• Bautatron

Corona och ammande

Hej! Jag har en son på 3 månader och jag misstänker nu att jag fått coronavirus..

Så djävla irriterande eftersom jag och sonen varit hemma sen förlossningen. Bara gått promenad nån timme varje dag. Haft sån tristess eftersom jag inte velat att vi ska bli smittade, nu har barnets far dragit hem skiten istället. Han jobbar som svetsare så kan ej jobba hemifrån.

Har ni haft corona? Hur gjorde ni med amningen? ?Nys och hosta i armvecket? funkar inte så bra.. där ligger ju han. Försöker hosta och nysa i en näsduk men känns ändå som att jag utsätter honom för det ??

• Svar på tråden Corona och ammande
  • Solblomma30

Om viruset funkar som de flesta andra virus så kommer din bröstmjölk ganska snabbt innehålla antikroppar mot Covid-19. Så din bebis skyddas troligen bättre mot smittan om du fortsätter amma. Det är inte ett heltäckande skydd isåfall, men absolut bättre än inga antikroppar alls! Sen verkar friska barn och bebisar ju inte få en svårt sjukdom så jag tror inte att du behöver vara orolig, men fortsätt vara noga med hygienen och hosta i pappersnäsdukar eller nåt som du kan slänga efteråt. I armvecket ligger ju bebisen oftast och gosar :) Krya på dig!

• Mortiscia80
    Långbenopluto skrev 2020-04-21 19:00:06 följande:
    Nä, såklart inte, men antikroppar mot corona finns i bröstmjölken.
    Det är långt från självklart. Det är inte ens 100 % säkert, bara att man hittills inte sett att det förs över via bröstmjölken. Antikroppar är en helt annan sak, just här pratar vi ju om viruset.
  • Elin P

Det bästa måste absolut vara att du fortsätter amma. Barnet får ett skydd mot sjukdomar i allmänhet av mjölken. Ett friskt fullgånget barn löper ingen stor risk att bli svårt sjuk även om hen smittas heller. Så oroa dig inte och amma på. Jag fick rejäl vinterkräksjuka då jag ammade yngsta, vi sov ihop och han fick troligen spya på sig men blev inte det minsta sjuk ändå och jag är rätt övertygad om att det var tack vare amningen.