• Anonym (Panik)

AKUT! Vem i centrala sthlm kan ta emot kycklingar

Tre som är kläckta idag, vart kan vi lämna dem?

• Svar på tråden AKUT! Vem i centrala sthlm kan ta emot kycklingar
  • Anonym (X)
    Anonym (Panik) skrev 2020-04-30 18:58:34 följande:

Jag förstår inte vad du menar med att jag ska säga på allvar. Till vem?

Tonåringarna.

Driver du eller tror du på fullt allvar att ica säljer befruktade ägg? Eller att dina tonåringar lyckats hålla äggen varma i 3 veckor utan avbrott?
  • Anonym (M)

Har ni ingen köpes/säljes/bortskänkes-grupp på Facebook?

• Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2020-04-30 19:04:11 följande:

Tonåringarna.

Driver du eller tror du på fullt allvar att ica säljer befruktade ägg? Eller att dina tonåringar lyckats hålla äggen varma i 3 veckor utan avbrott?

Googla lite så kan du se att många har kläckt ägg från Ica, och hur man kan lösa det utan värmelampa. Tonåringar är nog bra på att googla.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (M) skrev 2020-04-30 19:05:10 följande:

Har ni ingen köpes/säljes/bortskänkes-grupp på Facebook?

Är inte med på fb, men ska se om jag kan få nån annan att lägga upp en annons.
  • viseversa
    Tonåringarna.
    Fast ja vissa ägg man köper i affär är befruktade. Var någon som gjorde test på det för ett tag sen. Av 10 ägg blev det kycklingar av 4 om jag inte minns fel.
  • Anonym (.)

Ja det finns emellanåt befruktade ägg på Ica. Det är inte så svårt att bygga en enkel äggkläckningsmaskin, det är ju i princip bara en låda med lagom mycket värme som krävs. Så nån uppenbar trolltråd behöver detta inte vara.

Kokt ägg finhackat är toppenbra mat första dagen. Ska man ha dem längre är det granngårdens kycklingstartfoder som gäller för att de ska må bra.

Jag kan ta emot kycklingarna om du åker o lämnar dem i Västerås. Förstår dock att det inte är så attraktivt erbjudande, men en nödlösning om du inte blir av med dem. Facebook eller blocket borde vara enklare att bli av med dem. Jag har 15 höns i flocken, och plats för några till utan problem.

• viseversa
    Tonåringarna.
    Att googla och fixa en värmelampa och hållas ägg varma är inte svårt alls. Inte heller att få tag på befruktade ägg.
  • Anonym (Panik)

Vi har en kaninbur, en sån som är som en plastlåda nere och galler uppe, fungerar det eller kan de skada sig på gallret?

• MsFry

Tonåringarna.

En bekant testade på skoj att lägga ägg från Coop Änglamark i en äggkläckningslåda, och fick kycklingar från dem. Inte helt omöjligt med ekologiska ägg från frigående höns...

och så svårt är det inte att bygga en kläckningslåda.
  • Anonym (Kycklingmamman)
    Anonym (Panik) skrev 2020-04-30 20:48:58 följande:

Vi har en kaninbur, en sån som är som en plastlåda nere och galler uppe, fungerar det eller kan de skada sig på gallret?

Funkar utmärkt så länge, värme (hitta varmaste stället på ett badrumsgolv med golvvärme om ni har, eller en skrivbordslampa av den gamla sorten kan funka), mat och vatten (som någon nämde, kokt ägg är bra att starta med, hirsblandning till småfåglar, finns på de flesta butiker, rå äggula blandat med havreflingor också). Papperspellets (kan köpas på Ica, är en sorts kattsand typ) att ha som bottenströ för att hålla dem torra och rena.
  • Anonym (Djurvän)
    viseversa skrev 2020-04-30 18:53:24 följande:

ts gör såhär. Om detta stämmer så skaffa en stor plastlåda tex klaes olsson. Lägg strö i botten och en liten skål med vatten och en annan med mat. Ej för djup vattenskål då dom kan drunkna. Ge INTE bröd. Korn och havre funkar.. Kanke även lite köttfärs. Hönor är allätare. Håll dom varma med värmelampa. Byt vatten dagligen.

Vill bara ge dig en stor cyberkram för ditt tips för även om ts är ett troll så kanske folk googlar och ser detta. Mina päron hamnade faktiskt i en liknande situation innan jag föddes och utan vetskap om något. Det gick bra. Men ändå. Tack :)
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Djurvän) skrev 2020-04-30 23:25:48 följande:

Vill bara ge dig en stor cyberkram för ditt tips för även om ts är ett troll så kanske folk googlar och ser detta. Mina päron hamnade faktiskt i en liknande situation innan jag föddes och utan vetskap om något. Det gick bra. Men ändå. Tack :)

Hehe såg att jag kanske var lite otydlig. Mina föräldrar hamnade alltså i en situation där de fick ett gäng kycklingar som de behövde ta hand om ett tag utan någon som helst kunskap.
  • Anonym (Säng)

Nu har det inte blivit kycklingar av just min tonårings idéer men för någon vecka sen städade jag hans rum (brukar aldrig göra det) och vad fanns då inte under sängen om inte en äggkläckningsmaskin med ägg i. Han hade hört att vissa ägg är befruktade o ville nu testa. Förmodligen ligger de kvar under hans säng. Nu när jag blev påmind kanske jag borde ta reda på hur länge det tar innan de ev kläcks. Han hade även tagit hem spån från träslöjden för att skapa ett hem till sina kycklingar. Så detta behöver ju inte va en trolltråd utan kanske en ny trend hos dagens tonåringar.

• Anonym (Huvudsta)

Testa att ta kontakt med 4H som finns på Huvudsta

• Anonym (Panik)

Natten har gått bra, men något sömnlöst.

Ska kontakta 4h-gårdar idag.

• Betty Boop
    Anonym (Panik) skrev 2020-05-01 07:51:40 följande:

Natten har gått bra, men något sömnlöst.

Ska kontakta 4h-gårdar idag.

Prova med Akalla eller Björklunds hage 4H!
  • Bejlis

Hur går det ts?

Jag har nämligen höns här hemma som ska få kycklingar vilken minut som helst. De skulle kunna komma hit och få en adoptivmamma om du inte hittat någon som kan ta dem.

Svar på tråden AKUT! Vem i centrala sthlm kan ta emot kycklingar