• Anonym (Förvirradtjej)

Förvirrad över sexuell läggning!

Hej, jag är en tjej på 19 år som är otroligt förvirrad när det kommer till sexuell läggning, detta är något som verkligen tynger mig! Så här ligger det till

Jag har alltid varit sexuellt attraherad av killar, i fantasin som i verkliga livet. När det kommer till dejting har det dock varit ett stort problem. Har aldrig varit i ett förhållande eller varit kär för den delen då det tagit tvärstopp för mig när saker och ting blivit för seriöst. Alltid när jag hållit på med en kille har det känts bra till en början tills att det börjar bli mer ?seriöst? och jag inser att detta kan leda till förhållande. Då har jag fått värsta klumpen i magen, allt har känts fel och jag börjar må jätte dåligt och vill fly, detta har gjort att jag alltid har avslutat allt och han blivit sårad. frågan är om det har känts fel pga det faktum att han är en kille? Eller för att jag är rädd för kärlek och inte vågat ?tagit steget?av någon anledning, kan inte hitta någon vettig förklaring till varför isåfall.

På senaste har jag blivit mer intresserad av tjejer. Har dock inte i det verkliga livet varit särkilt attraherad av en tjej eller gjort något sexuellt med någon, utan det sitter mer i fantasin. Jag upptäckte en lesbisk (väldigt naken) film för några år sedan som jag sedan dess, och speciellt i perioden just nu, varit besatt av! Jag fantiserar mycket om en av tjejerna både sexuellt och mer känslomässigt. I mitt huvud är jag då inte alls osäker när det börjar bli mer seriöst utan jag känner att det klickar och pusslet passar ihop. (Dessa fantasier har dock kommit mer på senare år och har inte funnits lika länge som fantasierna om killar). Har alltid fachinerats av homosexuella mer tomboy tjejer men kan inte sätta fingret på hur. Har troligen känt att dom är ?häftiga? och blicken har dragits till personen, men som sagt har jag aldrig egentligen varit attraherad av tjejer i verkligheten.

Jag vet dock att jag skulle kunna tänka mig att ligga med en tjej och har tänkt det länge, men så säger även mina (vad jag vet) straighta tjejkompisar också. Jag tror att tjejer generellt är mer närgångna med varandra än killar.

kanske klickar jag bättre känslomässigt med tjejer än killar? Eller är jag bara rädd för kärlek och använder förvirringen om sexuell läggning som en orsak till inte se det verkliga problemet? Vad är min läggning egentligen? Bisexuell? och kan läggning ändras i perioder?

Vad tror ni? Alla tankar är välkomna, hjälp!

• Svar på tråden Förvirrad över sexuell läggning!
  • Tukt

Det låter onekligen som att du inte har bara ett, utan flera "hang-ups".
    Att du har svårt när saker blir seriöst är inget ovanligt och handlar om problem med anknytning. (läs på om anknytningsproblematik)
    Att du sedan kan tända på olika saker, olika kön har förmodligen ganska lite med det att göra. Det är rätt normalt, både vad det gäller just kön och andra saker.
    Så det första behöver du nog jobba med en del. Det andra är mer att bejaka om du så vill.
    Det är mina fem cent.... ;)

• Anonym (.)

Instämmer i mycket av föregående inlägg.

Är själv bisexuell och var i din ålder mycket förvirrad.

Men grubbla inte över din sexuella läggning. Du är ju den du är oavsett hur mycket du tänker kring det hela. Så tänk inte så mycket över din sexualitet, bejaka och utforska den istället. Du är singel. Finns inget som hindrar dig från att testa med en tjej för att se om du uppskattar det eller om det bara var en fantasi som kändes helfel i verkligheten!

• Anonym (Alnico)

Jag var också förvirrad när jag började tänka på killar när jag var runt 25.
    Nu accepterar jag att jag gillar och tänder på både killar och tjejer.

• Anonym (Stina)

Känner väl igen mina tankar och funderingar i sena tonåren. Är bisexuell men tänder endast sexuellt på män men kan inte tänka mig en relation med annat än med kvinnor.

Mitt råd är att lyssna till kroppen och hjärtat för tankar och funderingar är inget annat än just tankar och funderingar och är oftast färgade av dina egna och det man tror är andras förväntningar och normer för hur man skall vara.

Mitt råd är som sagt att lyssna till din inre röst och visdom och tänk på att hjärtat talar ofta med väldigt tyst röst så ta dig tid och känn i och framförallt acceptera dig själv för den du är.

Tänker ibland att man skull vilja resa tillbaka i tiden till dig själv som vilsen tonåring och lägga en värmande hand hjärtat och viska lite mjuk i örat att oroa dig inte lille vän för det kommer att bli bra när bitarna väl faller på plats.

• JKPGerik

Av ditt första stycke i texten om att du känner att du vill fly när saker börjar bli mer seriöst drar åtminstone inte jag slutsatsen att du skulle vara homo eller bisexuell. Jag läser, precis som du också är inne på, att du snarare är rädd (eller helt enkelt uttråkad) när det börjar likna ett förhållande istället för KK eller het sex. 

Andra stycket där du tar upp att du intresserat dig för fantasier och porr mellan två tjejer är ju lite mer spot on när det kommer till den egna sexualiteten. Men inte heller här skulle jag våga dra några slutsatser kring din sexuella läggning. det finns åtskilliga personer, både män och kvinnor, som har sexuella fantasier om personer med samma kön. det gör inte alla dessa personer homosexuella, eller ens bisexuella. 

För några månader sedan florerade ett antal artiklar som handlade om män som definierade sig som straighta som till och med idkade sex med andra män. deras resonemang gick ut på att de inte hade förmågan att bli kära eller utveckla känslor med andra män och därför ansåg de sig inte vara homo eller bi. Det var helt enkelt faschinationen av att ha sex med någon av samma kön som drev dem. Jag tror sådana här tankar är betydligt vanligare än man tror. Både bland män och kvinnor. 

