• kontrast

Brutal otrohetsaffär - tips från drabbade mottages

Befinner mig i ett otrohetsdrama där jag själv är den drabbade. Min man sedan tio år hade affär med kollega/praktikant. ???? Jag grävde mig fram till alla bevis och han nekade in i det sista - även hon nekade. Vi gick i parterapi för att rädda relationen, men han erkände aldrig att han hade henne parallellt - varken till mig eller till rådgivaren. Han skyllde också på att han var missnöjd i vår relation och massa annat såsom avsaknad av bekräftelse. Vår situation var också ansträngd med barn och allt det klassiska runt omkring. Vi har en lång relation och jag anser att man inte kan räkna med passion varje dag, man blir som vänner och det handlar mycket om att se det fina i en trygg tvåsamhet. Vi har haft sex lite då och då, men det var inte tillräckligt för honom, han löste våra problem och skapade nya genom att hoppa i säng med henne flera gånger under höst och jul (julafton). Hans förklaring är att hon ?såg? ju honom och han kände sig åtrådd. ???????????? Han låg med oss båda två under denna perioden. Ljög till henne om att han fortfarande låg i skilsmässa osv. Hon fick även känslor för honom. Oklart vad han kände för henne dock, då han inte har någon förmåga att känna känslor överhuvudtaget! Han tänker sig mer in i relationer än att känna efter. Jag har Alltid upplevt honom som lite kall och empatistörd samt sluten i sig själv.

Jag tänker på detta VARJE dag. Fungerar inte på jobbet och ännu mindre i vardagen. Tur att jag har en förstående arbetsgivare, annars hade jag inte haft jobbet kvar. Jag önskar han hade berättat för mig så jag kunde välja att avsluta relationen där och då. Idag är han djupt ångerfull, vill bara ha mig osv och säger sig ha sökt hjälp på vårdcentralen osv, men det känns påklistrat på något sätt. Jag vet inte hur länge jag kommer stanna i detta och vad känner jag för honom egentligen?? Kan man komma vidare eller är det helt kört? Finns det flera som upplevt detta? Hur tog ni er vidare?

• Svar på tråden Brutal otrohetsaffär - tips från drabbade mottages
  • Anonym (man)
    GöstaPetter skrev 2020-04-28 17:55:16 följande:
    Att inbilla sig att en otrohet uppstår ur ett vakuum är väldigt behändigt för alla martyrer sm vägrar se sin egen del i den havererade relationen.
    Att dra offerkoftan tätare kring sig är betydligt enklare och mindre smärtsamt än att erkänna för sig själv det var kommunikationen eller sexlivet eller vårdandet av den vuxna relationen eller jobbet eller någon av de hundratals dropparna som lett upp till otroheten.

Och nej, det handlar inte om att det är den bedragnes fel, för det är det inte. Men oavsett vems fel, eller hur mycket vardera part är ansvarig för den misslyckade relationen (och relationen är misslyckad samma ögonblick någon part är frestad till otrohet; inte det ögonblick en faktisk otrohet är uppdagad), så finns det problem i relationen.

Det största problemet i relationen är ju att parternas värdegrunder är såpass vitt skilda att ena partnern tycker att otrohet är ett gångbart alternativ och den andre inte. En sådan grav felmatchning är definitivt ett problem i förhållandet.
    Att inbilla sig att otrohet alltid beror på problem i förhållandet är felaktigt, otrohet förekommer i bra och dåliga förhållanden och problemen kan lika gärna ligga hos personen och inte i förhållandet. Missbruk är tex ett personligt problem hos individet som sen blir ett problem i förhållandet, men grunden till problemet ligger alltså inte i förhållandet utan hos individen. Du generaliserar grovt och gör allt till ett relationsproblem.

Att inbilla sig att personen som var otrogen inte hade något val är även det felaktigt, för personen har hela tiden haft alla chanser att välja andra alternatv än otrohet.

Och så har vi så klar det mest självklara... ALLA förhållanden går upp och ner, alla blir frestade ibland, men alla väljer inte otrohet. Så nej otrohet beror inte på omständigheter, otrohet beror på hur olika invider VÄLJER att hantera omständigheter. 
  • GöstaPetter
    Anonym (man) skrev 2020-04-28 23:45:23 följande:
    Att inbilla sig att otrohet alltid beror på problem i förhållandet är felaktigt, otrohet förekommer i bra och dåliga förhållanden och problemen kan lika gärna ligga hos personen och inte i förhållandet. Missbruk är tex ett personligt problem hos individet som sen blir ett problem i förhållandet, men grunden till problemet ligger alltså inte i förhållandet utan hos individen. Du generaliserar grovt och gör allt till ett relationsproblem.

Att inbilla sig att personen som var otrogen inte hade något val är även det felaktigt, för personen har hela tiden haft alla chanser att välja andra alternatv än otrohet.

