• PaulieJ

Rakar låren?

Rakar ni smalbenet eller hela benen?

Jag har alltid rakat smalbenen bara men såg nu att jag har väldigt långa och mörka strån på baksidan av låren, där är ca 5 st. Vågar inte raka för är rädd det ska bli mörkt och strävt som det är på smalbenen nu efter flera års rakning.

Hur gör ni? Kan man raka låren uran att det behöver växa mer, mörkare och grövre?

Och nej det är ingen myt för det har blivit så på mig både benen och underlivet och speceillt bikini linjen

• Svar på tråden Rakar låren?
  • Anonym (H)

Jag rakar bara smalbenen till knäna. Har mörka hårstrån där, men inte på låren. Där är de snarare fjuniga och ljusa. Inget som stör och jag har aldrig någonsin fått kommentarer om det.

• Anonym (.....)
    Anonym (Varierat) skrev 2020-04-24 09:56:04 följande:
    Och under den tiden blev du såklart äldre, fick en annan hormonsammansättning etc. behåringen hade utvecklats likadant även utan rakning. Detta kommer fortsätta hela livet, i perioder kommer du ha mindre behåring och i andra mer, i samband med graviditet och viktnedgång har jag fått mer hår, nu efter 38 har jag istället fått kraftigt minskad behåring.
    Konstigt att hormonerna hinner ändras så mycket under ett års tid. Utan graviditeter och annat emellan. Då hade ju även armar och låren också blivit hårigare med mörka hår. Rakar tex inte under armarna och har några ljusa fjun som knappt syns...
  • bullen1984
    Anonym (.....) skrev 2020-04-24 18:41:41 följande:
    Konstigt att hormonerna hinner ändras så mycket under ett års tid. Utan graviditeter och annat emellan. Då hade ju även armar och låren också blivit hårigare med mörka hår. Rakar tex inte under armarna och har några ljusa fjun som knappt syns...
    Tycker du inte att det är konstigare att håret skulle bli grövre och mörkare endast för att du skär av det intill huden?
    Hår är dött material. Det finns liksom ingenting levande i det som växer ut. Det är roten som lever men den kommer man inte åt genom att raka.

Hårstråets karaktär bestäms i roten och fungerar inte som en planta som kan bli tjockare om man klipper den. 
  • Anonym (.....)
    bullen1984 skrev 2020-04-25 06:40:04 följande:
    Tycker du inte att det är konstigare att håret skulle bli grövre och mörkare endast för att du skär av det intill huden?
    Hår är dött material. Det finns liksom ingenting levande i det som växer ut. Det är roten som lever men den kommer man inte åt genom att raka.

Hårstråets karaktär bestäms i roten och fungerar inte som en planta som kan bli tjockare om man klipper den. 
    det kan vara hur konstigt det vill. Det är ju uppenbarligen så det funkar. Konstigare är att du vägrar fatta.
  • bullen1984
    Anonym (.....) skrev 2020-04-25 07:59:20 följande:
    det kan vara hur konstigt det vill. Det är ju uppenbarligen så det funkar. Konstigare är att du vägrar fatta.
    Men ge dig nu. Det handlar om fakta. Vi är 3 personer som säger samma sak och du klamrar dig fast vid en myt trots att vi förklarat varför du har den upplevelsen. Gah! 
  • Anonym (Hårmyt)

Det är intressant att några seriöst verkar tro att rakning kan påverka håren!

Om det vore så lätt skulle ingen vara tunnhårig. Bara raka huvudet så skulle håret växa ut tjockt och mörkt. Eller om man klipper topparna blir håret tjockare och mörkare (när man rakar är det samma som att klippa av håret). Men det förstår ju alla att det inte funkar så! Varför tror vissa att det är annorlunda med benen...?

• Anonym (Experten)
    Anonym (Hårmyt) skrev 2020-04-25 20:14:19 följande:

Det är intressant att några seriöst verkar tro att rakning kan påverka håren!

Om det vore så lätt skulle ingen vara tunnhårig. Bara raka huvudet så skulle håret växa ut tjockt och mörkt. Eller om man klipper topparna blir håret tjockare och mörkare (när man rakar är det samma som att klippa av håret). Men det förstår ju alla att det inte funkar så! Varför tror vissa att det är annorlunda med benen...?

Exakt! Känns väldigt naivt och okunnigt. 
  • PaulieJ

Om håret är dött hur kommer det sig att det växer mer på kroppen när man tar biotin?

Har aldrig haft hår på låten förut som varit mörka eller långa som nu. Och även det hår jag rakar överallt har blivit grövre och mörkare.

Min väninnan har aldrig rakat sina ben. Hon är 31 år. Hon hade tunna ljusa fjun.

Hon började raka sig förra sommaren och vet du vad?

Nu har hon likadana ben som mig med mörka grövre strån.

