är väldigt kul att mitt barn har ett halvsyskon osv. Men frågan är då om jag ens kommer att få ett till barn om vi nu skulle separera? Alltså med någon annan. Jag är liksom 36, nyss fyllda i och för sig men ändå. Och så får jag bara se mitt enda barn på halvtid. Så det finns ju en risk att ett ultimatum och en eventuell separation också blir en sorg och en bitterhet. Som sagt, supersvårt. Tack för era råd.
    Om du redan nu vet att du kommer att bli ledsen och bitter så har du ju bara en enda sak att göra. Du är ung nog att träffa någon annan och skaffa fler barn, kanske inte bara ett heller!

Det där med halvtid beror ju helt på hur ni kommer överens! Om barnet mest är boende med dig kanske pappan träffar hen mest på helgerna. Vissa frånskilda pappor träffar ju knappt sina barn alls, även om det så klart inte är bra.
  • Siden
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-20 19:20:33 följande:

Om du redan nu vet att du kommer att bli ledsen och bitter så har du ju bara en enda sak att göra. Du är ung nog att träffa någon annan och skaffa fler barn, kanske inte bara ett heller!

Det där med halvtid beror ju helt på hur ni kommer överens! Om barnet mest är boende med dig kanske pappan träffar hen mest på helgerna. Vissa frånskilda pappor träffar ju knappt sina barn alls, även om det så klart inte är bra.

Vad hoppfullt du skriver, jag känner det som att det är kört när man är 36 :) Jag ska nog göra så att jag sätter mig ner med min man ordentligt och pratar igenom detta. Försöker landa i ett beslut. Så snart som möjligt. Även om det är läskigt. Om han inte vill ha fler barn med mig och vill börja försöka i år så måste jag verkligen ta ett beslut. Jag kommer inte att orka glädjas åt vår familj med vetskapen om att jag tackade nej till fler egna barn. Det är en för stor grej att gå miste om. Tyvärr. Han har sitt barn sedan tidigare varannan långhelg så kanske skulle det bli ett sådant upplägg för oss.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Siden skrev 2020-04-20 19:26:36 följande:
    Vad hoppfullt du skriver, jag känner det som att det är kört när man är 36 :) Jag ska nog göra så att jag sätter mig ner med min man ordentligt och pratar igenom detta. Försöker landa i ett beslut. Så snart som möjligt. Även om det är läskigt. Om han inte vill ha fler barn med mig och vill börja försöka i år så måste jag verkligen ta ett beslut. Jag kommer inte att orka glädjas åt vår familj med vetskapen om att jag tackade nej till fler egna barn. Det är en för stor grej att gå miste om. Tyvärr. Han har sitt barn sedan tidigare varannan långhelg så kanske skulle det bli ett sådant upplägg för oss.
    Jag var nästan 37 då jag fick mitt första ;)

Bra att ni tar en rejäl diskussion. Efter det kommer du nog veta vad du bör göra. Om han absolut inte på något sätt vill ha fler barn så kan det vara slutet på er relation. Om han är öppen för fler barnbör ni sätta igång snart, för det kan ta lång tid. Oavsett om ni går isär kommer ni hitta lösningar, varannan helg låter som en bra deal för er båda isf.
  • Siden
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-20 19:40:00 följande:

Jag var nästan 37 då jag fick mitt första ;)

Bra att ni tar en rejäl diskussion. Efter det kommer du nog veta vad du bör göra. Om han absolut inte på något sätt vill ha fler barn så kan det vara slutet på er relation. Om han är öppen för fler barnbör ni sätta igång snart, för det kan ta lång tid. Oavsett om ni går isär kommer ni hitta lösningar, varannan helg låter som en bra deal för er båda isf.

Ja, man hör ju såna solskenshistorier, kvinnor som fått både två och tre barn efter en viss ålder :) Grattis till dig. Det ger lite hopp. Det sjuka är att jag skulle kunna tänka mig TVÅ barn till! Haha. Men jag skulle nöja mig med ett till. Om jag får drömma så skulle jag få ett till barn vid 37, och sen ett sista vid 39. Drömma får man väl? Även om det inte ens är säkert att man kan bli gravid och behålla barn igen. Jag ska genomföra detta samtal under veckan. Det har legat på lur länge nu..
  • Anonym (Kvinna 39)
    Siden skrev 2020-04-20 19:48:55 följande:
    Ja, man hör ju såna solskenshistorier, kvinnor som fått både två och tre barn efter en viss ålder :) Grattis till dig. Det ger lite hopp. Det sjuka är att jag skulle kunna tänka mig TVÅ barn till! Haha. Men jag skulle nöja mig med ett till. Om jag får drömma så skulle jag få ett till barn vid 37, och sen ett sista vid 39. Drömma får man väl? Även om det inte ens är säkert att man kan bli gravid och behålla barn igen. Jag ska genomföra detta samtal under veckan. Det har legat på lur länge nu..
    Klart man får drömma! Ett barn till kanske räcker, om du inte får två kanske du inte blir så ledsen menar jag. Jag förstår helt tanken att du vill ha ett syskon till ditt barn.

Så länge du är fertil kan du ju bli med barn så två till är ingen omöjlighet!
  • Anonym (Kvinna 39)
    Siden skrev 2020-04-20 19:48:55 följande:
    Ja, man hör ju såna solskenshistorier, kvinnor som fått både två och tre barn efter en viss ålder :)
    Känner för övrigt en kvinna som fick sitt första barn vid 39 ;) Apropå solskenshistorier.
  • Siden
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-20 20:34:20 följande:

Känner för övrigt en kvinna som fick sitt första barn vid 39 ;) Apropå solskenshistorier.

Så kul att höra! Jo, självklart så skulle jag vara nöjd med två barn och ett bonusbarn. Jättenöjd. Då skulle vi bli en stor familj, precis som jag ville :)
Svar på tråden Längtan efter ett lillasyskon - hur skulle ni ha gjor?