• Weloty

Stockholm stoppar alla planerade kejsarsnitt

Som rubriken lyder, Region Stockholm har beslutat att stoppa alla planerade kejsarsnitt som saknar medicinsk grund på grund av begränsad mödravård som ett resultat av Corona. 

Hemskt tycker jag, dels att mödravården begränsas genom att kurser ställs in och partners utesluts från undersökningar. Men framför allt att kvinnor med förlossningsrädsla och eventuella trauman från tidigare förlossningar nu tvingas föda vaginalt mot sin vilja. Rynkar på näsan

Har ni påverkats av detta?

• Svar på tråden Stockholm stoppar alla planerade kejsarsnitt
  • Anonym (Therese)

Inte alls. Är gravid i vecka 32. Livrädd inför förlossningen, men har förtränger det så gott det går... Tänker att barnet ju måste ut, och de flesta som föder barn i Sverige överlever. Jag går mest och nojjar över att sambon ska bli förkyld och då inte får närvara vid förlossningen. Jag vet ingen annan som kan följa med mig i så fall. Känns också tråkigt att sambon inte får följa med på BB. Hoppas verkligen inte att barnet föds för tidigt, då sambon inte får vara på neo heller (och där kan man ju vara inskriven i veckor/månader).

• Guapa

Pga corona ställs många planerade och icke akuta operationer in (inte bara kejsarsnitt) och så klart är det fruktansvärt och orsakar stort lidande. Vi befinner oss i en krissituation men ändå fortsätter folk trängas på uteserveringar, springa alldeles för nära i motionsspåret och studenter ylar och beklagar sig över att de inte får festa och kasta sina mössor i luften.. Hål i huvudet.

• Anonym (Mamma)

Jag föder hellre vaginalt igen! Kejsarsnitt skrämmer mig MER! Förvånad Gråter

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-04-27 10:45:56 följande:

Jag föder hellre vaginalt igen! Kejsarsnitt skrämmer mig MER!  

Ja fy fan. Gjort båda och tar vaginalt alla gånger om vi skulle få en trea.. mest skonsamt
  • fjanten

Välkommen till verkligheten för de flesta förlossningsrädda i landet Har också varit livrädd, låst mig, fått ptsd o.s.v. - mycket tack vare en våldtäkt i bagaget och att jag får enorma barn. Här får man inga snitt beviljade för det. Trist, men så är det!

• Anonym (Sjukt)

Det är ett tecken på att kvinnor inte prioriteras i vården, risken för stort lidande och större vårdbehov efter är mycket stor och kommer ta mycket mer resurser.

• Anonym (Sjukt)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-04-27 10:45:56 följande:

Jag föder hellre vaginalt igen! Kejsarsnitt skrämmer mig MER!  

Anonym (Lisa) skrev 2020-04-27 11:07:56 följande:

Ja fy fan. Gjort båda och tar vaginalt alla gånger om vi skulle få en trea.. mest skonsamt

Sådana kommentarer hör ej hemma i denna diskussionen. Håll er till ämnet.
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Sjukt) skrev 2020-04-27 11:14:15 följande:

Det är ett tecken på att kvinnor inte prioriteras i vården, risken för stort lidande och större vårdbehov efter är mycket stor och kommer ta mycket mer resurser.

varför skulle en viss grupp prioriteras ?  alla skall väl ha samma prioritet
    och det skall ske på beprövad vetenskap inte på tyckande
  • 19mark82
    Anonym (Lisa) skrev 2020-04-27 11:07:56 följande:
    absolut, instämmer
  • 19mark82
    Anonym (Sjukt) skrev 2020-04-27 11:14:15 följande:

lägg av
  • Nemiia

Fast det senaste jag läste var att det inte handlade om att ställa in snitt som blivit beviljade men att nya ansökningar utan medicinska grund skulle nekas i mycket högre utsträckning.

Svar på tråden Stockholm stoppar alla planerade kejsarsnitt