• ljuslilja

Hjälpa min sambo att ta lån för att köpa en lyxbil?

Jag har haft ganska tuffa diskussioner med min sambo och vill gärna höra hur andra resonerar i denna fråga.

Jag har levt med min sambo i 5 år och älskar honom väldigt mycket. Vi planerar att skaffa barn ihop och vill båda satsa på en framtid tillsammans.

På grund av otur och lite slarv har min sambo fått en anmärkning hos kronofogden pga en summa på några hundra kronor. Det är en lång historia men han är normalt sätt väldigt ansvarsfull när det gäller pengar så har jag har inga problem att lita på honom alls. Problemet är att han pga anmärkningen hos kronofogden därmed inte kan ta lån.

Till saken hör att han önskar köpa en bil i 200 000-kronorsklassen och har råd med detta då han har en bra lön och arbetar heltid, men detta köp förutsätter ett lån som han i nuläget inte kan ta med anledning av betalningsanmärkningen.

Han bad då mig att ta lånet i mitt namn, att jag får ägarbeviset och även tillgång till hans konto så att jag kan känna mig trygg. Han kommer även att betala för bilen så för min del handlar det enbart om att ta lånet i mitt namn. Jag har ingen anledning att misstro honom på något sätt, annars hade jag aldrig velat skaffa barn med honom i framtiden. Men om någonting skiter sig så är jag ytterst ansvarig ekonomiskt vilket gör mig stressad då jag inte är fast anställd på heltid och för närvarande inte har sparpengar att skjuta till om det skulle skita sig på så sätt att han tex skulle bli sjuk och inte kunna arbeta en längre tid.

Till saken hör att han har en hel del sparpengar och menar att han i så fall skulle använda sina sparpengar till detta och att vi även i en sådan situation skulle sälja bilen.

Trots att jag litar på honom fullt ut så blir jag extremt stressad av tanken att ta på mig ett sådant lån i den ekonomiskt sköra situation som jag för närvarande befinner mig i. Jag har visserligen en ganska bra lön och en attraktiv utbildning så jag har förutsättningar att lösa en kris om den uppstår, men ett lån mot bakgrund av min ekonomiskt just nu otrygga situation gör mig bara extremt stressad och gör att jag känner mig obekväm med detta, för jag har själv svårt att parera om det skiter sig med bilen som läget är nu. Jag har inga egna lån utöver studielånen så just nu försöker jag bara förbättra min ekonomiska situation.

Till saken hör att min sambos nära vän nu erbjudit sig att ta lånet i sitt namn vilket förstås var väldigt sjysst av honom. Men samtidigt känner sig min sambo besviken på mig för att jag inte ställde upp på honom med lånet.

Jag känner bara att jag behöver kunna ha förmågan att parera kriser innan jag tar på mig sådana stora lån, även om han självklart skulle betala om det skulle skita sig på något sätt.

Till saken hör att jag aldrig köpt en bil förut och att ställningstagandet är helt nytt för mig. Personligen förstår jag inte varför inte han bara kunde köpa en billigare bil för tex 80 000 som han faktiskt kunde betalat kontant.

Nu säger han att han inte litar på att jag skulle backa upp honom om han behöver min hjälp vid tex arbetslöshet och att han inte har samma tillit till mig vilja att ställa upp pga detta. För mig är det en helt annan sak och självklart skulle jag ställa upp på honom, men det tror han inte på längre.

Vad tycker ni andra om denna situation? Är det jag som har för mycket kontrollbehov?

Är jättetacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-29 20:35
    Kan tillägga att min sambo vid tillfället för denna diskussion faktiskt hade hela bilsumman kontant, men ville lägga dessa pengar på annat.

• Svar på tråden Hjälpa min sambo att ta lån för att köpa en lyxbil?
  • Anonym (Kontrakt)

Om du ändå skulle ta ett lån åt honom så skriv ett skuldebrev er emellan. Bättre ha det skriftligt än muntligt. Gör upp en avbetalnkngsplan också. Det är iaf en försäkran ifall du nu skulle vilja ta det där lånet. Se till att det inte är för hela summan du tar lånet utan att han får spara ihop en del av bilen först. Så gör ni upp hur många många månader det skulle handla om tills du är skuldfri. Men känner du inte att du vill ta lånet ska du ju inte göra det. Om hans kompis tar lånet åt honom så borde det skrivas ett skuldebrev mellan dem. Mallar för skuldebrev finns att hitta på nätet.

• Neqbeth

Jag vet inte om jag missförstod, men det enkla och självklara här är väl att DU köper bilen och står som ägare, han kör den och betalar. Sen kan ni överlåta den och lånet på honom när han är kreditvärdig.

Poängen med det är att om något skulle skita sig kan DU sälja bilen och han har inget att säga om den saken. Förutsätter givetvis att bilen är värd mer än lånet, men där får han ju gå in med en så pass stor kontantinsats att det inte är någon risk att motsatt situation uppstår.

