• Sjolofsson

Hjälp jag går sönder av oro

Hej! Måste be om råd eller höra om någon varit i samma situation ! Var hos Gyn och hon sa att lårbenen va lite korta (två veckor efter intillväxten) o hon såg det som en avvikelse, någon hört om det? Resultaten på blodproven från KUB va jätte bra men detta var tydligen en fruktansvärd avvikelse och gjorde NIPT i torsdags.

Alla andra mått som huvud armar osv va perfekta. Är i v.15 och bor på gran Canaria så vet inte om dom överdriver lite eller om jag bör vara otroligt orolig? Dom

Rekommenderade mig abort!! Tack för du läste ????

• Svar på tråden Hjälp jag går sönder av oro
  • Anonym (Cia)

Vad är det du funderar över? Om du ska göra abort eller inte? Ring och prata med dom. Kram

• Anonym (Anonym)

De överdriver knappast. Tyvärr är abort det enda rätta för barnet kommer ju födas med nån slags fysiskt handikapp.

• Solblomma30
    Sjolofsson skrev 2020-04-26 13:32:10 följande:

Hej! Måste be om råd eller höra om någon varit i samma situation ! Var hos Gyn och hon sa att lårbenen va lite korta (två veckor efter intillväxten) o hon såg det som en avvikelse, någon hört om det? Resultaten på blodproven från KUB va jätte bra men detta var tydligen en fruktansvärd avvikelse och gjorde NIPT i torsdags.

Alla andra mått som huvud armar osv va perfekta. Är i v.15 och bor på gran Canaria så vet inte om dom överdriver lite eller om jag bör vara otroligt orolig? Dom

Rekommenderade mig abort!! Tack för du läste ????

Korta lårben är en så kallad soft marker för Downs syndrom. Men är det enda avvikelsen de hittade så är det inte så allvarligt. Hittar man flera avvikelser samtidigt så är det lite värre. Om man nu tycker att Downs syndrom är ett problem. Korta lårben kan ev också tyda på dvärgväxt, men då borde de nog se andra avvikelser på måtten också. Jag tycker att du ska försöka ta det väldigt lugnt och invänta NIPT-svar. Troligtvis har din bebis bara lite kortare lår. Vi ser ju alla olika ut :) Min son hade väldigt långa lårben på ultraljud och doktorn frågade flera gånger om vi hade långa ben i familjen. Min mans familj har faktiskt ovanligt långa ben, så det kom därifrån. Hoppas det går bra!
  • Solblomma30
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 15:59:50 följande:

De överdriver knappast. Tyvärr är abort det enda rätta för barnet kommer ju födas med nån slags fysiskt handikapp.

Det du skriver är bara knäppt. Det är inte alls säkert att barnet kommer vara handikappat. Vissa barn har stora huvuden, korta armar eller långa ben. Det behöver verkligen inte vara något fel på bebisen i fråga. Och även om det skulle vara det så är inte abort det enda rätta. Det är bara TS som kan bestämma. Många barn lever bra liv trots handikapp.
  • Anonym (Anonym)
    Solblomma30 skrev 2020-04-26 19:12:05 följande:
    Det du skriver är bara knäppt. Det är inte alls säkert att barnet kommer vara handikappat. Vissa barn har stora huvuden, korta armar eller långa ben. Det behöver verkligen inte vara något fel på bebisen i fråga. Och även om det skulle vara det så är inte abort det enda rätta. Det är bara TS som kan bestämma. Många barn lever bra liv trots handikapp.
    Så skönt att du vet bättre än sjukvården. Du fattar väl att de inte rekommenderar abort bara för att? Det är naturligtvis för att barnet kommer att födas defekt på ett eller annat sätt.
  • Anonym (Anonym)
    Solblomma30 skrev 2020-04-26 19:12:05 följande:
    Det här handlar inte om något som kan räknas som normal avvikelse, det är något som är så allvarligt att de rekommenderar att inte fullfölja graviditeten, trots att ts redan är så långt gången!
  • Solblomma30
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 19:52:06 följande:

Det här handlar inte om något som kan räknas som normal avvikelse, det är något som är så allvarligt att de rekommenderar att inte fullfölja graviditeten, trots att ts redan är så långt gången!

Äsch vilket trams. Om man googlar på korta lårben (femur) på engelska så kommer vetenskapliga studier upp som visar att kort lårben vid ultraljud oftast endast tyder på ett litet barn. Det är alltså inte starkt associerat till dvärgväxt eller DS, men det finns viss ökad risk för det. Därför går man vidare med undersökningar, som TS nu har gjort. Det är ju absolut inte aktuellt med abort i detta läget. Självklart måste TS få veta om barnet verkligen har en avvikelse eller ej. Lägg av med att måla fan på väggen, du hjälper ju inte med dina negativa kommentarer.
  • Solblomma30

Sjolofsson: Googla short femur så kommer en massa bra studier upp. Det finns en ökad risk för att din bebis kommer att vara liten för tiden enligt studierna, men i övrigt är riskerna inte jättestora att något är fel med barnet. Så försök ta det lugnt och vänta på NIPT-resultatet.

