• Anonym (Rätt eller fel?)

Svenska tjejer jämfört med utländska

Hej!

Jag träffade en tjej för något år sedan. Detta var under en tid då jag inte hade det särskilt bra alls rent ekonomiskt. Men hon hade det väldigt bra ställt. När vi började umgås så hade jag helt enkelt inte råd att betala för middagar osv men det var hennes liv, hon åt alltid ute och hittade på saker. Så på något sätt som jag knappt fattar än idag så betalade hon för de första 6 dejterna. Sjunde betalade jag för.

Jag tyckte om att bli uppvaktad på detta sätt men skämdes också lite för att jag kände mig som en igel. Men hon var villig att investera på detta sättet för att jag hade vad hon hade letat efter. Mitt sinne är någorlunda speciellt och det har lett till att jag redan vid väldigt tidig ålder fått helt sjuka erbjudanden så som vd positioner och jag, jag vet knappt allt.

Så efter att vi hade setts ett litet tag så fick jag ett väldigt högavlönat jobb och kunde matcha hennes levnadsstandard, vilket är en levnadsstandard som jag verkligen vill ha. Hon ville även vara kvinnan i förhållandet medan hon gav mig utrymme till att vara mannen. Saker som att öppna dörrar, ge henne min jacka när hon frös, ta konfrontationer när de uppstod osv var självklara, helt enkelt vara den som agerade man i förhållandet. I gengäld så fick jag verkligen en kvinna som ville uppfylla mina sexuella behov till max och på så sätt gjorde jag samma sak. Hon kunde göra saker som att fråga om jag var hungrig efter att vi hade haft sex i kanske en timme och sedan gå och laga mat till mig, lite happy wife happy life. Det var helt enkelt bara bra och båda två var drivna och gav varandra utrymme till att uppfylla olika delar i förhållandet.

Men nu till det som ska diskuteras. Sedan henne har jag enbart träffat svenska tjejer och de verkar tro att de förtjänar guld och gröna skogar enbart för att de är, ja, tjejer.

Jag träffade även en annan tjej som var utländsk som behandlade mig på någorlunda samma sätt, men där fanns det andra saker som gjorde att vi inte var en bra match på lång sikt. Jag kanske haft tur och otur och därav fått en felaktig bild, men det verkar som att utländska tjejer som fått en bra uppfostran på något sätt vill ge sin man mer och ha just det, en man, medan svenska tjejer vill ha allt lika och där det inte ska finnas några som helst könsroller. Jag menar inte att den ena ska vara över den andra, utan att man kompletterar varandra på olika sätt mer i andra kulturer. Sedan vill jag inte ha "mannen jobbar och kvinnan tar hand om barnen" men att det finns skillnader på en kvinna och en man i ett förhållande är för mig självklart. Men det kanske är en skev bild i det svenska samhället?

• Svar på tråden Svenska tjejer jämfört med utländska
    Anonym (olof) skrev 2020-05-01 10:36:26 följande:

Rent ekonomiskt upplever jag det helt tvärtom. Utländska(vi talar då inte om kulturella grannar) tjejer förväntar sig att mannen betalar både dejter och äktenskap. Svenska tjejer har göra -rätt-för-mig-och-betalar-för-mig-så-att-han-inte-tror-att-jag-är skyldig-honom-något-tourettes. För att inte taka om svenska tjejers rädsla att framstå som dåliga feminister. Nä, jag känner inte igen dina upplevelser.

Det där är inte helt ovanligt, det har du rätt i. Skillnaden blir dock att svensken ska alltid vara sin egen och klara allt själv, medan den utländska troligtvis kommer vara mycket mer "din kvinna" och förvänta sig en man tillbaka. Är du en toffel kommer hon att köra över dig.
    Mandel skrev 2020-04-30 11:16:40 följande:

Anledningen till att jag skilde mig var för att jag efter 25 år tröttnade på att vara hushållerska/vaktmästare/mamma/hantverkare/försörjare/sexslav utan att få någon uppskattning oavsett form -uppmärksamhet, bekräftelse, tid, saker eller pengar.

