• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Olof?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Fjddj) skrev 2020-05-01 14:48:13 följande:

    Min man heter det. Tycker inte det är ett barnnamn. Risken är också att man kallas Olle och det är så hopplöst med namn som automatiskt får andra smeknamn.


    Det här är ett så värdelöst och konstigt argument. Smeknamn är något BRA och FINT. Kärt barn har många namn heter det. Det fulaste är när man ger ett smeknamn som tilltalsnamn, som typ Molly. Eller ?Archie? som Prins Harrys son heter (efter hans frus feta, diabetesdrabbade katt...). Archie är också smeknamnet på hans kusin, Prins George.

    Väldigt många framgångsrika människor har smeknamn och tilltalsnamn. Tråkigt att få namn som ?Johnny?, ?Maja? osv som redan låter som smeknamn. Det roliga är ju när man kan få flera olika smeknamn, smeknamn får man av nära vänner och familjemedlemmar som ÄLSKAR en.

    Olle är gulligt och Olof är ett mycket bra namn som är ett gammalt klassiskt skandinaviskt konunganamn.
  • sextiotalist

    Lustigt med de som skriver att det inte är ett barnnamn

    Lite info, de namn som vuxna bär, hade namnet som barn.

    Namnet Olof, ett fint klassiskt namn som kan även kan bäras som vuxen.

  • Anonym (Johanna)

    Det är helt OK. (Jag växte upp med en Olof som kompis och idag är första gången jag hör att Olle skulle vara ett smeknamn för Olof. Har aldrig tänkt på det förut och ingen kallade någonsin Olof för Olle i min uppväxtstad. )

  • 10oktober

    Tycker det är fint, står med på vår namnlista till lillebror som väntas i sommar. Men man får nog stå ut med att lätt blir Olle (har själv inga problem med smeknamn då jag själv har ett namn som ofta förkortas utan att jag har tagit skada av det).

  • Anonym (Fjddj)
    Anonym (Va?) skrev 2020-05-02 07:37:58 följande:

    Det här är ett så värdelöst och konstigt argument. Smeknamn är något BRA och FINT. Kärt barn har många namn heter det. Det fulaste är när man ger ett smeknamn som tilltalsnamn, som typ Molly. Eller ?Archie? som Prins Harrys son heter (efter hans frus feta, diabetesdrabbade katt...). Archie är också smeknamnet på hans kusin, Prins George.

    Väldigt många framgångsrika människor har smeknamn och tilltalsnamn. Tråkigt att få namn som ?Johnny?, ?Maja? osv som redan låter som smeknamn. Det roliga är ju när man kan få flera olika smeknamn, smeknamn får man av nära vänner och familjemedlemmar som ÄLSKAR en.

    Olle är gulligt och Olof är ett mycket bra namn som är ett gammalt klassiskt skandinaviskt konunganamn.


    Fast jag tycker det är konstigt att ge ett namn och sen från start att kalla barnet för ngt annat. Nu kanske ta tänker kalla barnet olof. Men gillar man Olle bättre kan väl barnet få heta Olle. Smeknamn är något jag anser ska växa fram och komma just av kärlek som du skriver. Jag älskar smeknamn, speciellt lite konstiga som har en historia. Men i fallet olof/Olle så är det inte ett smeknamn som man får av nära vänner och familj som älskar en utan ett smeknamn som kommer ?bara för att?.
  • Litorina

    Jättefint! Och Olle är ett fint smeknamn. Men med en Karl i familjen vet jag att med ett sånt namn behöver man vara tydlig om man inte vill bli kallad för det traditionella smeknamnet.

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Fjddj) skrev 2020-05-02 08:40:28 följande:

    Fast jag tycker det är konstigt att ge ett namn och sen från start att kalla barnet för ngt annat. Nu kanske ta tänker kalla barnet olof. Men gillar man Olle bättre kan väl barnet få heta Olle. Smeknamn är något jag anser ska växa fram och komma just av kärlek som du skriver. Jag älskar smeknamn, speciellt lite konstiga som har en historia. Men i fallet olof/Olle så är det inte ett smeknamn som man får av nära vänner och familj som älskar en utan ett smeknamn som kommer ?bara för att?.


    Varför skulle nån ge barnet namnet Olof för att börja kalla honom Olle direkt? Det är inte svårt att uttala Olof. Det var väl snarare kompisar som det syftades på skulle säga Olle. Men förstår inte problemet ändå. Min son har en massa smeknamn vi säger och han vet att det är ?gullegull?, han vet också precis vad han själv heter. Han har smeknamn för oss också som ?Mammo?, ?Mammis? och ?Mamma? :p

    Jag heter ett namn och min pappa och syster har ett smeknamn för det som inte min bror och mamma säger. Vissa kompisar säger ett annat smeknamn, andra kompisar har ytterligare ett annat som handlar om interna grejer. Tycker bara det är kul.

    Och tror nog föräldrar som börjar säga ?Olle? direkt gör det med kärlek, om det inte är nåt fel på dom.
  • Anonym (Fjddj)
    Anonym (Va?) skrev 2020-05-02 10:25:36 följande:

    Varför skulle nån ge barnet namnet Olof för att börja kalla honom Olle direkt? Det är inte svårt att uttala Olof. Det var väl snarare kompisar som det syftades på skulle säga Olle. Men förstår inte problemet ändå. Min son har en massa smeknamn vi säger och han vet att det är ?gullegull?, han vet också precis vad han själv heter. Han har smeknamn för oss också som ?Mammo?, ?Mammis? och ?Mamma? :p

    Jag heter ett namn och min pappa och syster har ett smeknamn för det som inte min bror och mamma säger. Vissa kompisar säger ett annat smeknamn, andra kompisar har ytterligare ett annat som handlar om interna grejer. Tycker bara det är kul.