• Anonym (Anonym)
    Solblomma30 skrev 2020-04-26 20:15:31 följande:
    Äsch vilket trams. Om man googlar på korta lårben (femur) på engelska så kommer vetenskapliga studier upp som visar att kort lårben vid ultraljud oftast endast tyder på ett litet barn. Det är alltså inte starkt associerat till dvärgväxt eller DS, men det finns viss ökad risk för det. Därför går man vidare med undersökningar, som TS nu har gjort. Det är ju absolut inte aktuellt med abort i detta läget. Självklart måste TS få veta om barnet verkligen har en avvikelse eller ej. Lägg av med att måla fan på väggen, du hjälper ju inte med dina negativa kommentarer.
    Sluta inbilla ts en massa som du inte vet något om! Självklart måste ts lyssna på utbildade människor! Om de säger att de verkligen rekommenderar abort så gör de det av en anledning! I högsta grad aktuellt alltså!
  • Solblomma30
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 20:26:21 följande:

Sluta inbilla ts en massa som du inte vet något om! Självklart måste ts lyssna på utbildade människor! Om de säger att de verkligen rekommenderar abort så gör de det av en anledning! I högsta grad aktuellt alltså!

Enligt TS baserade läkaren uppmaningen till abort på ett enda ultraljud där allt såg bra ut förutom att lårbenen mätte två veckor mindre än resten av kroppen. Det är inget enormt alarmerande. Det bör kollas upp såklart, men att göra abort direkt av ett kanske friskt foster är galet. Det är därför man rekommenderar att gå vidare med NIPT eller fvp. Ultraljud är inte så precisa tyvärr. Finns många exempel på det. TS har lyssnat på utbildade människor och gått vidare med NIPT. Hon undrade om någon hört talas om korta lårben vid ultraljud och jag gav min åsikt. Coola ner dig nu ;)
  • Sjolofsson

Kan tillägga att jag naturligtvis gick till en andra läkare för efter första läkaren uttalande sig om

Abort! Den andra läkaren bekräftade korta lårben men att abort va inte att tala om innan NIPT testet visar svart på vitt. Som sagt allt annat såg perfekt ut och dom såg inget som direkt indikerade på DS. Jag undrar mest om någon hade erfarenhet eller råd ang min situation. Jag hoppas ju innerligt att barnet är friskt. Kan också tillägga att jag är 28 år och detta är min första graviditet så är otroligt uppskakad som det är.

• Magnusw32
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 19:51:17 följande:

Så skönt att du vet bättre än sjukvården. Du fattar väl att de inte rekommenderar abort bara för att? Det är naturligtvis för att barnet kommer att födas defekt på ett eller annat sätt.

Öööhhh,va???? Hört talas om second opinion?? Man kan inte bara gå på det första man hör. Läste om en som gjort tidigt UL och de inte hittat något foster där de rekommenderade att det skulle tas ett abortpiller iaf det fanns något kvar. Paret gjorde VUL på ett annat ställe och där fann man ett fint foster med fina hjärtslag. Tur de inte gick på första och tog nån tablett. Man gör väl allt i sin makt för att undersöka hur det egentligen är. Som nipt tex.
  • Magnusw32
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 19:51:17 följande:

Öööhhh,va???? Hört talas om second opinion?? Man kan inte bara gå på det första man hör. Läste om en som gjort tidigt UL och de inte hittat något foster där de rekommenderade att det skulle tas ett abortpiller iaf det fanns något kvar. Paret gjorde VUL på ett annat ställe och där fann man ett fint foster med fina hjärtslag. Tur de inte gick på första och tog nån tablett. Man gör väl allt i sin makt för att undersöka hur det egentligen är. Som nipt tex.
  • Snobi

När jag väntade mitt första barn fick vi veta på rul att lårbenen var lite för korta i förhållande till andra mått. Jag tror att jag fick komma tillbaka efter en vecka ungefär och träffa en läkare. Det var en hemsk väntan och jag var säker på att något var fel (tack google!). Lårbenen var lite korta när läkaren mätte också, men hon var helt lugn och tyckte inte att det var avvikande på något sätt. Jag är inte så lång själv heller. Så det gjordes ingen mer utredning och bebben är fyra år idag och normallång och inte konstigare än någon annan i familjen.

Hoppas att allt går bra för dig också!

• LinneaM93

Vet inte allt för mycket om saken, MEN min mamma har berättat att när hom var gravid med mig så sa dom att mina ben var typ 2-3 veckor ?efter? i utvecklingen. Jag är normal, no problems. Men vet inte när detta upptäcktes :)

• Anonym (Trisslotten)

Hej! Jag förstår att det är mkt känslor och mkt oro. Jag kan bara ge min input från det verkliga livet, inte vad någon har för åsikt, uppfattning, eller vad någon har läst, utbildad som ej utbildad på området, utan jag kan bara dela med mig av vad jag lever och andas varje dag, och det är den renaste kärleken jag nånsin upplevt på vår jord ??Jag vet många mammor som fått rådet att göra abort pga DS och som inte lyssnade, de är idag några av de mest berikade människorna på vår jord. Min yngsta son, fyra år, har de mest kärleksfulla vackraste ögonen jag vet, de är så himla äkta, jag lär mig så mycket honom. Han har downs syndrom, det är inte en sjukdom utan en diagnos, min son är frisk som en nötkärna och ständigt den lyckligaste individen i rummet (minus när han är arg som ett bi ???? men det står för ca 2% av tiden). Jag älskar båda mina barn precis lika mycket, den av dom som har det lilla extra ger också något extra till resten av familjen och vi växer som människor tack vare honom, man märker att han berör i stort sett ALLA han möter, han berikar mitt liv varje dag, han berikar sina kompisars liv och lär hela hans omgivning att olika är bra, olika berikar. Jag vet inte hur det är med ditt fina underverk i magen, men det är ditt och bara ditt, och jag vill bara att du ska veta att DS är inte en diagnos man ska vara rädd för, men man måste nog uppleva det för att förstå, endast några få är så lyckligt lottade ?? Med eller utan DS är varje liv i mina ögon lika mycket värt ??

Svar på tråden Hjälp jag går sönder av oro