Rätt man som gör att jag känner mig älskad kan jag lätt slå knut på mig själv för att göra lycklig tillbaka oavsett vad han vill ha.

Jag förstår dig helt och hållet...

Om jag träffar en kvinna som verkligen fyller min andra i mitt liv så kommer jag se till så att vi båda växer till något så mycket mer än vad vi hade gjort på egen hand och hennes halva blir därav mer. Sedan exakt vad som "krävs" är nog olika från fall till fall, men om min fru kommer in i ett rum och ser mig, så ska hon tänka "damn, där är min man" och inte bara för att vi är gifta, utan för att jag faktiskt är hennes man.
    Anonym (mm) skrev 2020-05-01 01:07:35 följande:
    I Sverige så är det så tyvärr att traditionellt kvinnliga saker har inte lika hög status som typiskt manliga. Kvinnor har länge jobbat för att förtrycka sina kvinnliga egenskaper för att bevisa att de kan vara lika duktiga på alla områden som männen. Vilket är en helt fel approach. Det är det som har varit grunden och i mitt tycke felet i just svensk feminism. Till exempel som det här att vara mamma, föda, amma och ta hand om sitt barn under första tiden. Det tycker jag egentligen är en av de finaste sakerna som finns. Jag har flyttat till utlandet och i landet där jag bor känner jag verkligen att jag har fått oerhört mycket respekt från alla bara för att jag födde barn och blev mamma. Att vara mamma och ta hand om sina barn är en status i sig här. Det är ett achievement. De tittar på en med beundran och respekt när jag går ut med barnvagnen. Folk hjälper till och man får gå först i kön om man är med barnen. När jag är i Stockholm på besök känner man sig bara i vägen om man är ute med barnvagnen. Man får vara glad om man inte blir nermejad. Och att nån skulle stanna för att gulla med barnen kan man ju bara drömma om. 

Jag har bott i Sverige och har haft svenska pojkvänner. Oerhört snälla och respektfulla, man känner sig alltid hörd, till skillnad från vissa utländska pojkvänner man har haft som är vana vid att bestämma utan att fråga. Men relationerna som jag haft med svenskar har varit lite...tråkiga. De fick mig aldrig att känna mig som en riktig kvinna. Vilket jag inte beskyller dom för, det är ju så hela samhället i Sverige är. Allt ska vara jämställt och alla följer det som kallas för likhetsfeminism, som grundar sig på att alla är lika. Det finns däremot en annan slags feminism som är motsatsen till detta, det kallas för särartsfeminism. Jo då, det finns också. Det betyder att man är för jämställdhet men att man anser att kvinnor och män är olika och har olika egenskaper. Men att dessa egenskaper är likvärdiga, de kompletterar varandra. Jag har alltid varit en särartsfeminist. Jag har alltid tyckt att den svenska feminismen är helt fel då den i princip går ut på att utplåna och förtrycka allt det feminina och vackra och har de manliga egenskaperna som förebild, något som i princip motarbetar allt det som folk egentligen vill uppnå med jämställdhet.Det bevisar bara att man i grunden tycker att mannen är bättre.

Förutom feminismen så finns det även en annan aspekt i det här som handlar om hur man blir uppfostrad i olika samhällen och vad som anses viktigt i olika samhällen. I det svenska samhället så poängterar man att det är mycket mycket viktigt att kunna klara sig själv. Stå på egna ben, inte behöva ta hjälp av nån annan. Så folk försöker hela tiden bevisa att de kan klara sig själva, även i relationer. Man är rädd för att visa sig svag kan jag känna, och det är svårare att uppnå den där känslan av tvåsamhet, speciellt då det inte är lika självklart i Sverige att man delar allt, som det fortfarande kan vara i andra länder. Det är mycket jag jag jag i Sverige. Det är inte alltid fel såklart. Ibland är det bra att tänka på sig själv, speciellt när något har gått för långt. Och det är bra att veta hur man klarar sig själv om det skulle behövas. Men man ska inte haka upp sig på det tycker jag. Man pratar alldeles för sällan om det fina i att vara "vi". Att kunna stödja sig på nån, att hjälpa varandra.  