Det här med alla sexuella identiteter som börjat namnges de senaste åren känns för mig ganska irrelevanta. Jag tror att människors sexualitet är 1000-nyanser av grått och att gränserna är väldigt flytande. Man kan nog ha en släng av både den ena och andra sexuella identiteten och ändå leva i ett heterosexuellt förhållande hela livet. Och naturligtvis tvärtom åt alla håll.

Vissa tankar och fantasier passar bäst som just fantasier och andra slår rot och tillslut bara måste man prova. Det finns ju inga rätt och fel när det kommer till den egna sexualiteten och därför tycker jag att det är rätt dumt med alla dessa namn på sexuella läggningar. Bara för man har fler betyder inte det automatiskt att människor kommer känna att de passar in i någon av dem. 

Kontentan av mitt svammel är väl att du mycket väl kan vara både straight, bi eller homosexuell och det du känner nu definierar inte morgondagens version av dig. Det är tillåtet att växla sexuell identitet under sitt liv. Njuter du av tankar på tjejer nu så go for it! Det betyder inte att du inte kan träffa en het snubbe i morgon som du bara måste känna inuti dig! 

För mycket grubbel och för lite leva och uppleva!

• Anonym (Stina)
    JKPGerik skrev 2020-04-23 09:42:26 följande:

Av ditt första stycke i texten om att du känner att du vill fly när saker börjar bli mer seriöst drar åtminstone inte jag slutsatsen att du skulle vara homo eller bisexuell. Jag läser, precis som du också är inne på, att du snarare är rädd (eller helt enkelt uttråkad) när det börjar likna ett förhållande istället för KK eller het sex. 

Andra stycket där du tar upp att du intresserat dig för fantasier och porr mellan två tjejer är ju lite mer spot on när det kommer till den egna sexualiteten. Men inte heller här skulle jag våga dra några slutsatser kring din sexuella läggning. det finns åtskilliga personer, både män och kvinnor, som har sexuella fantasier om personer med samma kön. det gör inte alla dessa personer homosexuella, eller ens bisexuella. 

För några månader sedan florerade ett antal artiklar som handlade om män som definierade sig som straighta som till och med idkade sex med andra män. deras resonemang gick ut på att de inte hade förmågan att bli kära eller utveckla känslor med andra män och därför ansåg de sig inte vara homo eller bi. Det var helt enkelt faschinationen av att ha sex med någon av samma kön som drev dem. Jag tror sådana här tankar är betydligt vanligare än man tror. Både bland män och kvinnor. 

Det här med alla sexuella identiteter som börjat namnges de senaste åren känns för mig ganska irrelevanta. Jag tror att människors sexualitet är 1000-nyanser av grått och att gränserna är väldigt flytande. Man kan nog ha en släng av både den ena och andra sexuella identiteten och ändå leva i ett heterosexuellt förhållande hela livet. Och naturligtvis tvärtom åt alla håll.

Vissa tankar och fantasier passar bäst som just fantasier och andra slår rot och tillslut bara måste man prova. Det finns ju inga rätt och fel när det kommer till den egna sexualiteten och därför tycker jag att det är rätt dumt med alla dessa namn på sexuella läggningar. Bara för man har fler betyder inte det automatiskt att människor kommer känna att de passar in i någon av dem. 

Kontentan av mitt svammel är väl att du mycket väl kan vara både straight, bi eller homosexuell och det du känner nu definierar inte morgondagens version av dig. Det är tillåtet att växla sexuell identitet under sitt liv. Njuter du av tankar på tjejer nu så go for it! Det betyder inte att du inte kan träffa en het snubbe i morgon som du bara måste känna inuti dig! 

För mycket grubbel och för lite leva och uppleva!

Kloka ord.

Tycker själv att det både inom vanlig sexualitet och inom BDSM och Tantra är det på tok för mycket etiketter och att stoppa in folk i en massa fack. Brukar lite på skämt men med rätt stort allvar klassa mig själv som pandurosexuell. Man tar dom klossar man vill ha och så bygger man sin egen sexualitet runt detta och inte allt för sällan får man ta fram morakniven och tälja till klossarna lite för att få dom att passa. För min del så var nog räddningen att när jag var som mest förvirrad och osäker så började jag med Yoga och meditation och gled sedan över till mera Tantra för att bli bättre på att leva här och nu än i mina egna tankar och funderingar. Hittade inom Mindfulness ett verktyg som kallas RAIN som jag tycker är väldigt bra för att få ordning på sina egna känslor och hur dessa manifesterar sig i kroppen. Meditation är fantastisk för att lära sig att tankar är just tankar och inget annat.

Brukar i meditation ofta fokusera på tankar och det som fungerar bra för mig är att tänka mig till en trygg plats som i mitt fall oftast blir favoritstranden omgiven älsklingen och våra hundar och tänka sig att man ligger där på rygg och bara ser sina tankar fara förbi som små lätta moln på himlen. Frigörande andning, frigörande dans eller att bara vara ute i skog och mark och lägga fokus på det man ser, hör och känner kan göra underverk för att släppa tankar och funderingar. Lev här och nu och skit i vad man tror att andra tycker och tänker och dom egna dömandena runt rätt eller fel.
  • Anonym (Kille)

Min lust väcktes när jag var 14, och riktades mot tjejer. Sen när jag var runt 17 funderade jag en del på killar också men den sidan vek åt sidan igen och därefter var jag inriktad på tjejer. Det var nog en del av den sexuella mognaden. Jag hade debuten först vid 27.

Svar på tråden Förvirrad över sexuell läggning!