• Tigrisan

Barn naturligt efter IVF

Hej! Under ca 4 år försökte vi bli gravida men fick sen hjälp via IVF. Utredningen där visade att ingen av oss har något medicinskt som förklarar att vi inte blev gravida. Vi har nu en fin och glad son. En vän med liknande historia lyckades dock bli gravid den vanliga vägen med sitt andra barn. Är det någon som vet om det är vanligt? Vi har diskuterat saken här hemma och funderar på om kroppen liksom "vänjer sig" vid att bli gravid, alltså, att man kanske får lättare med sitt andra? Vi ska nu gå in i denna emotionella karusell igen, ge det 1 år och se om det blir ett syskon. Känner att jag inte orkar gå månad ut och in i flera år igen och räkna dagar och veckor, men 12 månader. Det ska vi ge det.

Någon som vet någon sån studie?

• Svar på tråden Barn naturligt efter IVF
  • Söderlund

Jag har inte sett någon studie och läser ändå mycket. Vi försökte två år naturligt utan resultat och hos oss finns inte heller någon förklaring även om min ägglossning är "svag", progesteronvärdet som ska gå upp efter ägglossning var alltid för lågt under utredningen, men dom trodde ändå att jag hade ägglossning. Dessutom är min naturliga menscykel kort, i snitt 25 dagar men 23-26 dagar varierar den.

När vi sedan gjorde IVF fick jag stimuleras betydligt längre än de hade tänkt från början. Äggen växte bra men långsamt. Så när vi satte in första gången gjorde vi ju det när min "normala" cykel nästan börjar vara slut. Jag kände direkt att det inte skulle fungera. Däremot gick själva befruktningen och delningen bra, vi kunde frysa tre blastocyster. Så när vi skulle sätta in fick jag stimulera fram en ägglossning men sätta in ett embryo som kommit betydligt längre i sin utveckling än vad det hinner med i min vanliga cykel. Hänger du med? Det tog på första frysåterföringen och jag har bf om 4 dagar.

Så för mig känns det ganska självklart att det är något knas med min korta cykel/mina ägg, även fast vi klassas som oförklarligt barnlösa. Vi kommer inte att lägga någon tid på att försöka själva utan gå direkt på FET eller ny IVF när det är dags. Men då kanske vår historia är lite unik också vad vet jag.

Jag tänker bara att, statistiskt är det oerhört få som lyckas efter flera år naturligt om man inte gjort det tidigare. Det finns oftast en anledning till barnlösheten, det svåra är att hitta den. Sen blir man ju inte yngre heller.

• trollhona
    Tigrisan skrev 2020-05-03 08:56:44 följande:

Hej! Under ca 4 år försökte vi bli gravida men fick sen hjälp via IVF. Utredningen där visade att ingen av oss har något medicinskt som förklarar att vi inte blev gravida. Vi har nu en fin och glad son. En vän med liknande historia lyckades dock bli gravid den vanliga vägen med sitt andra barn. Är det någon som vet om det är vanligt? Vi har diskuterat saken här hemma och funderar på om kroppen liksom "vänjer sig" vid att bli gravid, alltså, att man kanske får lättare med sitt andra? Vi ska nu gå in i denna emotionella karusell igen, ge det 1 år och se om det blir ett syskon. Känner att jag inte orkar gå månad ut och in i flera år igen och räkna dagar och veckor, men 12 månader. Det ska vi ge det.

Någon som vet någon sån studie?

Vet inte om det finns någon studie på det men känner igen det du beskriver från flera par. Som att IVF hormonerna ligger kvar i kroppen ett tag och hjälper till.
  • Cloetta

Vi försökte på naturlig väg i ca 2 år innan vi gjorde IVF. Allt såg bra ut på både mig och mannen så de kunde aldrig säga varför det inte gick av sig självt. När vi sedan gjorde IVF gick det bra och vi fick 7 blastocyster där det tog sig vid andra insättningen. När det var dags att börja tänka på syskon hade jag inga större förhoppningar om att det skulle gå men vi kände att vi iallafall borde ge det ett par försök innan vi använde oss av de fem vi hade kvar i frysen. Men den här gången gick allt annorlunda, efter bara andra försöket blev jag gravid naturligt. Så känns på något sätt som att kroppen liksom fattade hur det skulle gå till, men har inte läst någon studie eller något om detta så vet inte hur vanligt det är.

