Jag har inte sett någon studie och läser ändå mycket. Vi försökte två år naturligt utan resultat och hos oss finns inte heller någon förklaring även om min ägglossning är "svag", progesteronvärdet som ska gå upp efter ägglossning var alltid för lågt under utredningen, men dom trodde ändå att jag hade ägglossning. Dessutom är min naturliga menscykel kort, i snitt 25 dagar men 23-26 dagar varierar den.
När vi sedan gjorde IVF fick jag stimuleras betydligt längre än de hade tänkt från början. Äggen växte bra men långsamt. Så när vi satte in första gången gjorde vi ju det när min "normala" cykel nästan börjar vara slut. Jag kände direkt att det inte skulle fungera. Däremot gick själva befruktningen och delningen bra, vi kunde frysa tre blastocyster. Så när vi skulle sätta in fick jag stimulera fram en ägglossning men sätta in ett embryo som kommit betydligt längre i sin utveckling än vad det hinner med i min vanliga cykel. Hänger du med? Det tog på första frysåterföringen och jag har bf om 4 dagar.
Så för mig känns det ganska självklart att det är något knas med min korta cykel/mina ägg, även fast vi klassas som oförklarligt barnlösa. Vi kommer inte att lägga någon tid på att försöka själva utan gå direkt på FET eller ny IVF när det är dags. Men då kanske vår historia är lite unik också vad vet jag.
Jag tänker bara att, statistiskt är det oerhört få som lyckas efter flera år naturligt om man inte gjort det tidigare. Det finns oftast en anledning till barnlösheten, det svåra är att hitta den. Sen blir man ju inte yngre heller.