• Wed 6 May 2020 21:07
    354 visningar
    3 svar
    3
    354

    Föräldrapenning för äldre barnet helg

    Jag är för tillfället ledig med vårt yngsta barn och tar fem dagar i veckan. Då vi har väldigt många dagar kvar på första barnet skulle jag vilja ta de dagarna lördag och söndag under maj månad. Totalt sett tar jag då sju dagar. Det jag är osäker på är om det funkar med kravet på att ta föräldrapenning i direkt anslutning, dvs fredagen eller måndagen. Det gör jag ju men med andra barnet. Jag får upp felmeddelandet när jag försöker ansöka men kan iofs tänka mig att systemen för barnen inte är samkörda.

    Någon som har koll eller har gjort samma sak?

  • Svar på tråden Föräldrapenning för äldre barnet helg
  • Wed 6 May 2020 22:01
    #1

    Hur gammalt är första barnet? Går det i förskolan eller skolan?


    För är det förskolan, så kanske ni kan ha barnet hemma mån eller fredag, så ni kan ta ut över helgen.
    Annars får man ta de timmar man kan med äldsta barnet och fylla upp med yngsta barnets dagar.

    Tex:
    äldsta barnet går i skolan och är där 8-14, så då kan du ta ut 1/4-dag varje dag + helgen = 7 st 1/4-dagar per vecka = 1 heldag +  3/4 dag per vecka.
    Behöver du då ta ut 5 st heldagar totalt, så behöver du bara ta ut 3 heldagar + 1/4-dag på yngsta barnet.
    Dessutom när det är lov och liknande, så kan du ta ut enbart på äldsta barnet, så hela sommarlovet (5 dagar/vecka eller mer, max 7 dagar/vecka) + höstlovet  + jullovet osv. Tänk då på att ni kan ta ut helgen före ledigheten med.

    Så då får du säkert ut dagarna snabbt!

    Har ni lågnivådagar kvar kan ni ta ut dem över helgen även om ni inte tar ut mån el fredag för/efter.

  • Wed 6 May 2020 22:19
    #2

    Tack för input! Äldsta går i förskola 15 h vecka och det är SGI-dagar det rör sig om. Någon annan som har koll på frågan specifikt?

  • Wed 6 May 2020 22:26
    #3

    SPecifikt:
    Du får INTE ta ut SGI-dagar över helgen om du inte tar ut FP-dag på samma barn på måndagen eller fredagen.

    Men du får göra som jag skrev...

    15 h måste det vara varje dag 3h?
    Om JA, då kan du ta ut 1 halvdag+1/8-dag på äldre barnet alla veckans dagar = 3,5 + 7/8 SGI-dag per vecka för det äldre barnet och resten på yngre (dvs max 1/4+1/8 dag varje dag i veckan)
    Om NEJ, välj då att ha ert barn ledigt mån eller fre och ta ut 3 st heldagar i rad + så mkt ni kan resten av dagarna under veckan.
    Oavsett vilket så blir det ungefär samma,
    Och dagarna får åt för äldsta barnet ganska snabbt.

    Och som jag skrev - när äldsta barnet är hemma tex under sommarlovet, så kan ni ta ut hela veckan på äldsta barnet...

Svar på tråden Föräldrapenning för äldre barnet helg