    Och tror nog föräldrar som börjar säga ?Olle? direkt gör det med kärlek, om det inte är nåt fel på dom.


    Äh jag tror du missförstår mig. Menar bara att olof är ett sådant namn som per automatisk blir Olle. Har liksom alltid varit så. På samma sätt som många Karl blir Kalle och bo blir Bosse. Men nu kanske ts väljer att kalla sitt barn olof.

    Sak samma, vet iaf att min man som fått namnen olof är lite irriterad för de inte gav honom namnet Olle eller för att de inte kallade honom för olof. Olle är liksom mer än ett smeknamn för honom, det är ju hans namn som han presenterar sig med i alla sammanhang. Inte skulle din son presentera sig som typ gullegull, om det nu är vad ni kanske kallar honom?
  • Anonym (Inte i min smak)

    Olof passade barn förr i tiden inte idag. De passar på äldre herre. Inte fult men inte heller fint. Reagerar om jag skulle göra ett barn heta så men inte en äldre herre.

  • Anonym (Inte i min smak)

    Olof passade barn förr i tiden inte idag. De passar på äldre herre. Inte fult men inte heller fint. Reagerar om jag skulle göra ett barn heta så men inte en äldre herre.

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Fjddj) skrev 2020-05-02 11:16:01 följande:

    Äh jag tror du missförstår mig. Menar bara att olof är ett sådant namn som per automatisk blir Olle. Har liksom alltid varit så. På samma sätt som många Karl blir Kalle och bo blir Bosse. Men nu kanske ts väljer att kalla sitt barn olof.

    Sak samma, vet iaf att min man som fått namnen olof är lite irriterad för de inte gav honom namnet Olle eller för att de inte kallade honom för olof. Olle är liksom mer än ett smeknamn för honom, det är ju hans namn som han presenterar sig med i alla sammanhang. Inte skulle din son presentera sig som typ gullegull, om det nu är vad ni kanske kallar honom?


    Nej, för han vet att hans smeknamn är smeknamn, haha. Som jag sa vet han vad han heter och förstår skillnaden. Aha! Förstår inte riktigt din man. Vissa presenterar sig som sitt smeknamn även i professionella sammanhang och andra väljer att säga sitt tilltalsnamn på jobbet, det väljer man ju själv.

    Jag säger mitt tilltalsnamn på jobbet själv. Olle låter för mig konstigt att ha som tilltalsnamn, men jag tycker inte det är konstigt att ha ett namn i passet och för mer seriösa sammanhang och andra smeknamn som ens vänner säger...
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Inte i min smak) skrev 2020-05-02 11:19:50 följande:

    Olof passade barn förr i tiden inte idag. De passar på äldre herre. Inte fult men inte heller fint. Reagerar om jag skulle göra ett barn heta så men inte en äldre herre.


    Det är dock ganska vanligt på barn idag som ofta heter namn som Olof, Henry, Märta, Astrid osv.
  • Anonym (Fjddj)
    Anonym (Va?) skrev 2020-05-02 11:26:17 följande:

    Nej, för han vet att hans smeknamn är smeknamn, haha. Som jag sa vet han vad han heter och förstår skillnaden. Aha! Förstår inte riktigt din man. Vissa presenterar sig som sitt smeknamn även i professionella sammanhang och andra väljer att säga sitt tilltalsnamn på jobbet, det väljer man ju själv.

    Jag säger mitt tilltalsnamn på jobbet själv. Olle låter för mig konstigt att ha som tilltalsnamn, men jag tycker inte det är konstigt att ha ett namn i passet och för mer seriösa sammanhang och andra smeknamn som ens vänner säger...


    Om du kallats för Olle sen du föddes och ingen någonsin kallat dig olof, annat än vid upprop och hos läkaren typ, hur ska du då som barn förstå att olof är ditt riktiga namn och Olle är ditt smeknamn?

    men tror vi släpper diskussionen nu. Du förstår uppenbarligen inte mitt resonemang.
  • Anonym (E)

    Min son heter Olof, så det är klart att jag tycker att det är fint. Att heta Olof gör dock inte att man automatiskt får smeknamnet Olle, eftersom smeknamn förändras med tiden och generationerna.

    Kerstin är ju ett smeknamn på Kristina från början, men nu är det ett namn, liksom Olle är. Jag känner inte en enda Kristina som kallas för Kerstin.

    När jag var barn så kallades Christopher för Stoffe och Sebastian för Sebbe. Jag känner två stycken 15-åringar som heter Christopher och Sebastian, men de kallas för Koffe och Zeb av sina kompisar.

    Min egen son kallas för Loffe av alla inom familjen, utom av morfar som kallar honom för Putte. Sjukt konstigt.

  • Anonym (Inte i min smak)

    Va? Ja fast just Olof har jag aldrig hört ett barn i nutid heta. Det betyder inte att det inte döps barn till Olof men Märta har jag hört men inte Olof.

    Men namn är en smaksak men frågar nu ts så borde man få svara så som man tycker . Och jag har aldrig hört ett barn heta Olof i dag men däremot många äldre

  • Anonym (Disney)

    Snögubben i filmen Frost heter Olof, underbar karaktär så gillar namnet för han har gjort att det fått en positiv klang.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Olof?