Så jag förstår absolut att du känner som du gör.
    Kunde inte sagt det bättre själv och jag tackar dig för att du lärde mig ordet särartsfeminist.

Jag har oftast tänkt att jag är feminist, men när jag pratat med andra hardcore feminister och sagt vad jag tycker har jag fått höra att det jag tycker är förtryck mot kvinnor och inte alls feminism. Jag kan typ förstå deras tanke, men anser den vara fel. Det är lite som du säger, om målet för dem är att förtrycka sina kvinnliga sidor och bli mer som män, ja då erkänner de i princip att män står över dem, vilket är sjukt därför det är det som de anser är rätt men samtidigt arbetar emot hahaha....

En kvinna som vågar vara kvinna. Prata och gå som en kvinna,  ta på sig kvinnliga kläder och helt enkelt föra sig som en kvinna, är i min mening mer rätt på det än någon feminist som rakat huvudet och står att skriker att alla med penis är onda. Liksom det är skillnad på könen. Det är okej att det är skillnad på könen. Det är vackert på olika sätt att tillhöra de olika könen. Känns lite som att de bör jobba på sin självkänsla och acceptera läget lite mer bara.
  • Anonym (Ef)
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-05-01 13:37:58 följande:

Kunde inte sagt det bättre själv och jag tackar dig för att du lärde mig ordet särartsfeminist.

Jag har oftast tänkt att jag är feminist, men när jag pratat med andra hardcore feminister och sagt vad jag tycker har jag fått höra att det jag tycker är förtryck mot kvinnor och inte alls feminism. Jag kan typ förstå deras tanke, men anser den vara fel. Det är lite som du säger, om målet för dem är att förtrycka sina kvinnliga sidor och bli mer som män, ja då erkänner de i princip att män står över dem, vilket är sjukt därför det är det som de anser är rätt men samtidigt arbetar emot hahaha....

En kvinna som vågar vara kvinna. Prata och gå som en kvinna,  ta på sig kvinnliga kläder och helt enkelt föra sig som en kvinna, är i min mening mer rätt på det än någon feminist som rakat huvudet och står att skriker att alla med penis är onda. Liksom det är skillnad på könen. Det är okej att det är skillnad på könen. Det är vackert på olika sätt att tillhöra de olika könen. Känns lite som att de bör jobba på sin självkänsla och acceptera läget lite mer bara.

Det jag inte förstår är vad som är fel med att vara som man är istället för att fokusera på att vara kvinnlig eller manlig. Vad menas egentligen med att vara som en man eller som en kvinna?

Betyder det att jag som kvinna måste klä mig på ett visst sätt eller sminka mig och fixa håret? Men om jag inte vill det, betyder det då att det är fel? Att jag inte kan vara som jag är utan måste följa samhällets normer och sminka mig för att andra tycker det? Gör det mig då till en sämre kvinna eller till mindre kvinnlig för att jag är mig själv? Jag är kvinna och då borde väl det jag gör och är vara kvinnligt? Ska då någon annan bestämma hur jag får vara och om jag då inte passar i den ramen så är jag inte en riktig kvinna eller en bra kvinna?

Jag vill göra det jag vill göra oavsett om det är att byta däck på bilen, klippa gräset e?ler välja en utbildning/yrke som jag tycker är intressant. Jag gör inte saker för att jag är kvinna eller man utan för att vissa saker måste göras och vissa saker är roliga och lärorika och jag vill lära mig hela livet.