Och så har vi så klar det mest självklara... ALLA förhållanden går upp och ner, alla blir frestade ibland, men alla väljer inte otrohet. Så nej otrohet beror inte på omständigheter, otrohet beror på hur olika invider VÄLJER att hantera omständigheter. 
    Lögner och svek är självklart problem i en relation. Klart att det är ett relationsproblem även om ena parten "äger" problemet. Allt man gör eller inte gör i en relation som kan eller kommer att påverkar den ande är en del av relationen, och gör ena parten något problematiskt så blir det ett relationsproblem. Även om andra parten inte är medveten om det ännu.

Var har jag skrivit att någon inte har ett val? Eller att otrohet skulle bero på omständigheter och inte personliga val? Jag förstår ärligt talat inte hur du läser...
  • Sagoflickan
    Anonym (Sammy) skrev 2020-04-28 22:13:47 följande:

Vad innebär det? I min värld finns det ingen mall att följa för en otrogen, möjligen mer än att ta sitt pick och pack ut genom dörren. Kan väl till viss del förstå att man vill försöka om man har barn, men det där låter ju bara som hjärntvättat snömos.

Mallen finns i länken jag uppgav.
  • Anonym (Testa)

Skilsmässa.se; kolla forum, många likasinnade o support för trasiga själar. Sök hjälp, vårdcentral, psykolog osv.

• Anonym (man)
    GöstaPetter skrev 2020-04-29 00:58:30 följande:
    Lögner och svek är självklart problem i en relation. Klart att det är ett relationsproblem även om ena parten "äger" problemet. Allt man gör eller inte gör i en relation som kan eller kommer att påverkar den ande är en del av relationen, och gör ena parten något problematiskt så blir det ett relationsproblem. Även om andra parten inte är medveten om det ännu.

Var har jag skrivit att någon inte har ett val? Eller att otrohet skulle bero på omständigheter och inte personliga val? Jag förstår ärligt talat inte hur du läser...
    Ja precis, personliga problem kan BLI ett problem i förhållandet, men grunden till problemen ligger hos personen inte förhållandet. Och när personen som har problem sen gör nåt dumt så kan personen inte sitta och påstå att hen gjorde det pga problem i förhållandet.

Var har jag sagt att DU påstått att man inte har ett val eller att otrohet skulle bero på omständigheter?
  • Anonym (ace)
    Anonym (man) skrev 2020-04-29 13:32:03 följande:
    Ja precis, personliga problem kan BLI ett problem i förhållandet, men grunden till problemen ligger hos personen inte förhållandet. Och när personen som har problem sen gör nåt dumt så kan personen inte sitta och påstå att hen gjorde det pga problem i förhållandet.

Var har jag sagt att DU påstått att man inte har ett val eller att otrohet skulle bero på omständigheter?
    Personliga problem är från första början ett relationsproblem om det påverkar den andre personen.
    Jag har inte heller påstått att man kan skylla otrohet på problem i förhållandet, jag har påstått att otrohet i regel inte uppkommer om det inte finns problem. Det finns en tydlig distinktion, men det jag förstår att inte alla kan uppfatta den.

Tja, eftersom du citerade mig och inte gjorde någon signifikant markering (t. ex. dubbel radbrytning) att du inte längre var i diskussion  med mig, så kunde jag inte uttyda att du  var inne på något nytt.

• Anonym (man)
    Anonym (ace) skrev 2020-04-29 14:26:47 följande:
    Personliga problem är från första början ett relationsproblem om det påverkar den andre personen.
    Jag har inte heller påstått att man kan skylla otrohet på problem i förhållandet, jag har påstått att otrohet i regel inte uppkommer om det inte finns problem. Det finns en tydlig distinktion, men det jag förstår att inte alla kan uppfatta den.

Tja, eftersom du citerade mig och inte gjorde någon signifikant markering (t. ex. dubbel radbrytning) att du inte längre var i diskussion  med mig, så kunde jag inte uttyda att du  var inne på något nytt.
    Nej det är det absolut inte. Personliga problem kan SKAPA problem i relationen. De ÄR inte ett relationsproblem ursprungligen. Man kan inte göra dem till en och samma sak. Speciellt inte om man vill lösa dem. 

Om du super och spöar upp fru och barn så är det ett personligt problem hos dig som DU behöver lösa, att det dessutom skapar problem för förhållandet är såklart sant men man kan inte påstå att det är en och samma sak.
  • Anonym (ace)
    Anonym (man) skrev 2020-04-29 17:11:44 följande:
    Nej det är det absolut inte. Personliga problem kan SKAPA problem i relationen. De ÄR inte ett relationsproblem ursprungligen. Man kan inte göra dem till en och samma sak. Speciellt inte om man vill lösa dem. 

Om du super och spöar upp fru och barn så är det ett personligt problem hos dig som DU behöver lösa, att det dessutom skapar problem för förhållandet är såklart sant men man kan inte påstå att det är en och samma sak.
    Det är nog bara att acceptera att du och jag ser olika på saken och varken du eller jag kommer ändra vår uppfattning.
  • Anonym (Narcoffer)
    GöstaPetter skrev 2020-04-29 00:58:30 följande:
    Vet du vad felet är med ditt sätt att resonera?