• Jag är bara jag

Är man oförklarligt infertil är det nog inte alls ovanligt att man blir gravid spontant ganska lätt med syskon trots att man fått försöka länge eller tom fått göra IVF med första barnet. Vet dock inga siffror, men har 2 exempel från bekanta. Ena paret hade gjort 2-3 IVF:er för att få första barnet och mindre än 2 år senare föddes andra barnet som blev till spontant. Det andra paret hade kvinnan försökt sammanlagt 10 år med 2 män innan hon blev spontant gravid och när det barnet var endast 4 månader blev hon spontant gravid igen.

• Bobmac

Som jag förstått det är det vanligast att det inte går på naturlig väg, att man alltså måste göra ivf igen. Men sedan finns det ju de fallen där kanske stress satt stopp för första graviditeten och den har kanske släppt om du redan har ett barn? Sen kan det vara så att man bli gravid var 200:e samlag, och det råkar bli nu (på samma sätt som det kan inträffa första gången man provar men sen lyckas man inte igen).

Får jag fråga om det är helt uteslutet att du har endometrios? Det är inte alla som upptäcker det men det är en väldigt vanlig förklaring till att det är svårt att bli gravid.

• Jag är bara jag
    Bobmac skrev 2020-05-04 10:14:27 följande:
    Som jag förstått det är det vanligast att det inte går på naturlig väg, att man alltså måste göra ivf igen. Men sedan finns det ju de fallen där kanske stress satt stopp för första graviditeten och den har kanske släppt om du redan har ett barn? Sen kan det vara så att man bli gravid var 200:e samlag, och det råkar bli nu (på samma sätt som det kan inträffa första gången man provar men sen lyckas man inte igen).
    Får jag fråga om det är helt uteslutet att du har endometrios? Det är inte alla som upptäcker det men det är en väldigt vanlig förklaring till att det är svårt att bli gravid.
    Vilken stress? Fysisk stress som orsakar utebliven äl och mens- ja då är man inte oförklarligt infertil utan det finns en högst påtaglig orsak. Gör man nåt åt orsaken till den fysiska stressen kommer mens och äl tillbaka. Psykisk stress orsakar inte infertilitet.
  • Tigrisan

Hej allihopa! Tack för alla era svar. Det är helt otroligt och vi tror nästan inte på det själva men vi har nu testat positivt på graviditetstest- spontan graviditet!

Tog alltså 7 månader/försök. Otroligt! Första barnet höll vi på i 4 år... Men. Skillnaden är nog att vi hade bestämt oss för att göra privat IVF i sept om det inte blivit något tills dess... kansle var att man lade ner pressen på sig själv... ?!

• Jooosen
    Tigrisan skrev 2020-07-07 08:11:58 följande:

Hej allihopa! Tack för alla era svar. Det är helt otroligt och vi tror nästan inte på det själva men vi har nu testat positivt på graviditetstest- spontan graviditet!

Tog alltså 7 månader/försök. Otroligt! Första barnet höll vi på i 4 år... Men. Skillnaden är nog att vi hade bestämt oss för att göra privat IVF i sept om det inte blivit något tills dess... kansle var att man lade ner pressen på sig själv... ?!

Fantastiskt! Stort grattis. Hur gammalt var första barnet nu när ni började försöka på egen hand? Och hur gamla är ni? Vi är i liknande sits. Oförklarligt barnlösa båda två. Jag misstänker dock ev endometrios som ingen hittat. Gravid nu med första barnet efter tredje insättning av embryo. Funderar mycket på framtiden och ev syskon. Hur man ska gå tillväga. Vi har två blasocyster i frysen. Men funderar på att kanske försöka iaf 8 månader själva sen... svårt
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
Svar på tråden Barn naturligt efter IVF