• Anonym (oro)

Separera med små barn, hur gör man?

Så nu är det bestämt. Jag och min sambo ska separera. Vi har två små barn, dom fyller snart 3 och 5. Själva relationen känner jag mig ganska klar med, den känns inte så svår att lämna. Men hur fan överlever man att vara utan sina barn halva deras liv? Hur hanterar man dagarna när man inte har dom hos sig? Jag kan räkna på en hand alla gånger jag varit ifrån dom under deras liv hittills. Förstör vi hela deras barndom nu, borde vi ändå fortsätta för deras skull?

Och hur delar man upp tiden? Varannan vecka känns uteslutet när dom är så små. Ska man ha kvar huset en period och så får jag och sambon flytta mellan?

Jag vill ha tips och erfarenheter från andra som har sparerat när ni har haft små barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-20 10:43
    det råkade bli två likadana trådar men med olika rubriker. familjeliv går otroligt seg för mig så det blev lite fel.
  • Svar på tråden Separera med små barn, hur gör man?
  • Anonym (Kl)

Separerade med barn i samma ålder. Bodde växelvis i huset några månader så barnen vande sig vid att bara vara med en förälder åt gången. Jag köpte lös huset och kommer ha det i minst ett år. Det är 200 kvm så får se hur jag känner senare. Det kostar ganska mycket att ha ett stort hus själv och det känns lite onödigt då jag mest är bortrest på veckorna utan barnen... Typ två veckor innan exet fick sitt boende berättade vi för barnen att de skulle bo i två hus. De verkade inte riktigt förstå men vi försökte vara tydliga och prata om kärleken till dem osv.. I samband med att exet fick sitt hus började vi med varannan vecka, innan körde vi 2?2-3.. Upplevde att 2-2-3 blev stressigt. Med hela veckor får vi en fin vardag tillsammans. Jag kan jobba mindre under barnveckor. Jag har energi att leka med dem mer. Man tar tillvara på tiden på ett bättre sätt. Handla mat och sånt gör jag på mina barnfria veckor. Det tog 3 veckor innan de vande sig. Nu flyter allt som på räls och de blir jätteglada när man hämtar dem oberoende vem som hämtar. Är övertygad om att vi är båda bättre föräldrar nu...

• Anonym (oro)
    Anonym (M) skrev 2020-04-22 18:33:08 följande:

Man låter bli.

Ja hade det varit ett alternativ. Men nu finns det omständigheter som gör att det inte är möjligt.
Svar på tråden Separera med små barn, hur gör man?