Anonym (maniköping) skrev 2020-05-14 09:17:07 följande:
Sant... Man lär sig mycket på hur andra resonerar. Det håller jag med om. Det är mänskligt att döma, nästan ofrånkomligt.
Det jag ville få fram med mitt inlägg är kanske att det är dags att ställa sig frågan hur viktig otrohet är mot andra typer av svek. Det känns i många fall som det har oproportionerligt stor betydelse mot andra typer av svek.
Min gissning är att det är tradition, religion och konservatism som ligger bakom. sådant vi allt som oftast vill slå oss fria från i dagens samhälle... Till exempel när vi pratar om feminism och jämställdhet.
Jo, alla som sviker andra tycker ju det är betydelselöst och att det förstoras upp på tok för mycket, det man själv gör mot andra är inte lika betydelsefullt som det andra gör mot en själv så är det ju alltid. All vill ju slippa ha dåligt samvete och blir förlåtna för allt de gör.
Jag tror inte det kommer förändras så mycket av en god anledning... Att det får såna proportioner har inte med sexet i sig att göra, det har med förtroende att göra. Ingen gillar ju att bli lurad, sviken, förd bakom ljuset...etc och det gäller inte enbart trohet. Du skulle väl tex inte gilla att din polare snor dina pengar från dig istället för att fråga dig och du kan låna honom pengar? Förtroende är centralt för alla slags förhållanden. Spricker den så spricker hela grunden för relationen. Ingen vill ju ha en relation vare sig som par, eller vänner till någon som när som helst kan sticka en kniv i ryggen på en.
Så nej det har inte ett dugg med tradition, religion eller konservativism att göra, tittar man runt omkring i världen så har många olika kulturer olika sätt att förhålla sig till sex och relationer, men det finns inte en enda kultur som tycker det är ok att ljuga, svika och gå bakom ryggen. Det är något som ses ner på i samtliga kulturer. Att folk sen gör så ändå betyder inte att det är accepterat.