Under dessa förutsättningar (att jag äger bilen) skulle jag kunna tänka mig det, om jag såg det som befogat, rimligt och vettigt för honom att ha denna bil överhuvudtaget, och såg vår framtid ihop som så pass långsiktig att det var osannolikt att en situation där jag behövde sälja nämnda bil för att återbetala skulden skulle uppstå. 

• Anonym (RÖD FLAGG)

Nej. Han fmrsöker utnyttja dig i o m att han försöker lägga skuldkänslor på dig. Han har pengarna själv, vill att du ska låna till honom. Antagligen planerar han att dra efteråt. Han är en bedragare ekonomiskt och har troligen gjort detta förr. Han är ute efter att utnyttja dig ekonomiskt. Röd Flagg!

• Steven01

Man hamnar inte hos kronofogden (aka kronis här på FL) "På grund av otur och lite slarv" 

• Anonym (UtanförBoxen)
    ljuslilja skrev 2020-04-29 19:54:48 följande:

Till saken hör att han önskar köpa en bil i 200 000-kronorsklassen och har råd med detta då han har en bra lön och arbetar heltid, men detta köp förutsätter ett lån som han i nuläget inte kan ta med anledning av betalningsanmärkningen.
    ---
    Jag känner bara att jag behöver kunna ha förmågan att parera kriser innan jag tar på mig sådana stora lån, även om han självklart skulle betala om det skulle skita sig på något sätt.
    ---
    Nu säger han att han inte litar på att jag skulle backa upp honom om han behöver min hjälp vid tex arbetslöshet och att han inte har samma tillit till mig vilja att ställa upp pga detta. För mig är det en helt annan sak och självklart skulle jag ställa upp på honom, men det tror han inte på längre.

Vad tycker ni andra om denna situation? Är det jag som har för mycket kontrollbehov?

Nej, nej, nej. Du skalla aldrig gå med på ett lån bara för att någon, oavsett vem, försöker ge dig skuldkänslor. När någon försöker manipulera dig på det sättet skall du sätta ner klackarna och spjärna emot som en extra envis åsna.

Förklara att det är skillnad att hjälpa någon som är i behov av hjälp och att ta ett lån i ditt namn för att någon annan skall få ägna sig åt lyxkonsumtion. Förklara också att du har en lägre risknivå än vad han har. Att du helt enkelt tycket att det känns obehagligt med ett så stort lån till något så förgängligt som en bil. Antingen förstår han och accepterar eller så bör du ta en extra funderare på om du verkligen vill ha barn med den personen.
  • Limeblad

Skulle inte ta lån för någon annan. Och vadå sälja bilen och få tillbaka pengarna? Värdeminskning är ju inte ovanligt.

• Anonym (Ta inga lån nu)

Du avgör såklart helt själv, men i rådande läge - med Corona och väntande ekonomisk kris - skulle jag råda alla att avvakta med att dra på sig onödiga lån. Man vet aldrig hur situationen ser ut om några månader. Många kommer att få det jobbigt när företag och banker kollapsar. 

• Anonym (No way)

Inte en chans att jag hade stått på det lånet om jag hade varit du TS. Min första tanke, innan jag läste din tilläggskommentar, det var att han får väl betala sin lyxbil själv kontant och om han inte har de pengarna så får han väl spara ihop till en bil själv. Det är HAN som har fuckat upp det med sin ekonomi och det är HAN som vill ha en svindyr bil så det är HAN som får lösa det. Det låter som att han försöker få dig att få dåligt samvete för att du inte vill stå på hans billån. Gå inte på den. Lova mig TS. Jag har en syster som var så himla gullans snäll och stod på lånen på sin sambos grejer för han hade råkat strula till det lite och haft med kronofogden att göra (inte aaaalls hans fel enligt honom själv). Nu har min naiva syster skulder på ett antal hundratusen kronor och sambon, ja han har träffat någon annan (som han säkert också lurar skiten av).

• Anonym (PP)

Nej, gör det inte! Av alla skäl som redan sagts. Jag har lånat ut mitt namn till ett billån på 40000 och bilen står på mig tills den är betald och jag kan utan problem lösa lånet om något skulle hända min sambo. Du har ingen nytta av ett regbevis om inte bilen står på dig.

• Lillmannen

Köpa bil idag gör man till starkt rabatterat pris.

Annars ligger man lågt. Är ni båda med på banan med alla kostnader kör på! Bil kostar! Lyx/sportbil ännu mer.

• Anonym
    ljuslilja skrev 2020-04-29 20:09:03 följande:
    Nej, jag litar på honom fullt ut på den biten. Detta handlar mer om andra saker för min del.
    Vilka "andra saker" handlar det om?

Och nej, jag hade absolut inte ställt upp.
Svar på tråden Hjälpa min sambo att ta lån för att köpa en lyxbil?