Jag tycker jag duger som jag är och ska inte behöva tänka på vad som är kvinnligt eller manligt i samhället utan vill leva och bli intresserad av allt här i livet utan begränsningar.
  • Anonym (Moln)
    Anonym (olof) skrev 2020-05-01 10:36:26 följande:

Rent ekonomiskt upplever jag det helt tvärtom. Utländska(vi talar då inte om kulturella grannar) tjejer förväntar sig att mannen betalar dejter Nä, jag känner inte igen dina upplevelser.

Det är väl mest Finskor. Norskor som är intresserade av Svenskar
  • Anonym (Ef)

Vad som uppfattas som kvinnligt och manligt har ju förändrats med tiden t.ex. fick inte kvinnor delta i Vasaloppet så sent som i slutet på 70-talet. Då uppfattades det okvinnligt att åka ett Vasalopp eller utföra vissa sporter. Jag hoppas inte folk i allmänhet anser att tjejer inte ska utöva vissa sporter för att det är okvinnligt eller att en kvinna är mindre kvinnlig för det.

Då var det tack vare de som gick emot detta och kämpade som reglerna ändrades. Så det som uppfattas som manligt idag kanske i framtiden är något som är naturligt för både män och kvinnor att göra imorgon.

Tanken är ju den individuella friheten och rätten att göra vad du vill oavsett om du är man eller kvinna och att ha möjlighet att kunna göra saker och stärka ens självkänsla och självförtroende i att kunna göra allt möjligt istället för att stå helt tafatt inför ett problem. S

Självklart ska man hjälpa varandra men om det vill sig illa att en person t.ex. i ett par blir sjukskriven eller begär skilsmässa så blir det väldigt tufft om den andre står helt lamslagen och inte kan laga mat eller utföra sysslorna i huset. Eller att en av dem inte kan ta ut skilsmässa pga att den inte kan klara sig utan sin respektive och därför blir tvungen att vara kvar i ett dött äktenskap.

• Mandel
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-05-01 13:28:29 följande:
    Jag förstår dig helt och hållet...

Om jag träffar en kvinna som verkligen fyller min andra i mitt liv så kommer jag se till så att vi båda växer till något så mycket mer än vad vi hade gjort på egen hand och hennes halva blir därav mer. Sedan exakt vad som "krävs" är nog olika från fall till fall, men om min fru kommer in i ett rum och ser mig, så ska hon tänka "damn, där är min man" och inte bara för att vi är gifta, utan för att jag faktiskt är hennes man.
    Jag är helt inne på din linje. 
    Är singel och mitt första och största krav på framtida partner är att han ska vilja vara med mig. Absolut inte 24/7 och jag är inne på en särborelation, men att jag hela tiden ska stå tillbaka för annat vägrar jag.

Håller på och målar hemma och konstaterade i helgen att jag tillbringat mer tid med min målarpensel i mitt måla-om-trappenprojekt än vad x-maken spenderade med mig de senaste åren.
    Alla fester där han bara lämnat mig "åt mitt öde" och aldrig sökt upp mig för att se/hör hur jag har det. Aldrig att jag var prio ett om jag kom in i rummet och sökte upp honom...
    Alla dessa saker som poppar upp i mitt huvud gör mig bara mer och mer förundrad över att han är så arg på mig för att jag lämnade honom. Han har ju inte velat ha mig de sista 5 åren så han borde väl vara glad att jag gick!!!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Anonym (Ef) skrev 2020-05-02 10:05:26 följande:

Vad som uppfattas som kvinnligt och manligt har ju förändrats med tiden t.ex. fick inte kvinnor delta i Vasaloppet så sent som i slutet på 70-talet. Då uppfattades det okvinnligt att åka ett Vasalopp eller utföra vissa sporter. Jag hoppas inte folk i allmänhet anser att tjejer inte ska utöva vissa sporter för att det är okvinnligt eller att en kvinna är mindre kvinnlig för det.

Då var det tack vare de som gick emot detta och kämpade som reglerna ändrades. Så det som uppfattas som manligt idag kanske i framtiden är något som är naturligt för både män och kvinnor att göra imorgon.