Så den där myten tror jag inte ett skit på, att det inte stämmer. För jag själv har upplevt det och även sett det på min väninna.

Därför vågar jag inte raka mina lår för att de ska vara lika håriga och grova sen som smalbenen efter 1 veckas utväxt

• Anonym (Experten)
    PaulieJ skrev 2020-04-30 20:46:39 följande:

Om håret är dött hur kommer det sig att det växer mer på kroppen när man tar biotin?

Har aldrig haft hår på låten förut som varit mörka eller långa som nu. Och även det hår jag rakar överallt har blivit grövre och mörkare.

Min väninnan har aldrig rakat sina ben. Hon är 31 år. Hon hade tunna ljusa fjun.

Så den där myten tror jag inte ett skit på, att det inte stämmer. För jag själv har upplevt det och även sett det på min väninna.

Därför vågar jag inte raka mina lår för att de ska vara lika håriga och grova sen som smalbenen efter 1 veckas utväxt

Det hörs att du inte är så intelligent i ditt sätt att skriva, men jag ska försöka förklara så att Du förstår.

Håret som växer ut är DÖTT. Därför kan inte yttre påverkan så som ex att dra en rakhyvel längst huden påverka hårväxten. 

Däremot kan kosttillskott och mediciner som man tar INNIFRÅN påverka hårväxten, då dessa påverkar hårroten som är LEVANDE.

Om du vill gå runt och vara dum så be my guest. Det är inte min uppgift att utbilda korkade människor, man har faktiskt ett eget ansvar också att ta reda på hur landet ligger, om du fattar.
  • Aikido
    Anonym (.....) skrev 2020-04-24 08:43:08 följande:
    Det är det inte! Jag hade jätteljusa nästan obefintliga hår på benen men började raka  för att "alla andra" gjorde det. Nu är de håren mörka och långa. Men är inte så på andra ställen av kroppen. Började raka det lilla hår jag hade på bikinilinjen flera år senare för att jag träffade en idiot till kille som tyckte man skulle vara helrakad.. Sen började ju det håret sprida sig som en löpeld...
    Kvinnor... det ni inte vet är att nästan allt är preparerat med steroider. Engångshyvlar, hårborttagningsmedel, rakkrämer och geler. Ja visst, ni rensar ogräset för stunden men ni har gödslat rabatten så att det växer desto mer sedan. Raka er med en gammal hederlig rakkniv och olivolja så ska ni se att babyfjunen så sakterliga återkommer.
    Sanningshalten i detta inlägg är helt eller delvis beroende av skribentens trovärdighet.
  • Anonym (Experten)
    Aikido skrev 2020-05-01 06:34:16 följande:
    Kvinnor... det ni inte vet är att nästan allt är preparerat med steroider. Engångshyvlar, hårborttagningsmedel, rakkrämer och geler. Ja visst, ni rensar ogräset för stunden men ni har gödslat rabatten så att det växer desto mer sedan. Raka er med en gammal hederlig rakkniv och olivolja så ska ni se att babyfjunen så sakterliga återkommer.
    Du är iaf inte känd för att vara smart....
  • Anonym (Samma)
    PaulieJ skrev 2020-04-24 04:18:08 följande:

Rakar ni smalbenet eller hela benen?

Jag har alltid rakat smalbenen bara men såg nu att jag har väldigt långa och mörka strån på baksidan av låren, där är ca 5 st. Vågar inte raka för är rädd det ska bli mörkt och strävt som det är på smalbenen nu efter flera års rakning.

Hur gör ni? Kan man raka låren uran att det behöver växa mer, mörkare och grövre?

Och nej det är ingen myt för det har blivit så på mig både benen och underlivet och speceillt bikini linjen

Åh jag har aldrig tidigare rakat låren men gjorde stora misstaget att raka dem förra sommaren och nu ser det ut som en skog :( ljusa hårstrån förvisso men mkt mer än vad jag hade innan, ångrar mig så!! Vet inte vad jag ska göra nu, känns som jag måste fortsätta raka och då kommer de säkert bli grövre och mörkare efter ett tag :(
  • Aikido
    Anonym (Experten) skrev 2020-05-01 06:53:47 följande:
    Du är iaf inte känd för att vara smart....
    Så kanske det är. Tur att det finns smarta människor därute så att folk som du och jag har några att ty sig till när vi behöver hjälp med sådant som är svårt att förstå.
  • Anonym (Hårmyt)
    PaulieJ skrev 2020-04-30 20:46:39 följande:

Känner du någon som föddes tex blond, men med tiden och åren blev mörkhårig? Håret på hela kroppen förändras allt eftersom och om man klipper topparna på håret så förändras det inte. Är du rädd att ditt hår på huvudet kommer bli annorlunda för att du klipper det? Håret växer förstås ifrån roten, därför påverkas inte håret av varken klippning eller rakning.
Svar på tråden Rakar låren?