Tänk dig att du träffar en kvinna som blev misshandlad av sin man i går. Hon har en svullen näsa, ett svullet öga och en bruten arm. Gråtande berättar hon att hennes man är våldsam och argsint och att hon inte vet vad hon ska göra. Du säger till henne "Ja, det är tråkigt med par som har relationsproblem!". Det du i princip säger till henne är att hon är medskyldig till misshandeln. Det är inte ett relationsproblem att bli misshandlad, våldtagen eller bedragen.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-04-29 17:30:34 följande:

Tänk dig att du träffar en kvinna som blev misshandlad av sin man i går. Hon har en svullen näsa, ett svullet öga och en bruten arm. Gråtande berättar hon att hennes man är våldsam och argsint och att hon inte vet vad hon ska göra. Du säger till henne "Ja, det är tråkigt med par som har relationsproblem!". Det du i princip säger till henne är att hon är medskyldig till misshandeln. Det är inte ett relationsproblem att bli misshandlad, våldtagen eller bedragen.
    Din parallell är så vansinnig att jag inte ens tänker sänka mig till din nivå för att "bemöta" den.
  • Anonym (man)
    Anonym (ace) skrev 2020-04-29 17:33:33 följande:
    Din parallell är så vansinnig att jag inte ens tänker sänka mig till din nivå för att "bemöta" den.
    Jag tyckte liknelsen var klockren. 
    Låter mest som att du fick slut på argument.
  • Anonym (man)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-04-29 17:30:34 följande:

Precis så! 
  • Anonym (Nä du)
    Anonym (ace) skrev 2020-04-29 17:33:33 följande:

Du borde inse att du har fel.. På dig låter det som att partnern har ansvar över dina egna problem..
  • Anonym (ooo)

TS, du kanske ska läsa boken relationspsykopater, av Rusz?

Det du skriver om honom tycker jag skulle kunna passa in lite i vad den boken beskriver, även om det också finns många värre exempel där. Just detta med att han NU är så himla ångerfull osv, klassiska tricks för att försöka hålla kvar dig, men han förr har visat sidor av kallhet, som du säger. 

• Anonym (Lite salt)
    GöstaPetter skrev 2020-04-28 17:55:16 följande:

Att inbilla sig att en otrohet uppstår ur ett vakuum är väldigt behändigt för alla martyrer sm vägrar se sin egen del i den havererade relationen.

Att dra offerkoftan tätare kring sig är betydligt enklare och mindre smärtsamt än att erkänna för sig själv det var kommunikationen eller sexlivet eller vårdandet av den vuxna relationen eller jobbet eller någon av de hundratals dropparna som lett upp till otroheten.

Och nej, det handlar inte om att det är den bedragnes fel, för det är det inte. Men oavsett vems fel, eller hur mycket vardera part är ansvarig för den misslyckade relationen (och relationen är misslyckad samma ögonblick någon part är frestad till otrohet; inte det ögonblick en faktisk otrohet är uppdagad), så finns det problem i relationen.

Det största problemet i relationen är ju att parternas värdegrunder är såpass vitt skilda att ena partnern tycker att otrohet är ett gångbart alternativ och den andre inte. En sådan grav felmatchning är definitivt ett problem i förhållandet.

Nej, otrohet uppstår inte i vakuum. Kanske förhållandet har en svacka. Men de flesta förhållanden har svackor (har man små barn är det tex svårt att hålla passionen på topp varje dag) och de flesta människor blir frestade ibland. Det innebär inte att de flesta är otrogna. Man har ett eget ansvar där.
  • GöstaPetter
    Anonym (man) skrev 2020-04-30 02:47:24 följande:
    Jag tyckte liknelsen var klockren. 
    Låter mest som att du fick slut på argument.
    Anonym (Nä du) skrev 2020-04-30 03:04:38 följande:
    Du borde inse att du har fel.. På dig låter det som att partnern har ansvar över dina egna problem..

Okay, då drar vi det en gång till, inte för att det kommer hjälpa...

Nej, jag skuldbelägger ingen, det är ni andra som har fullt upp att göra det. Jag lägger inte skulden på den som blir misshandlad, jag påstår att det finns problem i den relation där våld eller hot om våld förekommer.

Nej, partnern är inte ansvarig för den andre personens problem. Ingenstans har jag gjort detta påstående.

Vad jag hävdar är att när en person i ett förhållande har problem så är det per automatik ett problem i relationen i  sig. Oavsett vem som äger problemet. I och med att detta är något vi inte är ense om, så går det inte att komma längre i diskussionen.

Och åter igen, eftersom ni inte kan se eller förstå att det finns ett problem i relationen oavsett ven som äger problemet eller var problemet härrör sig från så går det inte att fortsätta diskussionen. Det är faktiskt helt OK att ha olika åsikter och lämna det därhän.

Svar på tråden Brutal otrohetsaffär - tips från drabbade mottages