Tanken är ju den individuella friheten och rätten att göra vad du vill oavsett om du är man eller kvinna och att ha möjlighet att kunna göra saker och stärka ens självkänsla och självförtroende i att kunna göra allt möjligt istället för att stå helt tafatt inför ett problem. S

Självklart ska man hjälpa varandra men om det vill sig illa att en person t.ex. i ett par blir sjukskriven eller begär skilsmässa så blir det väldigt tufft om den andre står helt lamslagen och inte kan laga mat eller utföra sysslorna i huset. Eller att en av dem inte kan ta ut skilsmässa pga att den inte kan klara sig utan sin respektive och därför blir tvungen att vara kvar i ett dött äktenskap.

Instämmer. Jag har gjort val, utbildning och jobb, för att jag velat det, som jag inte hade kunnat om inte kvinnor innan mig kämpat för den, i vissas ögon, avskyvärda kvinnokampen.

Jag slipper vara en hemmafru och dedikera mitt liv till barn och hem och för mig är varken egna hushållssysslor, ta hand om egna barn något som bör lyftas som något fantastiskt. I min värld är det två vuxna som fixar det tillsammans.

Jag lever med en svensk man, är så nöjd att han är som jag, inte passionerad och eldig. Inte behövt uppvakta mig för att jag ska känna mig sedd.
    sextiotalist skrev 2020-05-04 10:04:22 följande:
    Instämmer. Jag har gjort val, utbildning och jobb, för att jag velat det, som jag inte hade kunnat om inte kvinnor innan mig kämpat för den, i vissas ögon, avskyvärda kvinnokampen.

Jag slipper vara en hemmafru och dedikera mitt liv till barn och hem och för mig är varken egna hushållssysslor, ta hand om egna barn något som bör lyftas som något fantastiskt. I min värld är det två vuxna som fixar det tillsammans.

Jag lever med en svensk man, är så nöjd att han är som jag, inte passionerad och eldig. Inte behövt uppvakta mig för att jag ska känna mig sedd.
    Det är bra i så fall att ni passar för varandra. Jag ser gärna att min framtida partner också fokuserar på sitt och har sin egna karriär och intressen och allt det där. Jag tycker inte att en kvinna ska behöva vara hemmafru eller att det är kvinnan som ska ta hand om barnen och allt det där.

Men vad gäller biten med uppvaktning. Det är lite det jag menar. Personligen så tycker jag att svenskar är så kalla mot varandra och saknar respekten för varandra på något sätt. Jag tycker att man ska vara sina egna personer, men inte helt självständiga, man ska på något sätt vila mot varandra i ett par. 

Man kompletterar varandra. Jag är inte bäst på allt och även om jag gillar den jag är så är det mycket trevligare att älska någon annan med. När jag är i ett förhållande där jag verkligen älskar den andra personen så älskar jag dem ofta mer än mig själv men främst vem "vi" är. Men om det inte finns ett "vi" där det faktiskt är så att 2 blir 1, då ser jag inte mycket mening med det.
    Mandel skrev 2020-05-04 09:48:20 följande:
    Jag är helt inne på din linje. 
    Är singel och mitt första och största krav på framtida partner är att han ska vilja vara med mig. Absolut inte 24/7 och jag är inne på en särborelation, men att jag hela tiden ska stå tillbaka för annat vägrar jag.

Håller på och målar hemma och konstaterade i helgen att jag tillbringat mer tid med min målarpensel i mitt måla-om-trappenprojekt än vad x-maken spenderade med mig de senaste åren.
    Alla fester där han bara lämnat mig "åt mitt öde" och aldrig sökt upp mig för att se/hör hur jag har det. Aldrig att jag var prio ett om jag kom in i rummet och sökte upp honom...
    Alla dessa saker som poppar upp i mitt huvud gör mig bara mer och mer förundrad över att han är så arg på mig för att jag lämnade honom. Han har ju inte velat ha mig de sista 5 åren så han borde väl vara glad att jag gick!!!
    Jag förstår helt vad du menar...

Det är lite som att leva sitt liv. Det är skillnad på att leva och överleva. Samma sak med förhållanden. Om det inte finns någon passion bakom det så ser jag ingen mening med det. Alla partners jag har haft har alltid sagt att de älskar hur de alltid känner att de är typ "sedda". Jag lyssnar, jag stöttar, när vi har sex så är jag verkligen där och mitt fokus är helt på dem osv osv.

I gengäld får jag samma sak tillbaka eller så kompenserar de på andra sätt. I en relation ger jag väldigt mycket och om jag får en kall axel tillbaka så sticker jag lika fort. Man ska vilja vara med varandra och lyfta varandra. Vill man inte det så ser jag inte meningen med att hålla sig till en person då det inte verkar spela så stor roll om den personen är där eller inte.
  • Anonym (Kro)
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-04-30 09:55:50 följande:
    Jag syftade främst på kvinnor från västerländska länder, speciellt Skandinavien. Danskar t.ex. är ännu värre med sina alkohol vanor med hahaha...
    Kollar på Mazurka-filmerna. Många söta och glada danskor där, och pilska är dom. Skillnad mot isdrottningarna i Sverige, tänkte jag. Läste nyss en tråd om danskor på en annan sajt, där de hyllas. Och svenskor sågas.
    Men så tänker jag efter själv, flera av de svenska tjejer som jag träffat. Svårt att tänka mig att det finns sötare, snällare, roligare, sexigare, varmare och gladare tjejer än dom.
    Hmm, svenskor är nog inte så dumma trots allt Skrattande
  • Anonym (Moln)
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-04-29 10:58:23 följande:

Hej!

Jag träffade en tjej för något år sedan. Detta var under en tid då jag inte hade det särskilt bra alls rent ekonomiskt. Men hon hade det väldigt bra ställt. När vi började umgås så hade jag helt enkelt inte råd att betala för middagar osv men det var hennes liv, hon åt alltid ute och hittade på saker. Så på något sätt som jag knappt fattar än idag så betalade hon för de första 6 dejterna. Sjunde betalade jag för.

Jag tyckte om att bli uppvaktad på detta sätt men skämdes också lite för att jag kände mig som en igel. 

Det var väldigt snällt av henne. Sa du det att du skämdes 
  • Anonym (Moln)

Det finns väl ingen skillnad om båda är uppväxta i Sverige?

• Anonym (Moln)

Båda har samma personligheter tjejer som tjejer

• Anonym (Tjejer)
    Anonym (Moln) skrev 2021-05-24 20:59:18 följande:

Det finns väl ingen skillnad om båda är uppväxta i Sverige?

Båda är tjejer med liknande intressen
  • Anonym (Vad menas)

Vad menas med utländska tjejer Danskor Norskor? andra generationens invandrartjejer? 

• Anonym (...)

Jag tycker hela din TS är jättekonstig... Svenska tjejer om några, är väl självständiga och oberoende jämfört med i många andra länder?! (Naturligtvis finns det undantag, men det är väl inte dem vi pratar om nu, antar jag?) Sen fattar jag inte heller uttrycket "utländska tjejer", är danska, thailändska, amerikanska, indiska, mfl. tjejer lika varandra, bara för att de inte är svenska?!

• Anonym (Vad menas)
    Anonym (...) skrev 2022-02-20 15:27:17 följande:

Jag tycker hela din TS är jättekonstig... Svenska tjejer om några, är väl självständiga 

Ja precis starka och självständiga 
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Sanders) skrev 2020-04-29 13:51:48 följande:

Jag tycker svensk tjejer är coolare och mer easy going.

Ja Svenska tjejer är trevliga och bra tjejer det finns inget att klaga på tycker jag
Svar på tråden Svenska tjejer jämfört med utländska